Rusijos dažų gamintojų atstovai teigia, kad dėl šios priklausomybės kalti patys automobilių gamintojai ir kad Rusijoje yra dauguma importuojamų medžiagų pakaitalų. Tačiau naujienų portalo „Kommersant“ šaltiniai automobilių bendrovėse sako, kad perėjimas prie kitų dažų bus labai sunkus, nes gamyklose sumontuota brangi įranga pritaikyta dirbti su konkretaus tiekėjo dažais.
Penktasis ES sankcijų paketas gali sukelti papildomų sunkumų atnaujinant automobilių gamyklų darbą Rusijoje. Dokumente teigiama, kad į Rusiją draudžiama importuoti platų dažymo medžiagų sąrašą – pagal nurodytus muitinės kodus bent jau kai kurios iš jų apima pramoniniam transporto priemonių surinkimui skirtas dažymo medžiagas. Taip pat kyla problemų dėl spausdinimo dažų.
„Inventra“ (priklausanti „Creon“ grupei) pasakojo, kad 2018 m. importas sudarė apie 70 proc. lengvųjų automobilių dažymo medžiagų suvartojimo, o komercinių transporto priemonių – 45 proc. „Hyundai Motor Manufacturing Rus“ (Rusijos Federacijoje esanti „Hyundai“ gamykla, gaminanti „Solaris“, „Creta“ ir „Kia Rio“ modelius) informavo „Kommersant“, kad pirko importuojamus dažus ir laką iš KCC ir BASF, tačiau Rusijos BASF gamykla negamino bendrovės naudojamų vandens pagrindo dažų.
Ekspertai pabrėžė, kad Rusijoje nėra ištisų klasių žaliavų ir pigmentų, pavyzdžiui, alifatinių poliuretaninių dažų, kurie dažniausiai naudojami baltiems automobiliams dažyti ir yra vienintelė danga, kuri, veikiama ultravioletinių spindulių, negeltonuoja.
Šiems pigmentams taip pat taikomos sankcijos ir juos uždrausta tiekti iš ES. BASF anksčiau teigė, kad „didžioji dalis žaliavų“ Rusijos gamyklai, kurios produktai tiekiami „AvtoVAZ“, „Ford Sollers“ ir „Volkswagen“, tiekiama iš Vokietijos. Kitas svarbus tiekėjas „Helios Rus“ (priklausanti „Kansai Helios Group“) dangas gamina Odincovo mieste ir taip pat gauna jas iš Europos.
Daugiau nei 50 proc. vandens pagrindu pagamintų dažų importo 2019 m. teko Vokietijai, Lenkijai, Suomijai ir Korėjai, o alkidinių – organinio pagrindo – dažų daugiausia importavo automobilių pramonė, teigiama parodos „Interlakokraska“ medžiagoje.
„Kommersant“ šaltinis teigė, kad medžiagų, kurioms taikomas draudimas, sąrašas yra didelis ir, be kita ko, apima pagrindines Rusijoje gaminamas žaliavas.
Šiuo metu dauguma Rusijos automobilių gamyklų neveikia. Toliau dirba tik GAZ, UAZ, „Mazda-Sollers“, „Haval“ ir „Kamaz“. Pastarieji „Kommersant“ sakė, kad dažymo medžiagas perka iš įvairių tiekėjų, įskaitant Europos tiekėjus.
„Ieškome pakaitalų Europos tiekėjams. Gamybos procesas nebus sustabdytas“, – sakė jie.
Asociacijos „Tsentrlak“ direktorius, Rusijos chemikų sąjungos viceprezidentas Genadijus Averjanovas sako, kad automobilių pramonėje naudojamos įvairios dažymo medžiagos – nuo paprastų iki sudėtingų, vandens ir organinių. Jis įžvelgia naujų apribojimų riziką pramonei, tačiau pabrėžia, kad „šią riziką kelia pačios pramonės įmonės ir automobilių gamintojai, kurie ilgą laiką nebuvo pakankamai aktyvūs importo pakeitimo srityje, o dabar tikriausiai turės paspartinti šiuos procesus“. Genadijus Averjanovas sako, kad didžioji dalis vartojamų produktų gaminama Rusijoje, o dauguma importuojamų dažų turi rusiškų pakaitalų.
„Yra siaurų dangų segmentų, kurie dėl įvairių priežasčių nėra susieti su Rusija. Jų plėtra labiausiai priklauso nuo vartotojų ir dažų gamintojų noro“, – mano jis.
Tačiau dažų ir lako pakeitimo klausimas yra sudėtingesnis, nei atrodo: automobilių gamyklų dažymo kabinos dirba su konkrečiomis žaliavomis, nes jas tiekia gamintojas.
Tai labai sudėtinga įranga, kuri turi užtikrinti tam tikrą dažų storį. „Negalite tiesiog pereiti prie kito gamintojo kiniškų dažų, net jei teoriškai jie egzistuoja. Reikia įdiegti naują kamerą, o tai yra viena brangiausių investicijų visoje gamyboje“, – pabrėžė jis.
Kitas „Kommersant“ šaltinis patvirtino, kad dažymo kabiną iš tiesų tiekia gamintojas, o tam tikrai technologijai paprastai galima naudoti tik vienos rūšies dažus.
Be to, skirtingai nei daugelio kitų komponentų, dažymo medžiagų galiojimo laikas yra ribotas. Tai reiškia, kad gamyklose esamos atsargos palaipsniui „išsenka“. Tai dar labiau apsunkins transporto priemonių gamybos atnaujinimą, nes bus sunkiau sukaupti reikiamą dažų kiekį.
Remonto dažus paprastai tiekia tie patys tiekėjai kaip ir pramoninio dažymo dažus. „Autodom Altufievo“ serviso direktorius Romanas Timašovas sako, kad pardavėjas bendradarbiauja su BASF.
„Tiekėjo centriniame sandėlyje yra dviejų–trijų mėnesių dažymo medžiagų atsargos. BASF yra daugelio Europos automobilių, pavyzdžiui, „Land Rover“, tiekėjas“, – pažymi jie.
R.Timašovo skaičiavimais, apie 50 proc. šios rinkos sudaro ES bendrovės.
Išversta pagal www.kommersant.ru.