Kelininkai stabdo kai kuriuos darbus: trūksta žaliavų, išaugo medžiagų kainos

2022 m. gegužės 8 d. 16:40
Kelininkai skundžiasi žaliavų trūkumu ir prailgėjusiomis tiekimo grandinėmis. Vieniems net teko stabdyti kai kuriuos darbus dėl stipriai išaugusių medžiagų kainų.
Daugiau nuotraukų (11)
Dėl sankcijų vasaros pradžioje gali sutrikti asfalto gamybai reikalingo bitumo tiekimas, rašo verslo dienraštis „Äripäev“, cituodamas anoniminį šios srities darbuotoją, teigiantį, kad kelių tiesimo srityje Estijoje katastrofiškai trūksta žaliavų.
Pasak „Trev-2 Grupp“ valdybos pirmininko Sveno Pertenso, kol kas problemų dėl bitumo tiekimo nekilo, nes tik neseniai prasidėjo asfalto gamybos sezonas.
„Šiuo metu turime dvi alternatyvas rusiškam ir baltarusiškam bitumui: „Orlen“ naftos perdirbimo gamyklą Mažeikiuose, Lietuvoje ir Švedijos bendrovę „Nynas“, kuri visada buvo didžiausia Estijos tiekėja“, – pridūrė S.Pertensas.
Ieško naujų tiekėjų
„Eurovia Lietuva“ generalinis direktorius Stanislavas Kablys naujienų portalui lrytas.lt pasakojo, kad įmonė Lietuvoje turi sutrikusį granito, granitinių gaminių, bitumo, gelžbetonio gaminių tiekimą. Šiuo metu, atsižvelgiant į vykdomus darbus ir turimus poreikius, įmonė labiausiai jaučia granito skaldos, granito gaminių ir bitumo brangimą.
Žaliavų trūkumas įmonėje pradėjo jaustis nuo karinių konfliktų pradžios – nuo kovo mėnesio, kuomet pradėtos taikyti Vakarų ekonominės sankcijos Rusijai ir Baltarusijai.
Pasak S.Kablio, dabar jie ieško naujų tiekėjų,
„Pavyksta rasti produktus, tačiau esminė problema ta, kad medžiagos yra daug brangesnės dėl išaugusio logistikos mąsto, kas lemia ir galutinio produkto kainos didėjimą. Granitas – iš Skandinavijos šalių, metalas – Turkijos ir Italijos.
Tik galite įsivaizduoti, kaip pasikeitė logistika ir išaugo kainos. Anksčiau tiesiog ranka pasiekdavome medžiagas iš Ukrainos ar Baltarusijos“, – pridūrė pašnekovas.
Prailgėjo tiekimo grandinės ir laikas
Vilniaus kelių ir inžinerinių tinklų tiesimo bendrovės „Fegda“ generalinis direktorius Gediminas Gribulis naujienų portalui lrytas.lt sakė, kad jų įmonė nejaučia žaliavų trūkumo, tačiau pastebi, jog pailgėjo tiekimo grandinės ir laikas.
„Keblumų yra ir su labai dideliu jų brangimu, ilgiau užtrunka paieška ir kontraktų pasirašymo laikas. Visa tai prasidėjo nuo praeitų metų ketvirto ketvirčio, ypač suintensyvėjo po karo veiksmų pradžios Ukrainoje“, – tvirtino G.Gribulis.
Anot pašnekovo, jie bando dabar orientuotis į Vakarų rinkas ir Skandinaviją. Šiuo metu įmonėje dėl metalo tiekimo sustojo statybos darbai, o dėl stipriai pakilusių kainų sustabdė kai kuriuos projektus.
„Kol kas situaciją sprendžiame su užsakovais, nes negalėsime finansuoti valstybinių projektų pakilus kainai metalo žaliavoms ir gaminiams“, – pažymėjo pašnekovas.
Turi numatę alternatyvą
„Kelių priežiūros“ komunikacijos skyriaus vadovė Giedrė Čekavičienė naujienų portalui lrytas.lt teigė, kad jų bendrovė šiai dienai nejaučia žaliavų trūkumo. Bitumą naudoja tik asfaltbetonio gamybai (Kuršėnų asfalto gamykloje). Tiesa, intensyvi gamyba dar neprasidėjo.
„Kuršėnų asfalto gamykloje esame įrengę bitumo saugyklas, kurias nuolat pildome. Sunaudojus saugyklose esantį bitumą ir sutrikus jo tiekimui Lietuvoje, gamyba kurį laiką nevyktų, tačiau esame numatę alternatyvą – žaliavą pirkti iš gamyklos Lenkijoje. Iššūkis – ilgesni tiekimo terminai ir augantys kaštai“, – kalbėjo G.Čekavičienė.
Žiemos sezono metu „Kelių priežiūra“ susidūrė su vėluojančiu šalto asfalto tiekimu. Tam įtakos turėjo išaugęs žaliavos poreikis, pandemijos laikotarpiu sutrikusi gamybai reikalingų medžiagų logistika, per maži gamintojo gamybiniai pajėgumai. Įmonė, kalbėdama apie žaliavų pirkimus, jaučia tiekėjų lūkestį ilginti pristatymo terminus.
Visus metus jausime trūkumą
Ekonomistas Aleksandras Izgorodinas pabrėžė, kad šiuo metu trūksta kelių žaliavų – medienos ir metalų dėl sankcijų, Rusijos ir Ukrainos karo, dėl apribotų mokėjimo galimybių perkant žaliavas iš Rusijos bei agresorės sprendimų riboti žaliavų eksportą į Europos Sąjungos valstybes.
Taip pat jis pažymėjo, kad trūksta granito dėl ribotų importo galimybių iš Rusijos. Trūksta ir bitumo, kuris reikalingas kelininkams. Šis susijęs su naftos trūkumu.
Tai yra pati didžiausia problema ir A.Izgorodinas prognozuoja, kad stygiaus problema gali būti jaučiama ir vėliau – antrame šių metų pusmetyje. Jo nuomone, šiuo laikotarpiu Kinija pradės švelninti COVID-19 režimo suvaržymus ir pradės skatinti statybos sektorių, todėl medienos ir metalų trūkumas bus jaučiamas per visus šiuos metus.
Trečia žaliava, kurios taip pat dabar trūksta – nafta. Jos yra ribota pasiūla visose valstybėse, kurios teikia rinkai naftą. Šiuo klausimu A.Izgorodinas nemato gerų naujienų dėl Kinijos, nes ji arba vasarą, arba rudenį pradės švelninti karantino apribojimus, o Kinija suvartoja 13 proc. visos pasaulinės naftos paklausos.
„Kinijos ekonomikai atsigaunant naftos pasiūla išliks ribota, bet paklausa šoktels į viršų. Vėliau naftos paklausa gali mažėti, žmonės vis mažiau norės pirkti stambesnes ir brangias prekes, todėl Europos rinkose gali būti tam tikra vartojimo stagnacija“, – naujienų portalui lrytas.lt aiškino ekonomistas.
Šiuo metu labiausiai brangsta mediena. Nuo kovo mėnesio metalo kaina yra kažkiek sumažėjusi. Pavyzdžiui, aliuminio kaina kovo pradžioje siekė 3849 dolerius, o dabar kainuoja 3000 dolerių. Tačiau A.Izgorodinas akcentavo, kad metalų kaina augs antrą pusmetį, kai Kinija pradės skatinti ekonomiką.
kelininkaižaliavos^Instant
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.