Rinka smuko mažiausiai perpus: Rusijos automobilių pardavėjai įvertino kovo mėnesio pardavimus

2022 m. balandžio 7 d. 10:01
Lrytas.lt
„Juodasis“ 2020 m. balandžio mėnuo gali pasikartoti 2022 m. – tokią išvadą padarė „Forbes“ apklausti automobilių pardavėjai. Kovo mėnesį dėl naujų pristatomų automobilių trūkumo praktiškai žlugo JAV, Europos ir Japonijos markių automobilių pardavimai, o kainos automobilių salonuose išaugo kelis kartus. Vienintelė išimtis – Kinijos automobilių markės: ekspertų nuomone, kovo mėnesį jos gali padidinti savo rinkos dalį iki 30 proc.
Daugiau nuotraukų (7)
2022 m. kovo mėnesį naujų automobilių pardavimai Rusijoje sumažės bent du kartus daugiau nei vasario mėnesį. Tokią prognozę pateikė analitinės agentūros „Autostat“ vadovas Sergejus Celilikovas.
Europos verslo asociacijos (AEB) duomenimis, lengvųjų automobilių ir lengvųjų komercinių transporto priemonių pardavimai Rusijoje vasarį (palyginti su 2021 m. vasariu) sumažėjo 4,8 proc. ir siekė 114 349 automobilius. Kovo mėnesio duomenis AEB paskelbs balandžio 6 d.
„Rinkoje laukiama beprecedenčio pardavimų sumažėjimo“, – pritaria rinkos „Bankauto“ (RGS banko skaitmeninė automobilių pirkimo ir pardavimo platforma) ekspertas Romanas Eškilevas.
Jo nuomone, tai lemia kelios priežastys. Pirma, patys prekiautojai, net ir turėdami daugelio markių automobilių atsargų, nebuvo pasirengę jų išparduoti, nes nežinojo, kas nutiks su tolesniais automobilių gamintojų tiekimais.
„Europos, Japonijos ir Korėjos markių automobiliai salonuose eksponuojami barjerinėmis kainomis ir su 30–70 proc. antkainiu nuo realios mažmeninės kainos“, – sako R.Eškiljevas. Antra, paskolų automobiliams palūkanų normos transporto priemonių rinkoje smarkiai išaugo ir kai kurie bankai nustojo jas išduoti. Ekspertas daro išvadą, kad visa tai kartu lėmė kritinį paklausos sumažėjimą.
Pardavimai mažėja
„Kovo mėnesį naujų automobilių pardavimai sumažėjo 60 proc.“ – sakė didžiausio Rusijos automobilių pardavėjo „Rolf“ generalinė direktorė Svetlana Vinogradova.
„Avtodom“ generalinis direktorius Andrejus Olchovskis nurodo tuos pačius duomenis: „Mėnesio pradžioje, kai vartotojų elgsenai įtakos turėjo susirūpinimas dėl dolerio kurso svyravimų, buvo tam tikras pagreitis, tačiau vėliau paklausa smarkiai sumažėjo bendrame neigiamame fone“.
„Avilon“ pripažįsta, kad kovo mėnesį naujų automobilių pardavimas smarkiai sulėtėjo. „Fresh Auto“ pavyko parduoti 42 proc. mažiau naujų automobilių nei vasario mėnesį ir 16 proc. mažiau nei sausio mėnesį.
Prekybininkai teigia, kad pagrindinė rinkos nuosmukio priežastis – didžiausių automobilių gamintojų pareiškimai apie automobilių tiekimo sustabdymą.
„Volkswagen“ ir „Volvo“ paskelbė, kad nutraukia gamybą savo gamyklose Kalugoje, tačiau apie galutinį pasitraukimą iš rinkos nepranešė. Bendrovė „Stellantis“, kuriai Kalugos gamykla priklauso kartu su „Mitsubishi“, tik sustabdė automobilių eksportą ir importą.
„Hyunday“, „Nissan“ ir „Toyota“ sustabdė gamybą netoli Sankt Peterburgo. Tuo pat metu bendrovė patikino, kad iš Rusijos neišvyksta, o „Hyundai“ sustabdymą aiškino atsarginių dalių trūkumu dėl logistikos sutrikimų.
„Pablogėjusi politinė padėtis, logistikos grandinės sutrikimai, dėl sumažėjusios automobilių gamybos sustabdytos gamyklos, puslaidininkių trūkumas, ekonominės sankcijos – visa tai lėmė, kad prekių papildymas sustojo“, – aiškina Denis Migal.
„Padėtis rinkoje dabar artima 2020 m. „juodojo“ balandžio rodikliams, kai užsidarinėjo prekybos salonai, buvo uždaromos gamyklos ir nebuvo aišku, kiek ilgai tai tęsis, – dalijasi vienas iš stambaus prekybos centro vadovų. – Dabar yra taip pat – visiška nežinomybė. Kiek ilgai tau truks, priklauso nuo to, kaip ilgai tęsis karas Ukrainoje. Kol kas naujų mašinų nepristatoma. Sandėlyje yra pakankamai atsargų keliems mėnesiams“.
AEB duomenimis, dėl koronaviruso apribojimų 2020 m. balandį Rusijos automobilių rinka smuko 72,4 proc., o automobilių pardavėjai galėjo parduoti tik 38 922 automobilius. Šis sumažėjimas buvo didžiausias per visą AEB matavimų istoriją.
Kainos išaugo trigubai
„Padėtis sudėtinga, automobilių trūksta. Pardavėjai nenori išsiskirti su automobiliais ir juos laiko, gerokai pakeldami kainas, kad salonai nestovėtų tušti“, – teigia Sergejus Celikovas.
„Kiekvienas grandinės dalyvis nuo gamybos iki pardavimo padidino savo maržos dalį, o tai galiausiai lėmė tokį kainų padidėjimą.
Nuo metų pradžios iki kovo pabaigos naujų automobilių kainos pakilo nuo 50 iki 100 proc. ir daugiau. Kainos buvo padidintos visiems prekių ženklams, net ir rusiškiems. Pavyzdžiui, „Lada“, kurios rekomenduojama (gamintojo) kaina yra 1,1 mln. rublių, galutiniam klientui kainuos šiek tiek daugiau nei 2 mln. rublių. Lengvųjų komercinių transporto priemonių kainos taip pat išaugo 60–80 proc.“ – sako Andrejus Olchovskis.
Didelio automobilių pardavimo salonų tinklo vadovo teigimu, kovo mėnesį visų aukščiausios klasės markių automobilių kainos išaugo mažiausiai tris kartus.
„BMW X3 trijų litrų dyzelinis krosoveris metų pradžioje kainavo 3–4 mln. rublių, o dabar jo kaina siekia 15–16 mln. rublių. O X5 pabrango nuo 8–9 mln. iki 22 mln. rublių“, – sako pašnekovas.
„Patys gamintojai, priklausomai nuo markės ir modelio, padidino rekomenduojamas kainas 40–60 proc., – skundžiasi Renatas Tyuktejevas, „Avilon Mercedes-Benz“ direktorius. – Be to, nustojo veikti visos pardavimų rėmimo programos. Dabar prekybininkų turimų automobilių atsargų užteks nuo dviejų iki penkių mėnesių prekybos laikotarpiui, priklausomai nuo verslo apimties.
Esame vieni didžiausių rinkos dalyvių ir pirmaujame pagal naujų „Mercedes-Benz“ automobilių pardavimus. Pavyzdžiui, mūsų strateginės „Mercedes-Maybach“ modelių atsargos šiuo metu neviršija kiekio, kurį paprastai parduodame per mėnesį, t. y., apie 25 automobilius, ir šios atsargos pasibaigia“.
Masinės rinkos automobilių padaugėjo šiek tiek mažiau.
„Vidutiniškai per pastaruosius 2,5 mėnesio, priklausomai nuo prekės ženklo, tokių automobilių kaina padidėjo 18–50 proc. Pavyzdžiui, „Hyundai Solaris“ sausio mėnesį buvo galima įsigyti už 970 tūkst. rublių, o kovo mėnesį – jau už 1200 tūkst. rublių. 2018 m. „Kia Rio“ su 1,4 l varikliu ir automatine pavarų dėže sausio mėnesį kainavo 899 tūkst. rublių, vasario mėnesį – 999 tūkst. rublių, o kovo mėn. – 1130 tūkst. rublių.
„Škoda Rapid“ (1,2 l variklis, mechaninė pavarų dėžė, 2015 m.) kaina yra maždaug tokia pati – atitinkamai 644 tūkst., 775 tūkst. ir 950 tūkst. rublių“, – pastebi Denis Migal.
Kinai gali užimti didesnę dalį
Pasak „Bankauto“ ekspertų, pirmieji du šių metų mėnesiai labai aiškiai parodė, kaip greitai Rusijos automobilių rinką gali perimti Kinijos atstovai.
2021 m. sausio-vasario mėnesį 10 didžiausių Kinijos markių pagal pardavimo apimtį pardavė 10 700 naujų automobilių (tai sudaro 4,9 proc. rinkos dalies). Per pirmuosius du 2022 m. mėnesius tų pačių markių automobilių buvo parduota 20 200 (rinkos dalis padidėjo iki beveik 10 proc.).
Daugiausia automobilių pardavė „Haval“ (6 700 automobilių ir 3,3 proc. rinkos 2022 m. sausio-vasario mėn.). „Chery“ pardavimų apimtis išaugo iki 5 700 automobilių (2,8 proc.), „Geely“ – iki 4 100 (2 proc.), o „Exeed“ – iki 1 800 (0,9 proc.); pastarųjų dviejų pardavimai išaugo atitinkamai 2,3 ir 8,6 karto. Nuo kovo pradžios buvo nedidelis kiniškų prekių ženklų tiekimo sutrikimas, komentuoja Roman Eshkilev, tačiau situacija gana greitai pagerėjo.
„Kovo mėnesį prekiautojai greitai išpardavė likučius senomis kainomis. Jie ilgai neužsibuvo, tačiau Europos, Amerikos ir Japonijos prekių ženklų fone kinai atrodo gerai ir iki kovo pabaigos jie gali užimti 30 proc. ar didesnę pardavimų lyderių dalį“, – teigia jis.
Vis dėlto, prasidėjus sunkmečiui ir šoktelėjus juanio kursui, pardavėjai užsakė naujas kiniškų automobilių partijas, todėl šiandien į salonus atvažiuojantys kiniški automobiliai bus parduodami 1,5–2 kartus didesnėmis kainomis nei kovo pradžioje, perspėja jis.
Prekybininkai skirtingai vertina Kinijos prekių ženklų perspektyvas Rusijoje.
„Kinijos automobilių gamintojai, žinoma, nesugebės greitai panaikinti deficito ir tiekti Rusijai reikiamą automobilių kiekį“, – mano Andrejus Olchovskis.
Tačiau, jo nuomone, partneriai Rytuose įvairiais būdais stengiasi padidinti tiekimo apimtis, nes „jiems tai yra galimybė užimti savo rinkos dalį, o tai nutinka tik vieną kartą“.
„Jei žinomų prekių ženklų gamintojai praras savo pozicijas rinkoje, nišą užims kiti. Rinkos perskirstymo procesas nėra greitas, jam reikia kapitalinių pastangų, o prekių ženklai iš Rytų taip pat turi savų vidinių apribojimų. Tokia plėtra negali būti sparti ir, žinoma, apie visišką rinkos poreikių patenkinimą dabar negali būti nė kalbos“, – perspėja Renatas Tyuktejevas.
„Šiuo metu deramės su keliais Kinijos gamintojais, tačiau derybos yra ilgas procesas ir apie naujus prekės ženklus kalbėti dar anksti“, – sako Svetlana Vinogradova.
Kol kas „Rolf“ turi vieną Kinijos prekės ženklą – „Chery“ (parduodamas nuo 2021 m. pabaigos).
„Autostat“ duomenimis, šiuo metu Rusijoje yra 723 Kinijos automobilių prekiautojai.
Išversta pagal www.forbes.ru.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.