– Šiuo metu situacija yra agresyvi, nes pasaulis susiduria ne tik su užsidarančiomis gamyklomis ir darbuotojais, keliaujančiais atostogų. Papasakokite, kas atsitiko?
– Automobilių gamintojai susiduria su puslaidininkių lustų krize. Be to, prasidėjo ir kitos krizės ar jų užuomazgos. Automobilių gamyba ir detalės, komplektuojančios tiekimą tai gamybai, – stringa. Ta grandinė tęsiasi iki galutinio taško – perpardavinėtojų ir klientų.
– Žmonės yra nustebę, kai jiems pasako, jog automobilį reikia užsakyti ir jo negaus keletą mėnesių. Kai kurie klientai nustemba, kad gamintojai negali garantuoti kainos. Ar taip yra iš tiesų?
– Automobilių sandėlyje arba salonuose turi ne visi. Užeikite į bet kurį saloną Vilniuje ir pastebėsite, kad juose kur kas daugiau erdvės nei anksčiau. Kaina priklauso nuo gamybos trukmės. Jei mes užsisakome transporto priemonę šiandien ir ji bus gaminama po 9–12 mėnesių, per tą laiką kaina gali pasikeisti.
– Dėl ko dar stringa automobilių pramonė?
– Pastarosiomis savaitėmis išryškėjo kitų gamybai reikalingų elementų trūkumas – ličio, nikelio, magnio ir silicio. Šie metalai gana plačiai naudojami automobilių gamyboje – pradedant nuo ratlankių gamybos ir baigiant smulkių elektroninių detalių gamyba.
Šis trūkumas atsirado dėl tos pačios priežasties – didžioji dalis šių retųjų metalų yra Kinijoje, o joje yra didelė energetinė krizė. Pasaulis „pasimovė“ ant to, kad tam tikri elementai yra gaminami tik Kinijoje.
– Ar automobilių rinkoje yra skirtumai tarp gamintojų? Ar visi turi tą pačią problemą?
– Su vienomis ar kitokiomis problemomis susiduria visi, bet didžiausias problemas šiai dienai turi Europos automobilių gamintojai.
Azijos gamintojai turi šiek tiek mažiau sunkumų, nes vieni mažiau naudoja lustų, kiti gamybą susikoncentravę kitose šalyse arba komplektuojančias dalis gauna iš kitų regionų. Jei tam tikri gamintojai nesusiduria su lustų tiekimo problema, tai susiduria su kitomis problemomis, pavyzdžiui, logistikos, pandemijos.
– Ar yra skirtumas problemų gaminant elektromobilį ir vidaus degimo variklį turintį automobilį? Ar vis dėl to problema yra tokia pati?
– Viskas priklauso nuo to, kur ir kokių detalių yra naudojama. Pastarosiomis dienomis teko skaityti straipsnį, kad retųjų metalų trūkumas darys įtaką elektromobilių gamybai, nes jų ten daug daugiau naudojama nei įprastose transporto priemonėse.
Iki dabar elektromobilių gamyba yra palankesnėje situacijoje negu vidaus degimo variklių, bet ateityje gali būti kitaip.
– Kaip dabar atrodo Lietuvos automobilių rinka?
– Dabar kelis mėnesius krinta naujų automobilių pardavimai. Lygindami šiuos ir praėjusius metus, pastebime, kad kilimo ir kritimo kreivės nesutampa. Praėjusiais metais rinka iki kovo ir balandžio mėnesio buvo stabili, tačiau vėliau krito, o rudenį kažkiek atsigavo.
Šių metų pavasarį buvo automobilių pardavimų kritimas dėl pandemijos, vasarą pardavimai buvo visai geri, o dabar vėl jaučiamas trūkumas.
– Paskutinius du mėnesius turime smarkų kritimą, tikėtina, kad sandėliuose automobilių turėjome ir gal dar dabar turime, bet jei gamyba sustos, ką galėtumėte prognozuoti kitiems metams?
– Aš manau, kad situacija iki kitų metų vidurio negerės. Kitų metų antroje pusėje turėtų atsirasti reikalingų gamybai dalių ir tik tada turėtų pagerėti situacija. Aišku, dabar ne visos gamyklos užsidaro. Kai kurie gamintojai buvo užsidarę gamyklas pastarosiomis savaitėmis, bet jie dirbo, tik nepriiminėjo užsakymų ir nepradėjo gaminti naujų automobilių.
Dabar dauguma gamintojų turi sukaupę didelius kiekius automobilių, kurie yra pagaminti, bet jiems trūksta kažkokios mažos elektroninės dalies. Gamintojai lustus gauna po truputį.
– Kas nutiko su naudotų automobilių rinka?
– Įmonės, kurios turi didesnius automobilių parkus, yra susiplanavusios transporto priemonių gyvenimo ciklą stabiliai ir tvarkingai. Dabar didieji klientai negauna naujų automobilių arba jie stipriai vėluoja. Vadybininkams važinėti su kažkuo juk reikia, todėl senus automobilius toliau eksploatuoja ir jų negrąžina. Dėl jų susidaro trūkumas naudotų automobilių rinkoje. Šiuo metu naudotų automobilių kainos kyla, bet čia vyksta natūralus dėsnis, nes paklausa viršija pasiūlą.
– Ką patartumėte vairuotojams šiuo metu? Ar verta jaudintis, kad nebus iš viso transporto priemonių?
– Dabar yra kvailiausias sprendimas bėgti ir pirkti tai, ko nenori ar nepatinka. Aš siūlyčiau naujų automobilių pirkėjams apsišarvuoti kantrybe ir nusiteikti, kad suradus savo norimą automobilį teks palaukti.
Dabar naudoti automobiliai brangsta ir atėjus laikui, kai pasikeisite senąją transporto priemonę į naująją, ją parduosite.
– Kaip yra su mokesčiais, kuriais buvo gąsdinami dauguma gamintojų?
– Man atrodo, kad pastaruoju metu tos baudos už taršius automobilius, kuriuos gamintojai mokėjo Europos Komisijai, mažiau yra aptariamos ir akcentuojamos. Šis sektorius dabar turi daug didesnių problemų.
– Dabar daug kalbama ir rašoma apie lietuvių laukiamus taršos mokesčius. Ką apie tai manote?
– Man susidaro įspūdis, kad šis projektas yra neparengtas iki galo. Manau reikėtų sulaukti ir bandyti įtikinti, ruošiančius projektą žmones, institucijas, kad išgirstų visas puses ir įvertintų niuansus.
– Kaip manote, ar Lietuvoje turėtų būti įvestas taršos mokestis?
– Manau, kad turėtų. Tai yra vienintelis kelias atnaujinti mūsų parką. Dabar mes murkdomės toje pačioje baloje, o šie mokesčiai yra vienas iš būdų, kaip pakeisti šią situaciją.