Ne paslaptis, kad dėl autoservisų sektoriuje vis dar esančio didelio šešėlio vertės rinkoje neturinčios automobilių atliekos nepasiekia atliekų tvarkytojų ir teršia aplinką. Naudota automobilių alyva neteisėtai deginama, senos padangos, plastiko, stiklo dalys nugula pamiškėse ar atokesnėse vietose, šalinamos komunalinių atliekų konteineriuose, o už jų sutvarkymą tenka mokėti visiems gyventojams.
Dėl to atliekas tvarkančios organizacijos turi būti kūrybingos ir rasti naujų sprendimų, kaip paskatinti autoservisus rūšiuoti ir priduoti atliekas.
„Nuolat informuojame ir šviečiame transporto priemonių techninę priežiūrą ir remontą vykdančius asmenis apie tinkamą alyvų, filtrų, amortizatorių ir kitų atliekų sutvarkymą bei sudarome palankias šių atliekų pridavimo sąlygas. Šįkart visiems aplinkosauginio projekto „Mes rūšiuojam. Autoservise aktyviojo etapo dalyviams suteikėme daugiau paskatų nei įprastai.
Jame dalyvauti aktyviai kvietė ir asociacijos nariai (gamintojai ir importuotojai) – visa tai atsipirko su kaupu: atsirado daug klientų, kurie iki šiol nežinojo apie šį aplinkosauginį projektą, prisijungė prie projekto ir pradėjo tvarkyti atliekas. Ypač džiugina, kad mažesni autoservisai taip pat tapo mūsų projekto dalyviais“, – sako Gamintojų ir importuotojų asociacijos vadovė Asta Pakštaitė-Marcinkienė.
Aplinkosauginio projekto metu autoservisai pasinaudojo nemokamu jų veikloje susidariusių atliekų išvežimu, užsidirbti dukart daugiau už priduotas atliekas, o už neigiamą rinkos vertę turinčias atliekas mokėti mažiau.
Autoserviso paslaugas teikiantys asmenys taip pat galėjo gauti nemokamą profesionalią konsultaciją Vieningos gaminių, pakuočių ir atliekų apskaitos informacinės sistemos (GPAIS) klausimais, o daugiausiai atliekų surinkusiems atiteko projekto partnerių įsteigti prizai.
Iš viso prie šio pusmetį vykusio aplinkosauginio projekto prisijungė 586 autoservisai ir jų padaliniai iš visos Lietuvos. Jo metu projekto partnerė – bendrovė „Atliekų tvarkymo centras“ – surinko beveik 520 tonų automobilinių atliekų.
„Atliekų tvarkymo centro“ vykdomosios direktorės Kristinos Štelmokaitienės teigimu, daugiausia buvo surinkta tokių automobilinių atliekų, kaip filtrai, amortizatoriai ir alyvos.
„Daugelis servisų džiaugėsi galimybėmis atsikratyti šiomis ir kitomis pavojingomis atliekomis itin palankiomis sąlygomis“, – tikina K. Štelmokaitienė.
Įžvelgia didelę naudą
Didmeninę prekybą automobilių detalėmis Lietuvoje vykdančios bendrovės „AD Baltic“ pardavimų vadovo Aurimo Tuskenio teigimu, tokios akcijos autoservisams yra itin naudingos, nes atsiranda paskatinimas ir didesnė motyvacija rūšiuoti bei priduoti atliekas.
„Tokie projektai svarbūs siekiant parodyti servisams, kad atliekų rūšiavimas ir jų pridavimas sertifikuotam atliekų tvarkytojui nėra toks sudėtingas ir galima tą daryti. Manyčiau, kad servisai tokių projektų metų žingsnis po žingsnio vysto įpročius tvarkyti atliekas teisingai.
O, kai įpročiai taps kasdienine rutina, kitoks atliekų tvarkymas jau bus neįsivaizduojamas“, – kalba didžiausios Lietuvoje transporto priemonių atsarginių dalių importuotojos ir platintojos „Inter Cars Lietuva“ atstovas Egidijus Macijauskas.
Transporto priemonių techninės priežiūros ir remonto metu susidaro tokios atliekos, kaip amortizatoriai, padangos, filtrai, akumuliatoriai, alyva, plastikas, stiklas ir metalas. Už automobilių akumuliatorių, hidraulinių (tepalinių) amortizatorių, vidaus degimo variklių degalų, tepalų ir įsiurbimo oro filtrų sutvarkymą sumoka gamintojai ir importuotojai, todėl jų pridavimas atliekų tvarkytojams turi teigiamą vertę.
Tačiau už neigiamą vertę rinkoje turinčias atliekas, kaip automobilių bamperiai, posparniai, sėdynės, plastiko detalės ir pan. tenka mokėti ir dėl to ne visi automobilių remonto ir priežiūros paslaugas teikiantys asmenys linkę tinkamai pasirūpinti jų veikloje susidariusiomis minėtomis atliekomis.