„Šią savaitę Vyriausybei teikiame teisinį pasiūlymą dėl Lietuvos automobilių kelių direkcijos (LAKD) reformos, dėl jos pertvarkymo iš valstybės įmonės, kuriai realiai ministerija gali daryti daug politinio spaudimo, į akcinę bendrovę, kuri pakeistų visą valdyseną.
Lygiai taip pat esame pribrendę visos kelių finansavimo sistemos peržiūrai ir jau Ministrų Kabinete vyko pirmosios diskusijos, kaip reikėtų finansavimą keisti. Artimiausiu metu principus patvirtinsime oficialiai ir tuomet pradėsime viešas konsultacijas su visomis savivaldybėmis“, – žurnalistams pirmadienį sakė M. Skuodis.
Pirmadienį ministerija kreipėsi į Specialiųjų tyrimų tarnybą (STT) ir Generalinę prokuratūrą, prašydama įvertinti galimus įstatymų pažeidimus pernai skiriant finansavimą kelio tiesimui Trakų rajone. Institucijų taip pat prašoma išsiaiškinti, ar nebuvo darytas politinis spaudimas tuometei LAKD vadovybei atlikti neteisėtus veiksmus.
Ministerijos kreipimesi teisėsaugos prašoma įvertinti, ar buvęs susisiekimo ministras Jaroslavas Narkevičius teisėtai skyrė 366,3 tūkst. eurų finansavimą Trakų rajone esančiam keliui Šklėriai-Aluona I, kurio ilgis kiek daugiau nei 1 km, nors LAKD informavo ministeriją, jog šis kelias neatitinka kelių finansavimo skyrimo iš Ekonomikos skatinimo ir koronaviruso plitimo sukeltų pasekmių mažinimo priemonių plano aprašo reikalavimų.
„Kontekstas – ministras patvirtina finansuotinų objektų sąrašą ir LAKD dėl valstybinių kelių turi tarti savo lemiamą žodį, ką ir kaip daryti.
LAKD atsako ministerijai, kad ministerija galbūt padarė klaidą įtraukdama tam tikrus objektus. Ministerija ne tik reaguoja, o atsako LAKD, pavesdama nekvestionuoti sprendimų ir įgyvendinti tam tikrus objektus. LAKD reaguoja dar kartą su labai išsamiais paaiškinimais, kad sprendimas neteisėtas, mes nepritariame tokio objekto finansavimui, prašo koreguoti“, – kalbėdamas apie situaciją, dėl kurios kreiptasi į institucijas, sakė M. Skuodis.
Pasak ministro, po kelių dienų tuometinis LAKD vadovas, kuris pasakė, kad sprendimo neįgyvendins, yra nušalinamas nuo pareigų ir atleidžiamas.
„Po kiek laiko paskiriamas laikinasis vadovas, jis vėliau laimi konkursą ir ministerija gauna atsakymą, kad tas objektas bus įgyvendinamas, nors pagal Vyriausybės tvarką to nebuvo galima daryti, nes buvo akivaizdžios prognozės, kad iki metų galo to padaryti bus neįmanoma“, – sakė susisiekimo ministras.
Pasak ministro, dabartinė LAKD vadovybė yra pateikusi savo atsakymus apie tam tikrus buvusios ministerijos vadovybės veiksmus.
„Mes tuos paaiškinimus perduodame atsakingoms institucijoms. Dabartinė vadovybė lygiai taip pat sako, kad tokių sprendimų neturėjo būti daroma, nes yra sudarytos prioritetinės kelių eilės ir taip paprastai įsisprausti nereikėtų.
Juo labiau kad situacija rodė, jog birželio mėnesį kažką pradėjus neįmanoma iki metų galo pabaigti, o Vyriausybė tuomet kaip tik ir skyrė lėšas ekonomikos skatinimui, o ne sprendimų nusitęsimui į šiuos metus“, – sakė M. Skuodis.
„Kokią mes turime situaciją – objektas nepabaigtas ir šiais metais skiriamos lėšos iš standartinio kelių finansavimo šitam objektui, kuris tuo metu tikrai nebuvo prioritetinis“, – pridūrė ministras.
Jo teigimu, audito ataskaitos rodo, kad jei nebūtų politinio spaudimo, tokio objekto finansavimas būtų atidėtas laikotarpiui, kai ateis prioritetinė eilė.
M. Skuodis sakė, kad politikai turi teisę nustatyti prioritetus, pasakyti, kas yra svarbu, tačiau politinė intervencija neturėtų skatinti neteisingumo jausmo tarp savivaldybių. „Politikai turi teisę nustatyti prioritetus, pasakyti, kad yra svarbu, kas ne.
Svarbiausias dalykas – kai yra nustatytos tam tikros tvarkos, prioritetų eilės, sukelti lūkesčiai, kad sprendimai ir politinė intervencija neiškraipytų ir neskatintų neteisingumo pojūčio tarp savivaldybių, o jo tikrai yra labai daug“, – akcentavo ministras.
Generalinės prokuratūros ir STT taip pat prašoma įvertinti, ar teisėtai ir efektyviai buvo panaudotos skirtos lėšos ne pirmos svarbos minėto Trakų rajono kelio remontui, koks buvo buvusios politinės vadovybės vaidmuo šiame procese bei ar nebuvo daromas spaudimas įgyvendinti buvusio ministro sprendimus dėl minėto kelio finansavimo naujai paskirtam LAKD vadovui Remigijui Lipkevičiui.
STT pernai atlikusi Aprašo antikorupcinį vertinimą nustatė, kad jos nuostatos gali būti interpretuojamos ir taikomos nevienareikšmiškai bei nėra pakankamos aiškiam ir skaidriam lėšų pagal numatytą paskirtį paskirstymui užtikrinti.