Jau iškilo stovėti draudžiantys ženklai ir pasiūlyta vos 30–40 vietų automobilių stovėjimo aikštelė. Tai – viskas, ko iš savivaldybės sulaukė Paupio kvartalo naujakuriai Manufaktūrų gatvėje.
Tai panašu į pajuoką, nes viename naujame name yra ir per 100 butų. Todėl gyventojų automobiliai tiesiog grūdasi statybininkų technikos išdaužytose gatvėse, o juos dar dosniai apibarsto dulkės, kurių kamuoliai kyla nuo griaunamų gamybinių pastatų.
Taip, kartu su butu kai kuriuose namuose galima įsigyti ir vietą požeminiame garaže, bet jų užtenka toli gražu ne visiems. Todėl gyventojai nelinksmai pranašauja, kad prabangus turėjęs būti rajonas pavirs Perkūnkiemiu. Skirsis nebent tik butų kainos.
Tik automobilių prigrūstame Pašilaičių rajone esančiame Perkūnkiemyje galima įsigyti būstą bemaž perpus pigiau nei Paupyje.
Stumdytis – jau įprasta
Trečiadienį Manufaktūrų gatvėje „Sostinės“ žurnalistams radus vietą automobiliui ir tik iš jo išlipus pasitiko ekskavatorininko klausimas: „Ei, jūs ilgam?“ Jis, kaip šio rajono šeimininkas, atvykėliams skyrė vos 5 minutes. Mat papietavus lengvasis automobilis trukdys ekskavatoriui apsisukti.
Bet ir per tas 5 minutes išknistoje gatvėje šalia įvyko vienas įvykis: įklimpo didžiulis sunkvežimis. Ratai grimzdo į smėlį ir mašina niekaip nenorėjo lipti į įkalnę.
Matyti, kad sunkvežimio vairuotojui tokie pasistumdymai šiame kvartale įprasti. Kol sunkvežimis tai pariedėdavo į priekį, tai kriokdamas mėgindavo įsibėgėti ir įveikti įkalnę, vairuotojas ramiu veidu sėdėjo kabinoje, o dantyse smilko cigaretė. Kaip būtų tokiais atvejais įprasta, triaukščių keiksmažodžių nebuvo girdėti.
Jau įprasta ir netvarka Manufaktūrų gatvėje. Tiesa, naujakuriai gali lengviau atsikvėpti: pusė jos jau išasfaltuota ir vasarą dulkių bus mažiau.
Bet numesti statybines medžiagas ir taip siauros gatvės kelkraštyje statybininkams yra gero tono ženklas.
Taip ir stovi namui šiltinti skirta vata jau daugiau nei savaitę. Kliūtis niekaip nepažymėta, neaptverta. Na, ir kas, kad trukdo mašinoms prasilenkti, o statybvietėje yra pakankamai vietos.
Laukia sugrįžtančio vyro
Tomas yra vienas tų, kuris kartu su butu įsigijo ir vietą automobiliui požeminiame garaže. Kiek už ją sumokėjo, nesakė, bet anokia čia paslaptis.
Štai projektas „Prie Vilnelės“. Jo plėtotojai vietą automobiliui siūlo už 10 tūkst. eurų. Vėlgi prisiminkime Perkūnkiemį – tarkim, „7 vakarų“ name Budiniškių gatvėje vieta automobiliui – 10–14 tūkst. eurų. Tiktai butai kone perpus pigesni nei Paupyje.
Tomas pašiepė kaimynę, kuri nedirba ir kiekvieną pavakarę išeina iš namų su šunimi. Tik ne pavedžioti vedasi keturkojį, o budėti prie laisvos vietos šalia namo laukiant iš darbo sugrįžtančio vyro.
„Kai jos nematau, žinau, kad vyras išvyko į komandiruotę ir namo šį vakarą negrįš“, – juokdamasis „Sostinei“ pasakojo Tomas.
Nuomotis niekas nepasiūlo
Kaukysos gatvėje gyvenantis Dmitrijus Radinas įsitikinęs, kad situacija nugriovus betono gamyklos statinius ir pradėjus statyti naujų gyvenamųjų namų kompleksą vis prastėja. Be to, prasidėjo ir senų garažų griovimo darbai, toliau tiesiama Manufaktūrų gatvė.
„Savivaldybė mums gyvenimą dar labiau apsunkino. Neseniai pastatė tris automobilių stovėjimą draudžiančius ženklus, o Viešosios tvarkos skyriaus pareigūnai uoliai atvažiuoja kas antrą dieną ir baudžia pažeidėjus“, – pasakojo D.Radinas.
Vienoje vietoje naujakuriai neteko apie 10 automobilių vietų, kitoje vietoje šalia griaunamų garažų neliko vietos mašinoms visoje gatvės atkarpoje.
Gyventojai net nežino, kur kreiptis: teiravosi savivaldybės Eismo organizavimo skyriaus – pasakė, kad tai ne jų problema.
Šnekėjo ir su statybininkais – tie sakė tą patį.
Beje, projekto P9 statytojai išsinuomojo iš savivaldybės nenaudojamą tinklinio aikštelę ir ją naudojo savo technikai statyti. Dabar ši aikštelė tuščia.
„Tai kodėl savivaldybė gyventojams nepasiūlo tokių galimybių?“ – klausė D.Radinas.
Tokia pat padėtis ir jo namo vidiniame kieme. Jis išnuomotas verslininkams ir yra apytuštis, o gyventojai neturi kur pasistatyti automobilių. Tačiau to kiemo naujakuriams nuomotis niekas net nepasiūlė. Tad visam daugiabučiui likę tik apie dešimt vietų automobiliams, bet ir tas taikosi užimti kitų namų gyventojai.
Parašų – beveik šimtas
Vietoj to savivaldybė pasiūlė naujakuriams naudotis aikštele prie buvusios įmonės „Audėjas“.
Gyventojai suskaičiavo, kad joje telpa tik 30–40 automobilių, o dalis jos dar atiduota kino filmų kūrėjams, kurie vėl pradėjo darbuotis Vilniuje.
Savaitę stebėję šią aikštelę gyventojai padarė išvadą, kad ji niekada nebūna laisva nei dieną, nei vakare. Todėl ši savivaldybės pasiūlyta aikštelė tikrai nepatenkina jų poreikių.
„Kaip dažnai būna, savivaldybės pasiūlymai niekuo nepagrįsti ir mums nepriimtini“, – kalbėjo Kaukysos gatvėje gyvenantis Regimantas Krasuckis.
Todėl namų, kuriuose nėra požeminių garažų, gyventojai dėl nepatenkinamos padėties surašė skundą savivaldybei ir surinko beveik šimtą parašų. Atsakymo kol kas nesulaukė.
Dėmesį rodo plėtotojams
„Esame tokie pat vilniečiai kaip ir kiti, tačiau savivaldybė visą dėmesį skiria tik nekilnojamojo turto plėtotojams. Manau, kad jeigu jiems suteikiamas statybų leidimas, savivaldybė turėtų užtikrinti, jog gyventojai būtų saugūs ir gyventų patogiai“, – įsitikinęs D.Radinas.
Bet kol kas yra atvirkščiai. Šalia gretimo namo iškasta didžiulė duobė ir iš dviejų įėjimų į daugiabutį likęs tik vienas. O ir tas tik dviejų trinkelių pločio.
Todėl namo naujakuriai eina tuo siauru takeliu palei tvorą. Neatsargiai pastatysi koją – įkrisi į duobę, laikina tvora neapsaugos.
Tad apie kokį saugumą galima kalbėti?
Svarbiausia – dviračiai
Savivaldybės atstovas Paulius Vaitekėnas, paklaustas, kaip numatyta spręsti Kaukysos gatvės 18-ojo ir kelių Manufaktūrų gatvės namų gyventojų automobilių stovėjimo problemą, aiškino, kad ketinama vietos skirti Kaukysos gatvėje, kai ji bus tvarkoma.
Taip pat bendrojo naudojimo stovėjimo vietų numatyta ir Manufaktūrų gatvėje.
„Papildomų vietų automobiliams savivaldybė įrengti neplanuoja, tačiau siekiama pagerinti galimybes judėti dviračiu. Tam Manufaktūrų gatvėje bus įrengtas dviračių takas, susijungsiantis su esamu dviračių taku Paupio rajone. Ateityje bus gerinamas ir miesto transporto eismas, tad galimybių judėti įvairiau dar daugės“, – įsitikinęs P.Vaitekėnas.
Jo žodžiais, teritorijai esant arčiau Senamiesčio ir miesto centro natūralus parkavimo vietų poreikis mažesnis, be to, įgyvendinant miesto judumo strategiją siekiama, kad kelionės tokiais susisiekimo būdais kaip pėsčiomis, dviračiu, dalijimosi paslaugomis ar miesto transportu būtų patogi ir kokybiška alternatyva asmeniniam automobiliui.
Vietų gali būti ir mažiau
Kodėl savivaldybė iš nekilnojamojo turto plėtotojų nereikalavo, kad naujame kvartale būtų užtikrintas pakankamas automobilių stovėjimo vietų skaičius požeminėse aikštelėse?
P.Vaitekėnas tikino, jog savivaldybė, tikrindama projektus ir išduodama statybą leidžiančius dokumentus, reikalauja, kad būtų užtikrintas teisės aktuose nustatytas norminis automobilių stovėjimo vietų skaičius.
Savivaldybės tarybos sprendimu patvirtinta teritorijos suskirstymo į zonas pagal nustatytus automobilių stovėjimo vietų skaičiaus koeficientus schema numato, kad minėta teritorija patenka į 3-iąją automobilių stovėjimo vietų zoną.
Joje automobilių stovėjimo vietų skaičių galima sumažinti (išskyrus automobilių stovėjimo vietas specialiajam transportui ir neįgaliems žmonėms) iki nustatyto minimalaus koeficiento 0,75.
Kaltę vertė vieni kitiems
Tuo metu statytojai rodo vieni į kitus pirštais. Esą daugiabučius minėtose gatvėse stato ne viena įmonė, tai ir problemų naštą turėtų prisiimti ne viena konkreti bendrovė.
Taip buvo ir praėjusį rudenį, kai gyventojai skundėsi dėl dulkių, kurios kyla griaunant senus gamybinius pastatus.
Įmonės „Eikos statyba“ atstovas buvo įsitikinęs, kad naujakuriai viską sumeta į vieną krūvą, o juk darbus dirba ne viena statybos bendrovė. O įmonės „Merko“ projektų vadovas Paulius Jonaitis tvirtino, kad griovimo darbai buvo atliekami tinkamai ir laikantis parengto darbų technologinio projekto, kuriame numatyti ir aplinkosaugos reikalavimai.
Vis dėlto savivaldybės Viešosios tvarkos skyriaus vedėjas Andžejus Dinikis informavo, kad apsilankę prie statybviečių pareigūnai nustatė pažeidimų.
Dėl nusižengimų buvo nubausta griovimo darbus atliekanti įmonė „Vilniaus betono demontavimo technika“.
Tačiau įmonės direktorius Giedrius Masalskas pasakojo, kad griovimo ir statybos darbai Manufaktūrų gatvėje sutapo su komunikacijų tiesimo darbais, o gatvė buvo palikta be asfalto dangos. Tad daugiausia dulkių kėlė ne statybininkai, o sunkiasvorės transporto priemonės judėdamos tokia gatve. Ir sausas ruduo prisidėjo prie padidėjusio dulkėtumo.
Ketina tik atnaujinti sporto aikštyną
Nors Paupio kvartalo naujakuriai šaukiasi pagalbos dėl katastrofiško automobilių stovėjimo vietų trūkumo, savivaldybė jiems siūlo sporto aikštyną. Ji informavo, kad šį pavasarį imsis stadiono Kaukysos gatvėje atnaujinimo darbų, ir jau paskelbė viešąjį pirkimą įrangai įsigyti.
Pasak sostinės vicemero Valdo Benkunsko, stadionas yra prie pat Vilnios upės, gražioje vietoje, tad turi potencialo tapti patrauklia laiko praleidimo vieta.
Aikštyne pirmiausia planuojama atnaujinti bėgimo taką – seną asfaltą pakeisti minkštesne danga. Po modernizavimo bėgimo takas apjuos taip pat minkšta danga išklotą krepšinio aikštelę, dvi naujas paplūdimio tinklinio aikšteles ir dirbtinės dangos futbolo aikštę. Ten pat bus įrengta modernių treniruoklių erdvė, pora petankės aikštelių, keturi stalo teniso stalai.
Stadione bus pastatyta suolų, keturi šachmatų stalai, dvi specialiomis sienelėmis atitvertos padelio aikštelės. Visos aikštelės bus nemokamos.
Parengiamuosius darbus atliks savivaldybės įmonė „Grinda“. Darbams numatoma skirti 120 tūkst. eurų. Įrangai įsigyti ir montavimui planuojama išleisti dar 225 tūkst. eurų.
Tikimasi, kad remontas bus užbaigtas vasaros pradžioje.