„Į Lietuvą atvyko mano dukra, kuri nusprendė išlaikyti teises. „Regitros“ sistemoje laisva vieta buvo tik po dviejų mėnesių.
Išlaikius teorijos egzaminą, turi metus išlaikyti vairavimo egzaminą. Žmogus, žinodamas, kad turi pusę metų ar 3–4 mėn., ieško laiko, kada galėtų laikyti egzaminą. Kai niekur Lietuvoje nebelieka vietų užsiregistruoti egzaminui, žmogų ištinka šokas. Retas būsimas vairuotojas išlaiko „Regitroje“ praktikos egzaminą iš pirmo karto“, – „Lietuvos ryto“ televizijai pasakojo moteris.
Nėra problemos
Pasak „Regitros“ direktoriaus pavaduotuojo Sauliaus Šumino, kasmet pirmą kartą vairavimo egzaminą laiko apie 30 tūkst. žmonių. Jo teigimu, tai, kad egzamino tenka palaukti porą savaičių ar porą mėnesių, neturėtų būti vertinama kaip didelė bėda. Pavyzdžiui, britai egzamino laukia pusantro mėnesio, o prancūzai – net pusę metų.
„Manome, kad tos eilės nėra problema. Mes turime prioritetą, kad per pirmas septynias dienas vietą gautų tie, kurie lankė vairavimo mokyklas ir laiko egzaminą pirmą kartą.
Teorijos egzaminas galioja metus, todėl manome, kad būsimi vairuotojai gali 12 kartų ateiti pas mus. Kai kuriose šalyse teorija galioja tik du mėnesius“, – teigė S.Šuminas.
Kaltas virusas
Daugiau kaip 10 metų vairavimo mokyklai sostinėje vadovaujanti Daiva Panavienė mano, kad dėl vairavimo egzamino eilių kaltas COVID-19.
„Mūsų sritį irgi palietė tas virusas, nes „Regitra“ ilgai nedirbo. Anksčiau dauguma mokinių, norėdami laikyti praktikos, teorijos egzaminą, galėdavo užsiregistruoti kitą dieną, o dabar tenka laukti ilgai – mėnesį, o kai neišlaikai – dar mėnesį.
Kai darai pertrauką, turi imti papildomas pamokas ir leisti papildomus pinigus“, – pasakojo D.Panavienė.
Vilniuje ir Klaipėdoje veikiančių vairavimo mokyklų vadovas Kęstutis Vedeikis karantino laikotarpiu vedė nuotolines pamokas. Jo manymu, vairavimo procese neturi būti jokių pauzių.
„Didžiausia problema ta, kad praktikos egzaminui gali registruotis tik išlaikęs teorijos egzaminą. Nutinka taip, kad lauki mėnesį ar du teorijos egzamino. Jei jo neišlaikai, lauki dar mėnesį.
Vėliau gali tik registruotis praktikos egzaminui, kuris gali būti už mėnesio ar dviejų. Kas bus, kai žmogus, pabaigęs vairavimo mokyklą, po keturių mėnesių nueis laikyti praktikos egzaminą? Tragedija“, – aiškino K.Vedeikis.
Laiko mažai, o darbų daug
Prieš kurį laiką „Regitra“ įvedė naujovę – registruotis į egzaminą galima per elektroninę sistemą. Anksčiau, norint laikyti vairavimo egzaminą, tekdavo atvykti ir laukti gyvoje eilėje. Tačiau anksčiau egzaminas trukdavo iki 10 minučių, o dabar – visą valandą.
Žmonės, kurie nori išmokti vairuoti, turi kreiptis į vairavimo mokyklą. Mokykloje išmoksta teorijos ir eina laikyti egzamino. Išlaikius teorijos egzaminą, per metus turi išlaikyti praktinį vairavimo egzaminą „Regitroje“. Per tuos metus dar, žinoma, reikia išmokti vairuoti.
Vairavimo mokyklose mokslams numatyta 30 valandų. Pasak „Regitros“ direktoriaus pavaduotojo, tai sudaro apie 400 pravažiuotų kilometrų. Jei varuotojai mokysis tik tiek, kiek privaloma, vairavimo įgūdžiams reikės skirti mėnesį. Tačiau jeigu ims papildomas pamokas – gali praeiti dar porą mėnesių.
„Žmonės dabar taupo pinigus, nes nori, kad po 30 valandų jį išmokytų vairuoti. Lietuvoje galima mokytis vairuoti ir su šeimos nariu. Europos Komisija net tai rekomenduoja ir mano, kad tai yra labai gera praktika pagilinti savo įgūdžius.
Vairuodami su mama ar tėčiu galite važiuoti tamsiu paros metu, lyjant ir sudėtingomis sąlygomis, kurias vargu, ar turėsite mokydamiesi vairavimo mokykloje.
Švedijoje vairavimo laikas buvo prailgintas iki 120 val., dėl kurio sumažėjo 30 proc. avaringų situacijų tarp jaunų vairuotojų“, – teigė S.Šuminas.
Gali laukti mažiau
Moteris, paskambinusi į televiziją, papasakojo, kad paskambinusi dukra į vairavimo mokyklą sužinojo apie „Facebook“ grupę, kuri siūlo paslaugą – vairavimo vietos laukimo pagreitinimas. Šioje grupėje esantys žmonės sugeba užimti laisvas vietas anksčiau. Grupė turi net 20 tūkst. narių.
„Kai kuriose grupėse net siūloma pasirašyti sutartį. Sutartyje nurodoma, kad jeigu nepavyks surasti vietą egzaminui – ieškotojas sau pasilieka dalį sumos.
„Regitros“ direktoriaus pavaduotuojas sakė, kad šią situaciją jau žino ir šią problemą bando spręsti.
„Kai padarome vieną sprendimą – atsiranda kita problema. Ši grupė yra lyg žolės pjovimas: arba pats pjaunu, arba ieškau, kas tai padarys už mane“, – kalbėjo S.Šuminas.
K.Vedeikis mano, kad žmonės, kurie registruoja kitus, kažkiek eiles didina, tačiau abejoja, kad eilės yra sukuriamos specialiai. Jis teigė, kad šie žmonės tik naudojasi tuo, kad būsimi vairuotojai nori greitai išlaikyti egzaminą.
Anot „Regitros“ direktoriaus pavaduotojo, dėl šių „Facebook“ grupių jie konsultavosi su policija ir Valstybine mokesčių inspekcija. Jiems buvo atsakyta, kad tokios veiklos vykdymas nėra kriminalas ir nedraudžiama už kitą žmogų daryti darbą.
„Tam, kad „Regitroje“ prisiregistruotum prie sistemos, reikia į ją patekti per Elektroninius valdžios vartus arba elektroninį parašą. Vadinasi, kad būdamas įstumtas į kampą, tu nepažįstamam žmogui atskleidi asmeninius duomenis.
Vėliau grupelė žmonių sugeba įsilaužti į sistemą, patys nelaikydami teisių. Jie prisijungia prie sistemos ir užima laisvas vietas bei paskui jas parduoda juodojoje rinkoje“, – kalbėjo anoniminė moteris.
S.Šuminas visą situaciją lygina su pelės ir katės kova. Jis teigė, kad sugalvojus sprendimą, kita pusė ras, kaip jį apeiti.
„Problema ta, kad dabar žmonės nepažįstamiems dalija savo asmens duomenis. Mes galėtume uždrausti paprastą registraciją, tačiau tada žmonės galės registruotis tik per Elektronius valdžios vartus, kur reikalingas elektroninis parašas. Žmonėms, kurie jo neturi, sukelsime diskomfortą. Vieną problemą spręsdami, mes padarysime kitą problemą“, – aiškino S.Šuminas.
Žmonės skaičiuoja, kad už teisių įsigijimą gali tekti sumokėti apie 500 eurų. Vairavimo mokykloje tenka išleisti apie 300 eurų. Jeigu nori papildomų pamokų, dar gali tekti sumokėti 150 eurų.
Teorijos egzaminas kainuoja pigiausiai – 10 eurų. Vairavimo egzaminas – 30 eurų. Jei prabėgs metai ir nepavyks išlaikyti vairavimo egzamino, teorijos egzaminas nustos galioti ir viską teks kartoti iš naujo.
Šansų nėra
Vairavimo mokyklos vadovas K.Vedeikis kritikuoja galimybę vairavimo egzaminą laikyti bet kuriame Lietuvos mieste. Jo manymu, būtent šie žmonės ir prisideda prie statistikos, kad tiek daug žmonių neišlaiko egzamino.
„Viename mieste gali būti laikoma kritinė klaida, o kitame – ne. Jeigu žmogus mokėsi Vilniuje laikyti egzaminą ir vėliau nuvažiavo laikyti į kitą miestą – jis egzaminą išlaikyti šansų neturi, nes nežino miesto, gatvių ir kaip juos ten vertina egzaminuotojai.
Jeigu egzaminuotojai vertintų viską tiksliai, pagal kritinių ir nekritinių klaidų sąrašą – niekada niekas neišlaikys to egzamino. Patys egzaminuotojai neišlaikytų praktikos egzamino“, – sakė K.Vedeikis.
D.Panavienė įsitikinusi, kad net ir geriausiems mokiniams egzamino metu koją pakiša jaučiamas stresas.
„Draugai pradeda pasakoti įvairias istorijas, kaip jiems sekėsi ir kaip juos klaidino. Ta baimė ir nusiteikimas, kad kažkas juos žlugdys pakiša koją. Dabar yra filmuojami egzaminai, todėl jei nesutinkate su vertinimu – galima pateikti apeliaciją ir bus išnagrinėtas egzaminas bei priimtas sprendimas“, – teigė D.Panavienė.
„Regitros“ duomenimis, prieš penkis metus vairavimo egzaminą iš pirmo karto išlaikė 38 proc., o dabar – 36 proc. žmonių. Vidutiniškai vairavimo egzaminas išlaikomas iš trečio karto.