Gatvėje stovinčių dviračių, kuriuos galima trumpam išsinuomoti, taip, kaip Vilniuje, vaikštant po Rygą nepamatysi. Čia išvysti galima gal tik vieną kitą gatvėje stovintį elektrinį paspirtuką ar lietuviškos kompanijos trumpalaikės nuomos automobilius.
Tačiau Rygoje į akis krinta kai kas, ko nerasi Vilniuje – tai elektriniai mopedai, kuriais gali pasinaudoti kone kiekvienas praeivis.
Latvijos sostinės gatvės nuo transporto spūsčių kenčia tikrai ne mažiau, nei Vilniaus. Tad vietos verslininkų pasiūlyta paslauga iš karto buvo sutikta palankiai.
Kaip viskas veikia?
Elektrinių mopedų dalijimosi paslauga veikia kone identiškai mums įprastai automobilių dalijimosi paslaugai – visas valdymas vyksta į telefoną parsisiųstos programėlės pagalba. Registruoti vartotojai turi būti ne jaunesni, nei 18 metų, privalo turėti galiojantį vairuotojo pažymėjimą.
Programėlės pagalba susiradę laisvą mopedą, juo pasinaudoti nusprendę žmonės tos pačios programėlės pagalba jį atsirakina ir važiuoja, o pasinaudoję – užrakina.
Tiesa, yra ir kai kurie specifiniai šiai transporto priemonei pritaikyti sprendimai. Visų pirma, mopedų nuomos kompanija pirmą kartą užsiregistravusiems vartotojams siūlo 20 min. trunkantį nemokamą instruktažą, kaip naudotis šią transporto priemone.
„Jei jūs galvojate, kad turite pakankamai įgūdžių vairuoti elektrinį mopedą realiame eisme, jūs galite šių mokymų atsisakyti. Mokymus rekomenduojame primygtinai, tad atsisakydami, jūs prisiimate visą riziką“, – rašoma įmonės instrukcijose, kaip pradėti naudotis paslauga.
Antras svarbus dalykas, kurį privaloma padaryti atsirakinus mopedą – tai iš jo bagažinės pasirinkti pagal dydį tinkantį šalmą, kuris yra privalomas važiuojant mopedu. Visi trumpalaikei nuomai siūlomi mopedai yra aprūpinti šalmais – bagažinėje vartotojai randa net du. Tad keliauti po Rygą šia transporto priemone galima ir su keleiviu.
Kainos nesikandžioja
Pasiūlius šią paslaugą Rygos gyventojams, ji iš karto tapo populiari. Neabejotina, kad prie to prisidėjo ir nedidelės nuomos kainos. Registruojantis vartotojams reikia sumokėti vienkartinį poros eurų mokestį. Vėliau po Latvijos sostinę šiuo elektriniu mopedu visą parą galima važinėtis vos už 20 eurų.
Rygos gyventojams vietos verslininkai pasiūlė Kinijos gamintojo „Niu“ elektrinius mopedus, miesto gatvėse galinčius išvystyti iki 45 km/val. greitį.
Dvi keičiamos baterijos užtikrina iki 100 km nuvažiuojamą atstumą. Baterijų įkrovimo lygiui nukritus žemiau 20 proc., mopedas mobilioje programėlėje neberodomas kitiems vartotojams. Tačiau sistema pasiunčia signalą nuomos kompanijai, kurios technikai tuomet atvažiuoja ir tiesiog vietoje išnaudotas baterijas pakeičia pilnai įkrautomis.
Pagal technines charakteristikas, mopedas veža maksimalų 160 kg svorį.
Rygos gatvėse šiuo metu yra per 250 šių elektrinių mopedų. Miesto centre šią transporto priemonę galima išvysti itin dažnai. Kaip ir priklauso, elektrinis variklis dirba be garso, mopedui važiuojant girdėti tik ratų trinties į asfaltą garsai.
Didžiausia problema – netvarkingas parkavimas
Kol kas sprendžiant iš vietos žiniasklaidos pranešimų, didžiausia šios paslaugos problema – netvarkingas parkavimas. Pagal paslaugos naudojimosi taisykles, šiuos elektrinius motorolerius visiškai legaliai galima palikti miestui priklausančiose stovėjimo vietose. Parkavimo zonos ir taškai nurodyti programėlėje. Paliekant mopedą, svarbu neužstatyti įvažiavimų, visuomeninio transporto eismo juostų ir pan.
Įdomu tai, kad Latvijoje nedraudžiama dvirates transporto priemones parkuoti ant šaligatvio. Tiesa, jos jokiu būdu neturi trukdyti pėstiesiems – mopedus, motorolerius ir motociklus reikia statyti arčiau pastatų sienų arba palei gatvę.
Štai šios taisykles, kaip praėjusią savaitę skelbė Latvijos televizijos kanalas LTV7, elektrinių motorolerių naudotojai dažniausiai ir nepaiso. Privačių mopedų ir motociklų vairuotojai šiuo atžvilgiu yra tvarkingi. Tuo tarpu ant elektrinių nuomojamų mopedų pastaruoju metu atsirado kabančių baudos kvitų.
Tvarkingai parkuoti mopedus per televizija vartotojus jau ragino ir nuomos paslaugą teikiančios bendrovės atstovai. Jie pabrėžia, kad surasti vairuotoją, kuris netvarkingai pastatė mopedą ir dėl to buvo išrašyta bauda – juokų darbas. Skirta bauda tiesiog bus išreikalauta iš paskutinio, kuris naudojosi mopedu ir jį netvarkingai priparkavo. Ta pati taisyklė galioja ir palikus mopedą privačiose mokamose stovėjimo vietose.
Tiesa, kaip pavyko išsiaiškinti to paties televizijos kanalo LTV7 žurnalistams, kol kas jau skirtos baudos už netvarkingą mopedų parkavimą buvo atšauktos.
Priežastis gana kurioziška: pagal Latvijos įstatymus pareigūnai negali skirti baudos, jei greta netvarkingai priparkuotos dviratės transporto priemonės nėra jos vairuotojo (ši taisyklė negalioja automobiliams). Kitaip tariant, netvarkingai besiparkuojantis dviratės transporto priemonės vairuotojas turi būti sugriebtas už rankos.
Latvijos valstybinės policijos atstovas Andris Locs tame pačiame televizijos reportaže įspėjo, kad tai jau truks neilgai. Nuo liepos 1 d. keičiasi įstatymas ir netvarkingai paliktų dviračių transporto priemonių valdytojams gręs keliasdešimties eurų baudos, net jei vairuotojo ir nebus greta.