Nors automobiliais dalintis galima tiek Baltijos šalyse, tiek ir Baltarusijoje ar Ukrainoje, tačiau valstybėse ši paslauga vystosi ir populiarėja nevienodais tempais.
Dalijimosi automobiliais paslauga dažnai tampa priežastimi, dėl kurios šeimos atsisako antrojo, o kartais net ir pirmojo automobilio, o tai padeda ne tik sutaupyti, bet ir kurti tvaresnę aplinką.
Ukrainos rinkoje veikiančios ir automobilių skelbimų portalą valdančios Estijos įmonės „Ria.com Marketplaces“ ekspertai apžvelgė Lietuvos, Latvijos, Estijos, Baltarusijos bei Ukrainos dalijimosi automobiliais rinkas.
Lietuvoje – pažangu ir ekonomiška
Vilnius – pirmasis Europos miestas, kuriame startavo tik elektriniais automobiliais dalintis siūlanti įmonė „Spark“, tačiau šiandien pasirinkimų yra ir kitokių automobilių mėgėjams.
Dalijimosi automobiliais paslauga gali naudotis kone visų didžiųjų Lietuvos miestų gyventojai – vairuotojams, norintiems užsisakyti automobilį Vilniuje, Kaune ar Klaipėdoje įmonė „CityBee“ siūlo tai padaryti už 0,15 eurų už minutę arba už 4,9 euro už valandą mokestį.
Jeigu bitute vadinamo automobilio reikia visai parai – tai gali kainuoti nuo 22,90 eurų.
Daugiausiai šios įmonės siūlomų automobilių yra varomi elektra arba hibridai, tačiau galima sėsti ir prie „Nissan Qashqai“, „Volkswagen Golf“ ar net BMW X1 vairo, todėl kiekvienas gali išsirinkti jo poreikius atitinkantį automobilį.
Latvijoje ir Estijoje – dalinamasi vangiai
Nors dalijimosi automobiliais paslaugos Europoje veikia jau daugiau nei 20 metų ir tampa vis efektyvesne priemone siekiant sumažinti spūstis miestų gatvėse bei oro užterštumą – ekspertai pastebi, kad kai kuriose šalyse ši paslauga vystosi gana lėtai.
Pavyzdžiui, Latvijoje dalintis automobiliais ir sėsti prie „Toyota“ hibrido vairo siūlo tik viena įmonė – „Carguru.lv“.
Paslaugos kaina siekia 0,24 euro už minutę. – pirmieji 100 kilometrų į sumą jau įtraukti, tačiau viršijus šią ribą – tenka mokėti dar 0,15 euro už minutę.
Estijoje po to, kai ji pirmoji pasaulyje 2012 metais įsirengė elektros įkrovimo stoteles, dalintis elektromobiliais pradėjo siūlyti įmonė „Elmorent.ee“.
Šiuo metu galima pasirinkti vieną iš 22 „Nissan Leafs“, 9 „Mitsubishi i-Miev“ arba „Toyota“ hibridų ir nemokamai įkrauti jį specialiose stovėjimo aikštelėse Taline.
Pirmoji dalinimosi valanda mieste kainuoja nuo 4,50 euro, o užsisakyti paslaugą dienai kainuoja nuo 27 eurus.
Nepatogumų sukelia tai, kad Estijoje teikiamos automobilių dalijimosi paslaugos sutartį gali pasirašyti tik turintys tapatybės kortelę ir leidimą gyventi šalyje asmenys.
Be to, nėra galimybės paslaugos užsisakyti ir mobiliojoje programėlėje ar tiesiog naršyklėje.
Baltarusijoje ir Ukrainoje – pirmieji žingsniai
Baltarusijoje automobilių dalijimosi paslaugą teikiančios įmonės, tokios kaip „Anytime“, „Vazuha“ ir „WestGroup“ įsikūrė dar visai neseniai ir siūlo automobiliais dalintis tik Minske.
Kitaip nei Lietuvoje, Baltarusijoje dalintis automobiliu sudėtingiau – norint užsisakyti paslaugą reikia įmonėms pateikti paso kopiją, vairuotojo pažymėjimą ir geros kokybės vairuotojo nuotrauką.
Rezervuoti galima „Škoda“, „Volkswagen“, „Nissan“ ar kitos markės automobilį už 0,13 eurų per minutę, o automobilis dienai atsieis nuo 25 eurų.
Ukrainoje pirmoji automobilių dalijimosi paslaugą teikianti įmonė veiklą pradėjo tik 2017 metais Odesoje ir dalintis siūlo vien tik „Nissan Leaf“.
Rezervavimo sistema Ukrainoje taip pat sudėtingesnė nei Lietuvoje – norint užsisakyti automobilį reikia užsiregistruoti, įkelti paso ir vairuotojo pažymėjimo nuotraukas bei turėti ne mažiau kaip trejų metų vairavimo patirtį.
Automobilio kaina prasideda nuo 0,14 eurų už minutę, o rezervuojant jį parai tenka pakloti nuo 31 euro.
Gali kainuoti brangiau, nei tikisi
Vos keliais paspaudimais mobiliojoje programėlėje užsisakyti dalijimosi automobiliu paslaugą patogu – tereikia tik užpildyti reikalingus duomenis ir pasinaudojus navigacija susirasti pasirinktą automobilį.
Kitaip nei įsigyjant nuosavą transporto priemonę ar nuomojantis ją ilgam laikui, nereikia sukti galvos dėl draudimo, degalų, remonto ir plovimo, mėnesinių įmokų už nuomą ar tūkstantinių pradinių įnašų įsigyjant.
Dažnai įmonės vairuotojams siūlo nuolaidų kodus ar netgi padovanoja nemokamą kelionę – tai leidžia sutaupyti.
„Nepaisant to, kad dalintis automobiliais išties ekonomiška ir paprasta, kaip ir kiekviena paslauga, ši taip pat turi trūkumų, su kuriais susidurti galima bet kuriame pasaulio mieste.
Pavyzdžiui, dalijimosi automobiliu keliaujant piko valandomis ir užstrigus spūstyje – paslaugos laikas išsitęs, todėl gali tekti už ją pakloti nemenką sumą“, – įspėja „RIA.com Marketplaces“ valdybos narys Artiomas Umanetas.
Jeigu vairuojant dalijimosi įmonės automobilį pažeidžiamos eismo taisykles ir išrašoma bauda – gali tekti ne tik padengti nuobaudą, bet ir paslaugą teikiančiai įmonei pareikalavus sumokėti už sutarties nesilaikymą.
Nepatogumu gali tapti ir tai, jog daugeliu atvejų automobilis turi būti paliktas tik specialiose stovėjimo aikštelėse.
Jeigu šalia kelionės tikslo nebus tokiam automobiliui skirtos aikštelės, gali tekti dalį kelio nueiti pėsčiomis arba visai atsisakyti minties pasinaudoti dalijimosi automobiliu.