Komercinės transporto priemonės šioje srityje lenkia asmenines: daugelio mikroautobusų kėbulas gali būti bent trijų ilgių, pavara – priekinių, galinių ar net visų keturių varančių ratų, o pats tipas – nuo keleivinio iki krovininio. Kam reikalinga tokia įvairovė?
Gamintojai pateikia įvairių skaičių, tačiau dažniausiai vieno pavadinimo mikroautobusas gali būti pasirenkamas iš kelių dešimčių skirtingų modifikacijų. O kurių sričių specialistams reikalingos specifinės modifikacijos?
Kurjerių paslaugų bumas
Visame pasaulyje sparčiai populiarėja kurjerių paslaugos – įvairių prekių pristatymas į namus. Ši sritis auga kartu su internetine prekyba, juk kuo daugiau prekių užsakoma, tuo daugiau jų turi būti pristatoma į namus.
Pavyzdžiui, Vokietijoje 2016 m. buvo pristatyti trys milijardai prekių – tai dvigubai daugiau nei 2000 m. Skaičiuojama, kad pristatytų prekių skaičius dar 2021 m. turėtų pasiekti keturis milijardus. Žvelgiant plačiau į pasaulio statistiką augimas – dar įspūdingesnis: nuo 44 mlrd. 2014 m. iki 65 mlrd. 2016-aisiais.
Tokiu augimo tempu (6–8 proc. kasmet) gali pasigirti labai nedaug verslo šakų. Didelės įtakos tam turi ir tobulėjantys pagrindiniai kurjerių darbo įrankiai – automobiliai. Dažniausiai tai yra dideli mikroautobusai arba furgonai, kurie tampa vis ekonomiškesni, pigiau eksploatuojami ir patogesni.
Tačiau kurjeriams bet kokios transporto priemonės neįsiūlysi. Jos turi atitikti tam tikrus specifinius reikalavimus, pavyzdžiui, mikroautobusai privalo turėti priekinių varančių ratų pavarą bei maksimaliai žemą pakrovimo slenkstį. Kėbulas retai būna pats ilgiausias – dažniau vidutinis ar trumpiausias.
Kai kurie gamintojai turi ir kitų svarbių savybių, pavyzdžiui, naujojo mikroautobuso „Mercedes-Benz Sprinter“ pakrovimo slenkstis yra 8 cm žemesnis nei pirmtako, todėl iš galo įlipti norinčiam vairuotojui nereikia žengti didelio laiptelio. Menkniekis? Galbūt taip, jeigu tą veiksmą atlikti reikia du kartus. Tačiau kurjeriai tai daro po 180 kartų per dieną, tad dėl tokio sprendimo jie išvengia apie 90 papildomų laiptų pakopų.
Bando elektrą
Kai kurie gamintojai žengia dar toliau ir prie tradicinių pasirinkimų į furgonus ėmė montuoti elektrinius variklius. „Volkswagen“ jau ėmė prekiauti elektra varomus „e-Crafter“, o lietuvių inžinieriai „Elinta“ kartu su „Iveco“ sukūrė įkraunamą hibridinę P45 modelio versiją.
Įkraunamas P45 kurjerinis automobilis pilnai pritaikytas kurjerio darbui, turi beraktę užvedimo sistemą, slankiojančias duris, lentynas siuntoms susidėti. 20 kWh talpos baterija, vien elektriniu režimu mieste leidžia įveikti apie 30-50km.
Dėl šios technologijos automobilio variklis veikia tik važiuojant didesniais greičiais ar užmiestyje. Stabdant elektrinė pavara gamina elektros energiją ir grąžiną ją į automobilio bateriją, taip tausodama stabdžių kaladėles. Jį Kaune jau naudoja UPS įgaliotas atstovas Lietuvoje UAB „Skubios Siuntos“.
Kiekviena sutaupyta sekundė atsiperka
Maisto pristatymas į namus – sritis, turinti didžiulį augimo potencialą. Mažiau nei šimtadalis maisto produktų įvairiose Europos valstybėse šiuo metu perkama internetu, tačiau konsultacijų įmonės „McKinsey“ specialistai spėja, jog ši sritis Jungtinėje Karalystėje ir Prancūzijoje auga daugiau nei po 10 procentų kasmet.
Čia svarbiausi – laikas ir efektyvi kaina. Kaip ir kurjerių darbe, labai reikšminga vairuotojo vieta bei žemas krovinių skyriaus slenkstis. Be to, mikroautobusai turi būti komfortiški, juk maisto produktus pirkėjui reikia perduoti nesugadintus.
Vairuotojui kiekviena sutaupyta sekundė ir bent keliais procentais sumažinta tikimybė padaryti klaidą taip pat yra vertinga. Tą patį veiksmą atliekant dešimtis kartų, ilguoju laikotarpiu kelios sutaupytos sekundės virsta valandomis. Tokių sistemų pavyzdžių – daugybė.
Komforto įranga naujuose mikroautobusuose jau nedaug nusileidžia asmeniniams automobiliams. Daugumoje jų galima užsakyti beraktę užvedimo sistemą, galinio vaizdo kamerą, parkavimo jutiklius šonuose, priekyje ir gale.
Jei vairuotojui nereikia traukti raktelio iš kišenės ir jo kišti į spynelę, sutaupomos kelios sekundės. Dar kelios – užgesinant automobilį. Išvažiuojant iš parkavimo vietos galinio vaizdo kamera ir jutikliai leidžia nieko nekliudžius manevruoti itin siaurose vietose ir išvengti mikroautobuso ar trečiųjų šalių turto apgadinimų.
Nutikus net ir nežymiam eismo įvykiui aikštelėje, prarastas laikas jau skaičiuojamas ne sekundėmis, o dešimtimis minučių. Remontuojant apgadintą mikroautobusą – ir valandomis.
Keleiviams reikia funkcionalumo
Išskirti vieną geriausią keleivinį mikroautobusą yra neįmanoma, nes kiekvienos grupės poreikiai skiriasi. Tačiau kai kurie specifiniai pastebimi daugelyje keleivių grupių.
Vienas tų poreikių yra patikimumas. Nei užsakovas, nei paslaugos teikėjas nenori patirti mikroautobuso gedimo kelionėje ar kitu netikėtu metu, kai prireikia ieškoti pakaitinės transporto priemonės.
Daugybė įrenginių šiandien yra įkraunami naudojant USB jungtis, tad šių turėtų būti užtektinai visame mikroautobuse – ir priekyje, ir gale. Kai kuriuose modeliuose galima papildomai užsakyti bevielio ryšio „Wi-Fi“ stotelę – tuomet kelionė nė vienam neprailgs.
Komfortas – taip pat ne paskutinėje vietoje. Mikroautobusuose „Sprinter“ galima užsakyti itin komfortišką orinę pakabą, užtikrinančią lengvajam asmeniniam automobiliui prilygstantį važiavimo malonumą. Oro kondicionavimas ir šildymas visiems keleiviams, t. y. ortakiai visose sėdynių eilėse, taip pat būtinas atributas tokio tipo mikroautobuse.
Vis dėlto bene svarbiausias yra saugumas. Tai – aktuali savybė visiems vairuotojams, nepaisant, ką jie veža. Todėl tokios sistemos kaip linijų palaikymas, stabdžių asistentas, dėmesio stebėjimas, adaptyvi kruizo kontrolė daugelyje mikroautobusų montuojama kaip papildoma įranga, o modernesniuose jau yra standartinėje komplektacijoje.
Aktuali savybė – pravažumas
Kokio mikroautobuso reikia statybininkams? Tokio, į kurį būtų galima sutalpinti įvairiausius objektus – nuo standartinių europadėklų iki ilgų apdailos detalių. Gerai, jeigu jis gali dar tempti priekabą – taip galima į statybvietę atgabenti įvairios papildomos, trumpam laikotarpiui reikalingos technikos.
Pravažumas – taip pat ne paskutinis. Kelias į statybvietę retai būna asfaltuotas, o kartais iki jos tenka kelis šimtus metrų klampoti, ypač tokiomis oro sąlygomis kaip ankstyvą pavasarį ar vėlyvą rudenį. Todėl keturi varantys ratai, aukšta prošvaisa – svarbūs atributai ne vienai įmonei.
Statybininkų batai retai būna švarūs, todėl atsparumas purvui ir ilgaamžiškumas – ne mažiau reikšmingos savybės. Galų gale patikimumas – pakabos detalės statybose naudojamame transporte turi būti itin patvarios, joms tenka daug išbandymų nelygiais keliais ir purvu.
Statybose rečiau įveikiami dideli atstumai, tačiau ekonomiškumas čia – taip pat ne paskutinis. O jis geriausiai atsiskleidžia ne gamintojų pateikiamose lentelėse, bet pakrovus pilną mikroautobusą bei prikabinus priekabą.