Tad jau ne pirmus metus rinkimuose „Lietuvos metų automobilis 2019“ teikiama speciali nominacija už dizainą.
Vienas iš šios nominacijos konsultantų, „Toyota“ padalinyje Švedijoje dirbantis automobilių dizaineris Tomas Jankauskas sako, kad daugiausiai sėkmės ir pripažinimo sulaukia laiko subrandinti dizaino darbai.
Vokiški – santūresni
Kasdieniai automobilių vartotojai transporto priemonių dizainą vertina labai paprastais kriterijais: arba gražus, arba ne.
Kartais jis gali būti nei šioks, nei toks. Tiesiog pilkas, nepastebimas, sraute pranykstantis, tačiau iš taško A į tašką B vežantis daiktas.
Automobilių gamintojai į dizainą investuoja milijardus eurų, dolerių ir kitų valiutų, kad jų produktai įtiktų kaip įmanoma platesnėms masėms.
Geriausiai čia sekasi ilgą istoriją turinčioms kompanijoms, o kodėl, T. Jankauskas sugeba paaiškinti itin paprastai.
„Didžioji dalis piliečių mėgsta santūresnius automobilius.
Kodėl ne tik lietuviai, tačiau ir kitų šalių vairuotojai taip vertina vokiškų markių dizainą? Nes jis vystėsi labai laipsniškai, formos kito palengva.
Pavyzdžiui „Porsche“ savąsias išlaikė visus 7 dešimtmečius, mes su tuo užaugome ir tai mums priimta.
Pavyzdžiui „Porsche“ savąsias išlaikė visus 7 dešimtmečius, mes su tuo užaugome ir tai mums priimta.
Pažiūrėjus į japonų ar korėjiečių gamintojus, jie mėgsta eksperimentuoti, todėl europiečiai palankiai priima toli gražu ne visus modelius“, – aiškino T. Jankauskas.
Retas europietiškas automobilis geba sukelti tiek kontraversiškų emocijų kiek japoniški.
Verta prisiminti naujausią aerodinaminiais aksesuarais apkarstytą „Honda Civic Type-R“ modelį ar ekonomišką, tačiau labai iššaukiančio dizaino „Toyota Prius“.
Šias rinkos anomalijas dizaineris įvardija kaip tarpkultūrinius skirtumus.
„Kai kurie japoniški automobiliai europiečiams atrodo keistai vien todėl, kad mes pasaulį matome kitaip nei jie.
Europiečiai pratę matyti visumą, todėl jų automobiliai būna išbaigti, o japonai žiūri į detales ir tai atsispindi jų kūriniuose.
Bendras vaizdas gali rėžti akis, tačiau tereikia įsižiūrėti į detales“, – užsiminė dizaineris.
Korėjiečiai, pasisamdę europiečius kurti automobilius, įtinkančius patiems europiečiams, žaidžia saugiai.
Ankstesnės kartos „Kia“ ir „Hyundai“ modeliai pritrenkė mūsų žemyno vairuotojus savo išbaigtumu ir grožiu, kuris jiems padėjo užsitarnauti pripažinimą, o su naujausiais modeliais jų dizainas kiek nublanko.
Ne veltui: korėjiečiai stengiasi parduoti kaip įmanoma daugiau automobilių ir įtikti kuo platesniam klientų spektrui.
Kylantys pardavimų rezultatai rodo, kad šis receptas veikia.
Nustebino konservatyvumu
Iš 33 šiais metais Lietuvos žurnalistų organizuojamam „Lietuvos metų automobilio 2019“ konkursui pateiktų modelių dizainerio akį labiausiai patraukė būtent tie gamintojai, kurie yra mažiausiai linkę eksperimentuoti su savo produktų dizainu ir jį vysto palaipsniui nekreipdami dėmesio į kritiką, kad jų automobiliai atrodo vienodai.
„Man asmeniškai į akis krito „Audi Q8“, kuris atrodo it sutvertas tūkstantmečio kartai.
Šis brangus ir prabangus visureigis įtiks ir vyresniems žmonėms, tačiau jo dizainas man primena transformerius, su kuriais ši karta iš užaugo.
Stebina pjaustyti paviršiai, su priekinėmis radiatoriaus grotelėmis sujungti kelių dalių žibintai atrodo įspūdingai.
Stebina pjaustyti paviršiai, su priekinėmis radiatoriaus grotelėmis sujungti kelių dalių žibintai atrodo įspūdingai.
Taip pat įspūdį paliko ir „Jaguar I-Pace“.
Britų dizaineriai sugebėjo išlaikyti europietišką, klasikinį automobilio stilių, tačiau panaudodami elektromobilių bazę jį perkėlė į visiškai naują kėbulą, kuris turi visureigio, kupė ir hečbeko tipo bruožų. Galutinis rezultatas yra puikus.
Taip pat „Peugeot 508“ dizaineriai verti pagyrimo.
Žinau, kaip sudėtinga koncepciją paversti tokiu automobiliu, kuris galėtų būti štampuojamas dideliais tiražais ir turėtų konkurencingą kainą, tad vien tai, kaip jiems pavyko nenutolti nuo paskutinių koncepcijų, yra sveikintina“, – savo favoritus įvardijo T. Jankauskas.
Tapo sunkiau atskirti
Dizaineris žvelgdamas į visą šūsnį „Lietuvos metų automobilio 2019“ rinkimams pateiktų modelių nuotraukų pastebi, kad išnyko skirtumai tarp kai kurių klasių.
Anksčiau maži miesto automobiliai buvo vadinami B klase, kompaktiniai – C klasė, vidutiniai sedanai – D klasė ir taip toliau.
Didesnio pravažumo automobiliai taip pat turėjo tam tikrą hierarchiją pagal dydžius ir prabangą.
Dabar išpopuliarėjo visureigiai ir gamintojams bandant įtikti kiekvieno vairuotojo skoniui rinkoje atsirado tiek skirtingų kėbulo tipų, kad jų išskirti praktiškai nebeįmanoma.
„Anksčiau buvo labai aišku kuriai kategorijai priskirti kokį automobilį ir su kokiu kitu jis konkuruoja, su kuo lyginti.
Dabar visi hečbekai, universalai, sedanai, kupė ir visureigiai susiliejo ir sunku atskirti, kuris yra kuris.
Tendencija tik ta, kad automobiliai aukštėja, daugelis jų imituoja didesnį pravažumą“, – konstatavo T. Jankauskas.