Automobilių kainos Lietuvoje atskleidė keistą dalyką
2018-07-25 16:42Po pirmojo labai aktyvaus 2018 metų ketvirčio Lietuvos automobilių rinkoje ir toliau fiksuojamos į viršų kylančios kreivės.
Remiantis autoplius.lt „Barometro“ duomenimis, Lietuvos rinkoje augo visų tipų automobilių sandorių skaičius.
Kukliausiai, anot autoplius.lt komunikacijos vadovo Mato Buzelio, daugėjo vidinėje Lietuvos rinkoje užregistruotų sandorių skaičius. Per 2018-ųjų antrąjį ketvirtį buvo parduota 69,1 tūkst. naudotų, jau šalyje registruotų lengvųjų automobilių. Lyginant su 2017-ųjų tuo pačiu laikotarpiu, šie metai buvo dosnesni vos 0,8 proc.
Neranda, ką pirkti Lietuvoje
Automobilių rinkos ekspertas pastebėjo, kad labai stipriai šoktelėjo iš užsienio naujai įvežtų naudotų transporto priemonių skaičius.
„Praeitų metų antrąjį ketvirtį į Lietuvą buvo įvežta 39,1 tūkst. naudotų automobilių. Tačiau per šių metų antrąjį ketvirtį Lietuvoje vairuotojai iš užsienio valstybių įsigijo net 44,5 tūkst. naudotų automobilių. Tokio tipo sandorių 13,7 proc. augimas mažina atskirtį tarp importuotų bei vidaus rinkoje parduotų modelių registracijų.
Galima daryti prielaidą, kad pirkėjai yra išrankūs. Jie turi didelius reikalavimus naudotam automobiliui ir Lietuvoje paprasčiausiai neranda to, kas pateisintų jų poreikius“, – tvirtino M.Buzelis.
Vidutinė naudoto automobilio kaina nuo metų pradžios nesikeitė ir siekė 3600 eurų, tačiau lyginant su praeitų metų antruoju ketvirčiu, šių metų balandžio-birželio mėnesiais vairuotojai įsigijo 9 proc. arba 300 eurų brangesnius automobilius.
Turi pinigų prabangai
Ypač įdomi detalė yra tai, kad Lietuvoje perkamo naujo automobilio vidutinė kaina yra mažesnė už vidutinę labai mažai naudoto automobilio kainą.
Už naują mašiną lietuviai moka vidutiniškai apie 21 tūkst. eurų, bet už naudotą iki 1 metų – net 25,3 tūkst. eurų.
Taip yra dėl to, kad minimaliai naudotus automobilius lietuviai renkasi brangesnių markių ir kuo geriau sukomplektuotus, o tokie jie dažniausiai atkeliauja iš užsienio.
Ši maža parduodamų automobilių dalis paprastai praslysta pro akis, bet taip pinigų turintys žmonės gali įsigyti ypač prabangių automobilių už mažesnę kainą.
Per tris mėnesius į mūsų šalį atvažiavo vos metus panaudotų „Bentley Continental“, „Tesla Model S“, „Audi R8“ ir net „Rolls-Royce Ghost“ bei daug kitų žemiškesnės prabangos atstovų, kaip „Audi A6“, G klasės „Mercedes-Benz“, BMW M5 ir kitų.
Tiesa, tokie, nė metų nepanaudoti automobiliai, paprastai parduodami ne be priežasties. Jie neretai būna pakliuvę į eismo įvykius ar turi kitų defektų, bet tai lietuvių nesustabdo. Noras turėti prašmatnų automobilį vis dar pranoksta naujo automobilio teikiamą garantiją bei žinojimą, kaip mašina buvo naudota.
Įpročius keičia atsargumas
Tačiau jis įvardino ir kitas suaktyvėjusio importo priežastis. Pastoviai registracijai įvežamų automobilių augimas gali būti užfiksuotas ir dėl vis dažnesnio spekuliavimo taršos mokesčiu.
„Kol kas anksti kalbėti apie tai, kaip dėl taršos mokesčio įvedimo galėtų pasikeisti automobilių pirkimo įpročiai. Neaišku, kokio dydžio būtų mokestis ir kaip jis priklausytų nuo automobilio taršos emisijų. Gali būti, kad dalis vairuotojų siekia anksčiau įsigyti transporto priemonę, kuri galimai bus apmokestinta ateityje“, – komentavo ekspertas.
Iš JAV importuojamų automobilių antplūdžio dėl galimai padidėsiančių muito mokesčių tikėtis, anot M.Buzelio, galima, tačiau šis reiškinys didelės įtakos bendrai statistikai neturės. Iš už Atlanto vandenyno atkeliaujantys automobiliai sudaro vos 4 proc. importuojamų transporto priemonių rinkos, todėl galimas suaktyvėjimas neišpūs didelio burbulo.
Naujų daugėja ne taip greitai
Visgi ryškiausia praėjusio ketvirčio gairė Lietuvos automobilių rinkoje buvo lyg ant mielių augantys naujų transporto priemonių pardavimai. M.Buzelis pastebi, kad jie per metus paaugo beveik trečdaliu – net 30,2 proc. Per tris mėnesius šalyje buvo užregistruota daugiau nei 10,6 tūkst. visiškai naujų lengvųjų automobilių.
„Norėtume pasidžiaugti, kad vis daugiau šalies vairuotojų sėda į naujesnes ir svarbiausia – švaresnes transporto priemones bei ypač pasididžiuoti Lietuva kitų Baltijos šalių kontekste. Tačiau privalome atkreipti dėmesį, kad antrąjį ketvirtį šalyje buvo parduota net 2,9 tūkst. naujų „Fiat“ automobilių, o didžioji jų dalis Lietuvos gatvių taip ir nepamatys – jos jau buvo arba dar bus reeksportuojamos į kitas valstybes“, – neslėpė M.Buzelis.
Atmetus maždaug ketvirtadalį naujų automobilių rinkos – būtent tiek gali sudaryti antrojo ketvirčio reeksportas – Lietuvos naujų automobilių sandorių statistika praranda Baltijos šalių lyderės poziciją, tačiau Latvijoje bei Estijoje reeksportas taip pat vyksta, todėl tikslius duomenis bus galima matyti tik praėjus dar ketvirčiui.
Įdomu, kad lenktynės tarp „Toyota“ ir „Volkswagen“ nepraranda įtampos net ir perkopus solidžią 1,3 parduotų modelių sumą. Būtent tiek naujų automobilių pardavė „Volkswagen“ – 15,9 proc. daugiau nei pernai tuo pačiu metu, tuo tarpu „Toyota“ ne tik išlaikė persvarą su 1,4 tūkst. parduotų modelių, bet ir padidino atotrūkį nuo artimiausių varžovų.
Šios markės modelių pardavimai per metus šoktelėjo daugiau nei ketvirtadaliu – 26,7 proc. Automobilių rinkos ekspertas M.Buzelis tvirtina, kad stiprus pirmasis pusmetis jau dabar leidžia prognozuoti, kad 2018-ieji metai Lietuvos autorinkai bus rekordiniai, o tikėtis kardinalių pokyčių naudotų automobilių prekyboje nėra praktiškai jokio pagrindo.