Praeito šimtmečio pabaigos BMW, „Audi“ bei „Volkswagen“ dominuoja ir naudotų automobilių skelbimuose, o naujas automobilis daugiabučio kieme – vis dar didžiulė retenybė.
Tačiau pagal tikrąją lietuvių finansinę padėtį žmonės galėtų važinėti gerokai naujesniais automobiliais, o naujų automobilių pardavimai galėtų augti 50 proc., tvirtina SEB banko analitikai.
Gali pirkti naujus
SEB bankas trečią kartą apskaičiavo automobilių įperkamumo Lietuvoje indeksą, rodantį, kokios vertės automobilį gali įsigyti vidutines pajamas gaunantys šalies gyventojai.
Šį indeksą pristatę SEB banko vyriausiasis analitikas Tadas Povilauskas ir Lizingo departamento direktorius Saulius Mickus pastebėjo, kad lietuviai gali sau leisti kaip niekad brangius automobilius, bet vis dėl to neperka tokių naujų automobilių, kokius galėtų.
Šis indeksas rodo, kad vidutinį atlyginimą gaunantis vienas žmogus gali lizingu įsigyti 10,1 tūkst. eurų kainuojantį automobilį, o vieną vaiką turinti šeima, kurioje abu suaugusieji uždirba po vidutinę algą, gali įpirkti naują automobilį, kainuojantį iki 20,2 tūkst. eurų.
Tai – net dešimtadaliu daugiau, nei pernai.
Indeksu skaičiuojamos sąlygos gana konservatyvios – vidutinė automobilio vertė apskaičiuojama, lyg pirkėjas įneštų 15 proc. pradinės automobilio kainos, sutarties laikotarpis būtų 5 metai, metinė palūkanų norma – 5 proc., o įmoka neviršija 25 proc. pajamų.
T.Povilausko teigimu, realybėje pirkėjų galimybės dar didesnės, nes sutarties laikotarpis gali būti ilgesnės, o palūkanos šiuo metu nesiekia 5 proc.
Renkasi daugiau pigesnių mašinų
Pasak T.Povilausko, šįmet vairuotojų elgesys iš esmės pasikeitė – naujų automobilių pirkimas lizingu susilygino su naudotais automobiliais.
„Tai, kas vyksta šiais metais mus kažkiek nustebino, nes šįmet susilygino naujų ir naudotų automobilių pirkimai naudojant lizingą. Naujų pirkimas šoktelėjo apie 30 proc., o naudotų – vos apie pora procentų“, - sakė jis.
Specialisto manymu, tokį pokytį lėmė kelios priežastys, tačiau svarbiausia – auganti šalies ekonomika. Dėl to naudotam automobiliui žmonės lengviau susitaupo patys, o daugiau uždirbdami gali sau leisti ir daugiau naujų automobilių.
Vis tik, kaip pastebėjo S.Mickus, realus vairuotojų elgesys skiriasi nuo galimybių. „Statistika sako viena, o elgesys - kita. Dažnai šeima įsigyja ne vieną naują, o du naudotus automobilius“, - tvirtino jis.
Nors lietuviai vidutiniškai automobiliui gali skirti 10,1 tūkst. eurų, vidutinė perkamo naudoto automobilio kaina Lietuvoje šįmet net sumažėjo – nuo 3,7 tūkst. eurų nukrito iki 3,3 tūkst. eurų.
Tai nebūtinai reiškia, kad patys automobiliai atpigo – greičiausiai vairuotojai tiesiog perka senesnius, paprastesnius modelius.
„Sodros“ duomenimis, vidutinį užmokestį Lietuvoje gauna apie 400 tūkst. gyventojų, o dar apie 100 tūkst. vidutinę sumą uždirba besiversdami individualia veikla.