Vienas aiškiausių signalų, kokia kryptimi suka naujų automobilių mados, yra tradiciniai Metų automobilio rinkimai. Jiems pardavėjai pateikia naujausius ir, jų nuomone, svarbiausius naujus modelius.
Šįmet konkursui pateikti 30 naujausių modelių aiškiai išryškino dvi stiprias tendencijas – Lietuvos keliuose karaliaus miesto visureigiai ir kaip niekad prabangūs modeliai.
Prabangos šuolis
Nors dalyvių gausa šis Metų automobilio konkursas neišsiskyrė, bendra pateiktų automobilių vertė pasiekė rekordą. Visų automobilių kaina sudėjus siekė net 4 mln. 389 tūkst. 474 litus. Tai reiškia, kad vienas automobilis vidutiniškai kainavo 146 tūkst. 316 litų.
Brangių modelių netrūksta ir finaliniame septynete, iš kurio bus išrinktas vienintelis geriausias.
Į jį greta „Ford Mondeo“, „Nissan Qashqai“, „Škoda Fabia“ ir „Volkswagen Passat“ pateko net trys prabangių markių automobiliai – „BMW 2 Active Tourer“, „Mercedes-Benz“ C klasė ir „Porsche Macan“.
Dar prieš keletą metų būtų buvę sunku patikėti, kad 277 tūkst. litų kainuojantis „Porsche“ galėtų realiai pretenduoti į Lietuvos metų automobilio titulą. Mat tokių prabangių mašinų konkurse net nebūdavo, o jas įpirkdavo vienetai.
„Porsche“ atstovybės „Prime Auto“ direktorius Jonas Jokštys neslėpė, kad dabar paklausa tokia didelė, kad visi Lietuvai gamintojo skirti naujausi miesto visureigiai „Macan“ jau išpirkti.
Iki metų pabaigos mūsų šalyje jų bus įregistruota 30.
Dar daugiau – per pusšimtį pirkėjų įsigijo didesnių miesto visureigių „Cayenne“, o kitų modelių „Porsche“ per šiuos metus nupirkta 20–30.
Perka pamąstydami
Pasak J.Jokščio, modelių versijas ir komplektavimą lietuviai renkasi protingai.
Pirkdami prabangų automobilį jie nesistengia susikrauti visų įmanomų priedų ar rinktis tiktai galingiausius variklius.
„Lietuvos rinka nėra vien turbovariklių rinka.
Yra tokių šalių, bet tai labiau egzotiški kraštai.
Ne visiems reikia itin galingų variklių, jei jais nepasinaudoja, nevažiuoja į trasas, – tvirtino pašnekovas. – Patogumui lietuviai netaupo, bet nereikalingų priedų neperka.“
Tokį pat pirkėjų elgesį pastebėjo ir gerokai kuklesniais vidutinės klasės automobiliais „Citroën“, „Hyundai“ ir „Nissan“ prekiaujančio „Fakto“ autocentro atstovas Vaidotas Kviklys.
Pasak jo, bazines automobilių versijas paprastai renkasi tik įmonių darbuotojai, kuriems vadovybė suteikia tikslią sumą, už kurią jie gali išrinkti patinkantį tarnybinį automobilį.
Žmonės, perkantys automobilį sau, nepagaili papildomų 10–20 tūkst. litų galingesniam varikliui ar gausesnei komforto įrangai, bet paprastai nesiekia susirinkti ir visų brangiausių įrangos detalių.
Klesti miesto visureigiai
V.Kviklys pastebėjo, kad miestiečių širdis vis labiau užvaldo kompaktiški miesto visureigiai.
„Vien tai, kiek rinkoje atsirado tokių modelių, liudija tokią tendenciją. Žmonės bando turėti vieną universalų automobilį visiems atvejams, kad nebereikėtų pirkti antro.
Todėl ir gamintojai bando lipdyti automobilius lyg iš lego detalių, kad jie turėtų kuo daugiau norimų savybių“, – pasakojo pašnekovas.
Vien pažvelgus į gatves matyti, kaip keičiasi šeimos automobilio samprata.
Dar visai neseniai geidžiamiausia šeimos mašina buvo ketverių durų sedanas – 5-osios serijos BMW, „Volkswagen Passat“, „Audi A6“ ar panašūs, dažniausiai vokiški automobiliai.
Bet per pastarąjį dešimtmetį juos faktiškai išstūmė kompaktiški ir kiek didesni miesto visureigiai – „Nissan Qashqai“, „Honda CR-V“, „Toyota RAV4“ ir panašūs modeliai. Klasikiniai sedanai dabar dažniau naudojami ne kaip šeimos, o kaip įmonės automobiliai.
Mados iš Europos vėluoja
Gatvių veidą pakeitė jaunų vairuotojų karta ir naujienų nebijantys patyrę vairuotojai, automobilio nebelaikantys amžina vertybe, o tik dar vienu gyvenimą palengvinančiu daiktu.
V.Kviklys spėjo, kad laikui einant lietuviai ims vis palankiau žiūrėti į mažus, taupius automobilius.
„Kol kas dar vyrauja nuomonė, kad reikia didelio, galingo, prabangaus automobilio.
Bet ateina ir mada iš Europos – mažėja varikliai, mažėja degalų sąnaudos, vis svarbesnė ekologija“, – sakė V.Kviklys.
Jo nuomone, po penkerių metų ekologija taps svarbi ir Lietuvos vairuotojams, nes maždaug tokiu laikotarpiu rinkos tendencijos mūsų šalyje atsilieka nuo Europos.
Ateičiai – kuklios prognozės
Šįmet per sausį–lapkritį Lietuvoje, „Autotyrimų“ duomenimis, iš viso įregistruota 15 tūkst. 270 naujų lengvųjų automobilių.
Tai 19 proc. daugiau nei atitinkamu praėjusių metų laikotarpiu, kai įregistruota 12 tūkst. 810 automobilių. Apie 10 proc. jų iš Lietuvos reeksportuojami.
Kaip keisis naujų automobilių rinka kitąmet, pašnekovai spėliojo nedrąsiai ir nė vienas nesitikėjo pakartoti dviženklio augimo.
V.Kviklys vylėsi, kad kiti metai taip pat bus pažymėti pliuso ženklu, tačiau įspėjo, kad svarbus papildomas veiksnys bus neaiški geopolitinė situacija.
Automobilius „Peugeot“ Baltijos šalims importuojančios įmonės „KW Bruun Baltic“ generalinis direktorius Rasmusas Tali spėjo drąsiau – jo manymu, rinka Lietuvoje kitais metais galėtų augti apie 5 proc., bet kol pasieksime prieškrizinę naujų automobilių paklausą, dar reikės palaukti ne vienus metus.
Koks automobilis geriausias jums?
Metų automobilio konkurso komisija savo verdiktą paskelbs jau šį šeštadienį. Bet savo nuomonę galite išreikšti ir jūs, spausdami mygtuką „Balsuoti", esantį prie jūsų mėgstamo modelio lentelėje apačioje.