Už skraidantį automobilį – nuo 94 tūkstančių iki daugiau nei 2 milijonų JAV dolerių.
Kainos nemenkos, tačiau kai kurie modeliai tokie paklausūs, kad norint juos įsigyti tenka ilgokai palūkėti eilėje, rašo dienraštis "Lietuvos rytas".
Svajonės neišsipildė
JAV inžinierius Moultonas Tayloras Antrojo pasaulinio karo metais darbavosi savo šalies karo pramonės sektoriuje ir padėjo gaminti raketas. Įgūdžiai pravertė ir stojus taikai: 1949 metais jis sukonstravo automobilio ir lėktuvo hibridą.
Nors inžinierius su juo siejo nemenkas viltis ir ketino pagaminti bent pusę tūkstančio „Aerocar“ pavadintų mašinų, pasaulį išvydo vos šešios. Po to M.Tayloras nusprendė nutraukti šį verslą.
„Aerocar“ buvo ne itin patogus. 143 arklio galių variklio pakako, kad kelyje automobilis pasiektų 96 kilometrų per valandą greitį. Tačiau norint juo pakilti į orą tekdavo nuolat tampyti priekabą, kurioje buvo sumontuota skraidymo įranga.
Sustojus tekdavo prijungti priekaboje esančią įrangą, išskleisti sparnus, įsibėgėti ir pakilti. Tai užtrukdavo, todėl klientai inžinieriaus gaminiu nesusižavėjo.
Vis dėlto išradėjas gali didžiuotis, kad dabar jo gaminys – bene brangiausias iš visų skraidančių automobilių: už vieną egzempliorių prašoma 2,2 mln. JAV dolerių.
Teko padaryti išimtį
Kur kas pigesnis ir patrauklesnis bendrovės „Terrafugia“, kurią 2006 metais įkūrė JAV Masačusetso universiteto absolventai, gaminys „Terrafugia Transition“. Šis skraidantis automobilis kainuoja 279 tūkst. dolerių.
Jis buvo pristatytas 2009 metais, o dar po metų gavo visus reikiamus valdžios leidimus ir licencijas, suteikiančias teisę juo keliauti tiek žemėje, tiek ore. Beje, šiam modeliui JAV civilinės aviacijos administracija padarė išimtį: nors jis sveria 649 kilogramus – 50 daugiau nei nustatyta riba lengviesiems sportiniams lėktuvams, „Terrafugia Transition“ vis vien pateko į šią kategoriją.
Papildomo svorio atsirado dėl to, kad automobilio gamintojai turėjo jį įrengti pagal visus saugos reikalavimus: sukonstruoti oro pagalves ir kitokią įrangą.
Tiek važiuojant, tiek skrendant pakanka 100 arklių galios variklio. Kelyje galiniais ratais varoma mašina dumia apie 100 kilometrų per valandą greičiu. Pasirinkus režimą „lėktuvas“ ima veikti gale sukonstruotas propeleris, o ore įsibėgėjama ir iki 184 kilometrų per valandą.
Į „Terrafugia Transition“ telpa vairuotojas ir vienas keleivis. Galima įsimesti net ir bagažo, tačiau reikia viską apskaičiuoti, nes bendras jo ir keliautojų svoris negali viršyti 227 kilogramų.
Kol kas išmėginti tik bandomieji modeliai, o prekyba šiais automobiliais prasidės kitąmet. Tačiau užsisakyti galima jau dabar, tik reikia sumokėti 10 tūkst. JAV dolerių pradinę įmoką.
Užsakovai laukia kitų metų
Pradinės įmokos reikalauja ir „SkyRunner“ automobilius gaminanti taip pat pavadinta kompanija, tik jie perpus pigesni – kainuoja 119 tūkst. dolerių. Užsakymų eilė – iki kitų metų pradžios.
Ši mašina atrodo kaip įprastas bagis. Ją varo litro talpos ir 125 arklio galių variklis „Ford Eco Boost“. Iki šimto kilometrų per valandą automobilis įsibėgėja per 4,5 sekundės, o didžiausias greitis – 185 kilometrai per valandą.
Neblogai. O kaip dėl skraidymo? Labai paprastai! Gamintojai pasirinko parasparnį. Jei nusibodo važiuoti keliu, užtenka sustojus išskleisti sparną ir paleisti gale esantį propelerį. Įsibėgėjusi iki 60 kilometrų per valandą mašina tiesiog pakyla į orą.
Tiesa, įspūdingų viražų padangėse „SkyRunner“ neatliks, nes didžiausias skrydžio greitis – 88,5 kilometro per valandą.
Reikia pakilimo aikštelės
Kompanija „Pal-V“ anksčiau kūrė įvairias technologijas automobiliams. Vėliau pati ėmėsi konstruoti transporto priemonę. Rezultatas – mašinos ir sraigtasparnio hibridas.
Kelyje 230 arklių galios variklis leidžia pasiekti 180 kilometrų per valandą greitį, o dviviečio ir triračio automobilio degalų sąnaudos visai nemenkos – daugiau nei 8 litrai šimtui kilometrų. Pakilus į orą jos padidėja iki 36 litrų.
Ore galima lėkti irgi 180 kilometrų per valandą greičiu. Vis dėlto patekęs į spūstį toks skraidantis automobilis už įprastus nebus pranašesnis, nes tiesiog pakilti ir nuskristi jis negali – reikia bent 200–300 metrų ilgio aikštelės įsibėgėti.
Gamintojai skelbia parduodantys tokį modelį už 395 tūkstančius JAV dolerių. Nepigu.
Parasparnis taupiesiems
Užtat taupiesiems pelno nesiekiančios organizacijos „I-TEC“ kūrinys „Maverick Flying Car“ – kaip tik. Jis kainuoja „vos“ 94 tūkstančius JAV dolerių.
Tiesa, dizaino varžytuvėse tarp visų skraidančių automobilių jis tikrai būtų paskutinis. Gremėzdiškas bagis su propeleriu, kuris, kaip ir „SkyRunner“, skrisdamas tampa parasparniu, akies tikrai netraukia.
Nepaisant to, jis ir važiuoja, ir skrenda. Greitis kelyje – iki 160, ore – iki 64 kilometrų per valandą. Paversti mašiną lėktuvu užtrunka vos keliolika minučių.
2,5 litro ir 190 arklio galių „Subaru“ variklio pakanka tokiam agregatui su žmonėmis pakelti į orą. Tiesa, reikia įsibėgėti: kilimo takas turi būti bent 90 metrų ilgio.