Seime priėmus įstatymo keitimus, kuriais aplinkosaugininkams leista keliuose tikrinti automobilių taršą, pasak Seimo Aplinkos apsaugos komiteto (AKK) pirmininkės Aistė Gedvilienės, pareigūnai tai daryti galės nuo gegužės 1 dienos.
„Aplinkosaugininkams suteikti įgaliojimai savarankiškai tikrinti transporto priemones įsigaliojo nuo sausio pirmos dienos. 48 valandos, kaip terminas, per kurį panaikinama techninė apžiūra, yra galiojantis. Kas dabar Seime yra svarstoma, tai yra administracinės atsakomybės klausimas, kad nebūtų baudžiama, o būtų duodamas įspėjimas nustačius taršos viršijimus“, – LRT radijui trečiadienį teigė aplinkos viceministrė Raminta Radavičienė.
Parlamentarė A.Gedvilienė taip pat pabrėžė, jog šiuo metu Seime sprendžiama dėl aplinkosaugininkų teisės taršių automobilių savininkams pirmą kartą radus pažeidimą skirti tik įspėjimą, o ne baudą.
„Techninė apžiūra nebus panaikinta (...) Tos 48 valandos reiškia, kad per jas turi nuvažiuoti susitvarkyti mašiną ir nuvažiuoti ją susiremontuoti, atlikti techninę apžiūrą“, – pridūrė parlamentarė.
Anot aplinkos viceministrės, už sprendimą panaikinti taršumo reikalavimų neatitinkančio automobilio techninę apžiūrą yra atsakinga Transporto saugos administracija (TSA). Pasak R.Radavičienės, antradienį TSA ministerijai perdavė direktoriaus įsakymo pakeitimo projektą, kuriuo siūlo 48 valandų terminą vairuotojams prailginti iki savaitės.
„Siūloma tokia modifikacija, kad nustačius aplinkosaugininkams (...) transporto priemonės taršos viršijimus, techninė apžiūra būtų panaikinama po 7 darbo dienų, jeigu per apžiūrą būtų papildomai patikrinamas tik taršos aspektas (...) Kol kas tai yra tik projektas derinimo stadijoje, dabar galiojantis yra 48 valandų terminas“, – informavo viceministrė.
Tačiau, jos teigimu, vairuotojai automobilių taršą turėtų pasitikrinti dar iki patikrinimų keliuose.
„Taršos viršijimai buvo pripažinti kaip didelis trūkumas transporto priemonei, kaip šiandien dienai didelis trūkumas yra važiuoti su temdintais stiklais arba dygliuotomis padangomis ne sezono metu. (...) Sustabdo policija, nustatomas toks trūkumas ir yra iš karto naikinama techninė apžiūra“, – teigė viceminstrė.
„Mes tikrai siekiame draugiškos sistemos (...) Bet čia iš tiesų nėra siekiama nei bausti, nei gąsdinti, nei konfiskuoti (automobilių – ELTA). (...) Visuomenei nereikėtų baimintis tiems (vairuotojams – ELTA), kas tikrai rūpinasi savo transporto priemonės technine priežiūra, savalaikiai važiuoja į servisus, nebando piktnaudžiauti ar ieškoti apėjimo būdų važiuodami į techninę apžiūrą“, – pridūrė ji.
ELTA primena, kad Aplinkos apsaugos departamentas (AAD) keliuose prevenciškai tikrina automobilių keliamą taršą jau nuo balandžio mėnesio. AAD Vilniaus aplinkos apsaugos skyriaus vedėjas Edgaras Skrebė yra pažymėjęs, kad prevencinių reidų metu administracinės sankcijos dar nėra taikomos, o tikrieji reidai galėtų prasidėti pavasario viduryje.
E.Skrebė yra sakęs, kad galima bauda už teršalų normatyvų viršijimą – nuo 100 iki 300 eurų.
Nuo sausio 1 d. AAD įgaliotas keliuose tikrinti automobilių keliamą taršą. Tai reiškia, kad aplinkosaugininkai gali be kitų institucijų dalyvavimo tikrinti ir nustatyti, ar automobiliai viršija numatytas oro taršos normas techniškai tvarkingiems automobiliams ir „čia ir dabar“ panaikinti techninės apžiūros dokumentų galiojimą.
Nustačius, kad transporto priemonės išmetamųjų dujų kiekis viršija ribines vertes arba esant bet kokiam skysčio (pavyzdžiui, tepalų, kuro) nuotėkiui, dėl kurio gali būti padaryta žala aplinkai arba sukeltas pavojus kitiems kelių eismo dalyviams, bus naikinamas privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros dokumento galiojimas ir transporto priemonė nebegalės dalyvauti eisme.
Per metus planuojama patikrinti nuo 9 tūkst. iki 15 tūkst. automobilių.