Oficialus tokių pokyčių tikslas – pažaboti oro taršą. Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacijos duomenimis, 2022 m. daugiau nei 50 proc. privalomajai techninei apžiūrai pateiktų transporto priemonių dėl techninės būklės trūkumų iš pirmo karto neperėjo techninės apžiūros, o iki 10 proc. (apie 78 tūkst. transporto priemonių) lengvųjų keleivinių ir lengvųjų krovininių transporto priemonių techninės pažiūros iš pirmo karto neperėjo dėl aplinkosauginių trūkumų: per didelis dūmingumas, anglies monoksido kiekis, aptiktas eksploatacinių skysčių nuotėkis ir pan.
Tokių automobilių eksploatavimas ne tik blogina oro kokybę, neigiamai veikia sveikatą, kelia grėsmę eismo saugumui, bet ir kelia visuomenės nepasitenkinimą.
Numatytos baudos
Įsigaliojus pakeitimams vairuotojams atsiranda atsakomybė stoti stabdantiems pareigūnams, nustatytos baudos už pažeidimus.
Vairuotojai privalo sustoti, jei juos stabdo uniformuotas Aplinkos apsaugos departamento pareigūnas. Nepaklusus šiam reikalavimui numatyta galima bauda nuo 850 iki 1200 eurų (ANK 426 straipsnio 4 dalis).
Už transporto priemonių, kurių į aplinkos orą išmetamų teršalų kiekis viršija nustatytus ribinius dydžius, ar su neveikiančia gamintojo numatyta išmetamųjų dujų neutralizavimo sistema eksploatavimą numatyta atsakomybė: asmenims – 100–300 eurų (už pakartotinį 300–500 eurų), juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – 300–500 eurų (už pakartotinį – 600–900 eurų) (ANK 307 straipsnis).
Nereikia policijos
Iki pakeitimų atliekant tokias patikras privalėjo dalyvauti policijos pareigūnai. Taip pat apie tokius patikrinimo reidus dažniausiai informacija būdavo skelbiama iš anksto.
Kartu šiemet įsigaliojo ir Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pakeitimai, kurie sustiprins transporto priemonių taršos kontrolę keliuose. Nustačius, kad transporto priemonės išmetamųjų dujų kiekis viršija ribines vertes arba esant bet kokiam skysčio (pvz., tepalų, kuro) nuotėkiui, dėl kurio gali būti padaryta žala aplinkai arba sukeltas pavojus kitiems kelių eismo dalyviams, bus naikinamas privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros dokumento galiojimas ir transporto priemonė nebegalės dalyvauti eisme.
Be oro taršos matavimų, bus kreipiamas papildomas dėmesys, ar automobilis neteršia aplinkos kitais būdais, pvz., nevarva tepalai, kuras ar kiti aplinkai pavojingi skysčiai, dėl kurių gali būti padaryta žala aplinkai arba sukeltas pavojus kitiems eismo dalyviams.
Už aplinkos teršimą pavojingosiomis cheminėmis medžiagomis ir cheminiais mišiniais nustatytos baudos: asmenims – 60–120 eurų ir juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – 150–300 eurų, už pakartotinai padarytą pažeidimą – 500–1200 eurų (ANK 244 straipsnis).
Privaloma sustoti
Transporto priemonę tikrinantys aplinkos apsaugos pareigūnai dėvės tarnybinę uniformą, paprašius turės pateikti Aplinkos apsaugos departamento pareigūno pažymėjimą.
Tamsiuoju paros metu pareigūnas, stabdydamas transporto priemonę, vilkės uniformą su šviesą atspindinčiais elementais.
Patrulis bus sudarytas ne mažiau kaip iš dviejų pareigūnų, stabdys transporto priemonę mojant šviečiančia reguliuotojo lazdele arba šviesą atspindinčiu skrituliu su raudonu atšvaitu skersai judėjimo krypties, arba per garsiakalbį liepiant sustoti ir (arba) įjungęs patrulinės motorinės transporto priemonės mėlynos spalvos švyturėlius.
Galima ir nestoti
Kadangi Lietuvoje pasitaiko, kad apsimetant policijos ar kitais pareigūnais vykdomi plėšimai, vairuotojai pagrįstai baiminasi patikrinimų, ypač tamsiuoju paros metu.
Kaip elgtis, jei kyla įtarimų, jog jus stabdo plėšikai?
„Kilus pagrįstų įtarimų, kad stabdo ne policijos pareigūnai, nederėtų sustoti. Reikėtų skambinti skubiosios pagalbos tarnybų telefono numeriu 112, informuoti operatorių dėl kilusio įtarimo, nurodyti savo važiavimo vietą ar kryptį. <...>
Skambinant derėtų nepamiršti laikytis Kelių eismo taisyklių. Jei vairuotojas važiuoja ne vienas, geriausia, kad skambintų keleivis“, – lrt.lt sakė Lietuvos kelių policijos tarnybos Administracinės veiklos ir eismo priežiūros skyriaus vyriausioji specialistė Jorūnė Liutkienė.
Analogiškų veiksmų reikėtų imtis, kai kyla įtarimų dėl to, ar stabdo aplinkosaugininkai, muitininkai ar kiti pareigūnai.
Pranešama, kad pirmieji automobilių oro taršos patikrinimai turėtų prasidėti pavasarį.
Per metus planuojama patikrinti 9 000–15 000 automobilių.