Aplinkosaugos specialistai primena, kad eksploatuoti netinkamos transporto priemonės (ENTP) dar ir teršia aplinką bei užkerta kelią plėtoti tvarumą, o atsikratyti jomis iš tiesų yra visai paprasta.
Automobilių detalės, baigusios savo gyvavimo ciklą ir tapusios atliekomis, yra degios ir toksiškos. Vienas iš pavojingiausių taršos šaltinių – variklio, pavarų dėžės ir tepamoji alyva, nes joje yra švino, kadmio ir arseno, o vienas litras alyvos gali užteršti milijoną litrų vandens. Alyvos ir metalo yra ir transporto priemonių filtruose bei amortizatoriuose, o akumuliatorius yra toksiškas dėl jo sudėtyje esančių sunkiųjų metalų ir korozinių medžiagų.
„Seni automobiliai kaip ir kita pasenusi, netinkama tolesniam naudojimui įranga, turi būti perdirbama – tokiu būdu taupomi gamtos ištekliai bei kiti resursai. Pagal ES direktyvą, beveik visos ENTP atliekos turi būti panaudotos pakartotinai ar perdirbtos ir tik 5 proc. šių atliekų gali būti pašalinama“, – teigia Gamintojų ir importuotojų asociacijos bei Elektronikos gamintojų ir importuotojų organizacijos atstovė Vitalija Sičiūnienė.
Pakartotinai panaudotos gali būti automobilių kėbulo dalys, varikliai ir jų dalys, žibintai, veidrodžiai, ratlankiai, pavarų dėžės, radiatoriai, salono ir kitos dalys. Aliuminio ratlankiai, ašys, rankenos ir kitos metalinės dalys yra išlydomos ir metalas pakartotinai naudojamas kitų gaminių gamyboje.
Atliekų tvarkytojai, be jau minėtų dažniausiai pakartotiniam naudojimui tinkamų automobilių dalių, perdirba ir visas kitas transporto priemonių atliekas.
Nors nutempiamų eksploatuoti nebetinkamų transporto priemonių skaičius Vilniuje mažėja, per pirmąjį šių metų pusmetį mieste daugiau nei 30 jų buvo išvežta priverstinai. Tiesa, savivaldybės skelbiamuose sąrašuose automobilių būna gerokai daugiau, tačiau kai kurie savininkai, sulaukę įspėjimo, patys pasirūpina tinkamu nebevažiuojančio automobilio utilizavimu.
„Raginame gyventojus, turinčius netinkamus eksploatuoti automobilius, priekabas, motociklus ar kitas transporto priemones, nelaikyti jų bendro naudojimo vietose. Tokias transporto priemones galima utilizuoti ir gauti už tai pinigus bei pasinaudoti valstybės teikiama parama įsigyti ekologiškas transporto priemones“, – sako Vilniaus miesto savivaldybės Viešosios tvarkos skyrius vedėjas Andžej Dinikis.