Vilkiko vairuotojas Aleksandras sako, kad darbe pavojų netrūksta.
„Mane apvogė miegant naktį: nuplėšė plombą, pavogė 20 mikrobangų krosnelių“, – tvirtino vilkiko vairuotojas.
Per dieną Aleksandras nuvažiuoja iki 500 kilometrų. Kai pavargsta, sustoja pailsėti.
„Stengiuosi daug nevažinėti. Lakstymui – nebe tie metai. Jei atsuktume laiką 20 metų atgal, dar pagalvočiau“, – akcentavo jis.
„Vairavimas yra viena pavojingiausių sričių. Pagrindinis mūsų tikslas – pasižiūrėti, kaip vairuotojai laikosi darbo ir poilsio režimo, kaip jie veža krovinius ir kokia yra transporto priemonių būklė“, – dėstė Lietuvos transporto saugos administracijos direktoriaus pavaduotojas Tomas Kalendo.
Vilkiko vairuotojas be poilsio gali važiuoti 9 val., o 11 val. privalo ilsėtis. Tačiau transporto saugos atstovai sako, kad vairuotojai režimo nepaiso ir neretai važiuoja daug, o ilsisi mažai.
„Visa tai klastojama, yra įrenginiai, kurie pakeičia darbo režimą: kai vairuotojas važiuoja, prietaisas rodo, kad jis ilsisi.
Po tokio darbo vairuotojas būna pavargęs, o Europoje atlikti tyrimai rodo, kad pavargęs vairuotojas prilygsta neblaiviam“, – teigė T.Kalendo.
Pažeidimus fiksuoja ir Valstybinė darbo inspekcija (VDI).
„Tikrai yra pažeidimų atvejų, darbo laiko apskaitos yra neteisingai užpildomos, trečiųjų šalių piliečių leidimai ne laiku sutvarkyti“, – pažymėjo VDI Klaipėdos teritorinio skyriaus vedėjas Vytautas Ročys.
VDI nustačius pažeidimą piniginę pažeidėjui tenka paploninti iki kelių tūkstančių eurų.
„Baudos iš tikrųjų didelės – nuo 1 iki 5 tūkst. eurų skiriama fiziniam asmeniui, kuris vadovauja. Bet už kiekvieną nelegalų asmenį ir įmonei skiriama nuo 800 iki net 2 tūkst. eurų ar didesnė bauda“, – kalbėjo V.Ročys.
Tačiau, anot specialistų, padėtis Lietuvoje gerėja.
„Iki 2021 m. pažeidimų daugėjo, bet praėjusiais metais pažeidimų skaičius mažėjo. Galbūt su tuo susijęs pandeminis laikotarpis, o galbūt vairuotojai ir vežėjų įmonės tampa sąmoningesnės, supranta, kad rizikuoja žmonių sveikata ir darbuotojų saugumu“, – tvirtino T.Kolendo.
Kiek kitokia padėtis kaimyninėje Lenkijoje – ten pažeidimų netrūksta.
„Kontroliuojama visa Lenkijos teritorija, tad ir pažeidimų užfiksuojama daug. Dažniausiai pasitaikantys pažeidėjai – trečiųjų šalių piliečiai. Maršrutai tolimi, daugelis apvažiuoja pusę Europos.
Techninė vilkikų būklė gera, bet situacija dėl darbo ir poilsio režimo prasta. Kita problema – perkrautos transporto priemonės“ – pastebėjo Lenkijos kelių transporto vyresnysis inspektorius Arturas Rodzkowskis.
Be to, pasak jo, sunkvežimių srautai Lenkijoje itin sumažėjo prasidėjus karui Ukrainoje.