Vadinamojo naujojo gatvių standarto šalininkams iš savivaldybės jau neužtenka miesto centro. Keistais vingiais išraitę Algirdo, Šaltkalvių ar Gerosios Vilties gatves jie metėsi į pakraštį, kur ėmė siaurinti iki šiol visai neprastos būklės buvusią Vaduvos gatvę.
Įstrigo ugniagesių gelbėtojų automobilis, perpildytų atliekų konteinerių nepasiekia šiukšliavežis – tai pačioje Vaduvos gatvės pabaigoje, pamiškėje, įrengto siauro transporto žiedo pasekmė.
Tai tik viena Vaduvos gatvės bėda, kurią gyventojai mato pro langus. Kiek jų laukia ateityje, paaiškės po remonto, kurį ketinama baigti vasarą.
Bet jau dabar matyti, kad automobilių stovėjimo vietų gerokai sumažės ir Žemųjų Panerių gyventojams savo transporto priemones teks palikti miške, prie geležinkelio.
Vejos negaili
Vaduvos gatvėje gyvenanti Erika Ribašauskienė įsitikinusi, kad tokio didelio masto darbų šiai gatvei tikrai nereikėjo.
Gatvė nebuvo labai judri, gana plati, todėl gyventojai be vargo palikdavo automobilius šalikelėje, nes daugiabučių kiemuose, kaip ir visame Vilniuje, vietos nedaug.
Neaišku ir kam reikėjo ardyti neprastos būklės gatvės asfaltą, nesuprantama ir neįtikėtino pločio šaligatvių paskirtis.
Taip, iki remonto dalyje Vaduvos gatvės šaligatvių nebuvo, bet gyventojai nesiskųsdavo, nes pačioje gatvėje užtekdavo vietos ir automobiliams, ir praeiviams.
Kita keistenybė – platus šaligatvis nutiestas iki vienintelio nuosavo namo ir net abiejose gatvės pusėse. To namo gyventojai galės pasirinkti, kuria gatvės puse keliauti namo.
„Jeigu Vilnius jau laikosi žaliojo kurso, tai kam reikėjo taip išdraskyti veją ir tiesti tokius plačius šaligatvius gatvėje, kur praeivių nedaug?“ – klausė E.Ribašauskienė, bet atsakymo savivaldybėje taip ir neišgirdo.
Jos kaimynai projektuotojams siūlė: jeigu jau aukojama veja, gal būtų galima įrengti stovėjimo vietas ir automobiliams? Tačiau jiems paliktos tik kelios vadinamosios kišenės prie važiuojamosios dalies.
Stotelių įrengs po dvi
E.Ribašauskienė stebėjosi valdžios neūkiškumu: automobiliams skirtos vietos išklojamos trinkelėmis, o juk tai – nemaži pinigai.
Ar ne paprasčiau būtų nutiesus asfaltą ant jo sužymėti stovėjimo vietas? Be to, galima neabejoti, kad automobilių svorio trinkelės tikrai neišlaikys.
Paaiškinimą dėl transporto žiedo prie pat miško vilnietė vis dėlto gavo.
Esą jo prireiks čia apsisuksiantiems miesto autobusams. Tačiau kam jų reikia, jeigu šalia – Ūmėdžių stotelė, kurioje sustoja net kelių maršrutų autobusai ir troleibusai?
Be to, trumpoje Vaduvos gatvės atkarpoje numatytos net po dvi autobusų stotelės abiem kryptimis, jos dar labiau sumažins automobilių stovėjimo vietų skaičių.
„Dabar, kai gatvė remontuojama, gyventojai automobilius palieka miške prie geležinkelio. Paliks ir ateityje. O ką daugiau jiems daryti?“ – atsiduso nesuprantamomis pertvarkomis besistebinti moteris.
Prasilenkti bus sunkiau
Dar viena blogybė – tarp Vaduvos gatvės 30-ojo ir 32-ojo namų. Išvažiuojant iš kiemų yra palyginti stati įkalnė, tad kaip bus, kai susitiks du automobiliai?
Anot E.Ribašauskienės, vienam iš jų pajudėti dėl šios įkalnės bus sunku, nes žiemą įvažiavimas į kiemus prastai prižiūrimas.
Anksčiau prieš įvažiuojant į Vaduvos gatvę buvo palikta vadinamoji kišenė, kurioje vienas iš automobilių sustodavo, dabar jos nebėra.
Kitas gyventojas Vidas Bauševičius minėjo, kad pažvelgus į gatvės remonto projekto brėžinius viskas atrodo gražiai, bet savivaldybės tarybos nariai ir valdininkai Žemuosiuose Paneriuose negyvena ir čia net nebuvo užklydę.
„Bet jie mano, kad geriau už mus žino, kaip mums patogiau gyventi“, – sakė jis. Vilnietis apgailestavo, kad gyventojai sujudo tik tada, kai projektas jau buvo pradėtas įgyvendinti, ir jo sustabdyti neįmanoma.
Žodžiai kelia šypseną
„Vilniui plečiantis, tankėjant, augant sostinės gyventojų skaičiui, sparčiai populiarėjant alternatyvioms transporto priemonėms ir naujoms mobilumo formoms svarbu mieste užtikrinti šiandienos poreikius atitinkančią kelių, gatvių, pėsčiųjų ir dviračių takų infrastruktūrą“, – Vaduvos gatvės remonto poreikį aiškino darbus atliekančios bendrovės „YIT Lietuva“ vadovas Kęstutis Vanagas.
Tokie žodžiai vietos gyventojams kelia juoką. Kur ves dviračių takas, jei Vaduvos gatvės pabaigoje – judrus geležinkelis, kurį kirsti griežtai draudžiama?
Kapitalinis Vaduvos gatvės remontas vykdomas įgyvendinant naująjį gatvių standartą.
Anot savivaldybės, po remonto, pritaikius naujas taisykles, kurias valdžia taiko planuodama, rekonstruodama ar tvarkydama gatves, jos taps saugesnės, patogesnės didesnei daliai judančiųjų ir – labai svarbu – gerokai žalesnės ir jaukesnės.
Tačiau Žemųjų Panerių gyventojams ir tai kelia šypseną: juk čia ne centras, žalumos ir taip netrūksta.
O saugesnė Vaduvos gatvė nebus, nes kada joje pastarąjį kartą įvyko avarija, vietos gyventojai neprisimena.
Dviračių takas į niekur
Statybos ir infrastruktūros bendrovė „YIT Lietuva“ gavo 6 mln. eurų užsakymą iš savivaldybės, kad susiaurintų Lentvario, Vaduvos ir Gerosios Vilties gatves.
Siaurinant gatves jau tapo įprasta, kad eismo juostos tampa 3 metrų pločio. Nors kalbama apie didesnį eismo saugumą, geresnes sąlygas dviratininkams ir pėstiesiems, jomis dviračių entuziastai džiaugtis negalės.
Juk į Vaduvos gatvę nėra dviračių takų nei iš Savanorių prospekto, nei iš Titnago gatvės. Abi magistralės į Žemuosius Panerius yra labai judrios, važiuoti dviračiu nesaugu.
Vilnius pertvarkai pavyzdžių ieškojo Niujorke
Praėjusių metų rudenį paskelbusi apie naująjį standartą savivaldybė pradėjo gatvių desovietizacijos procesą. Buvo skelbiama, kad pilkos, nejaukios ir nesaugios gatvės baigus procesą virs vakarietiškomis – su medžių alėjomis, mažąja architektūra, įvairesne danga, prižiūrimais fasadais palei gatves.
Gatvių standartas – 12 principų, kurie pradėti taikyti rekonstruojant ar projektuojant miesto gatves.
Gatvės su želdynais tarp pėsčiųjų ir eismo juostų, be perteklinio važiuojamosios dalies pločio, danga ir apšvietimu įtvirtinamas pėsčiųjų prioritetas, daugelyje gatvių įrengiamas parkavimas, savąjį gatvės „metrą“ gaunantys pastatų naudotojai – visa tai yra naujajame gatvių standarte.
Jis parengtas vadovaujantis Niujorko gatvių struktūra, tačiau pritaikytas Vilniaus kontekstui. Principais siekiama, kad sostinės gatvės taptų integralia miesto gyvenimo dalimi, būtų žalesnės ir gyvybingesnės.
„Turime tikrąja to žodžio prasme desovietizuoti ir sužmoginti mūsų pagrindines viešąsias erdves. Noriu, kad mėgstamiausia pasaulio gatvė vilniečiams būtų ta, kurioje jie gyvena ar dirba. Tam pagrindinę miestų viešąją erdvę – gatves – reikia pakelti į kokybiškai kitą lygmenį. Patogios ir patrauklios jos turi būti visiems“, – pristatydamas naująjį gatvių standartą aiškino meras R.Šimašius.
Dalis gatvių standarto principų jau įgyvendinti rekonstruotose Pylimo, Algirdo, Naugarduko, Islandijos ir kitose gatvėse.