Kelių tiesimo specialistas į šuns dienas išdėjo R. Šimašiaus pertvarkas: šie sumanymai – sunkiai suvokiami protu Meras paaiškino savo motyvus

2021 m. spalio 18 d. 15:39
Sostinės gatvių siaurintojų apetitas kyla akyse. Netrukus bus susiaurintas ir Konstitucijos prospektas, eilėje – V.Kudirkos gatvė. Esą bus saugiau pėstiesiems, nors kai buvo susiaurinta Naugarduko gatvė, čia jau buvo sužaloti trys pėstieji, o vienas mirtinai.
Daugiau nuotraukų (19)
„Gatves reikia ne siaurinti, o platinti“, – šie ilgamečio kelininko žodžiai pertvarkų iš savivaldybės sumanytojams – lyg raudona skraistė buliui.
Siaurindami gatves jie mano darantys gerą darbą: sumažės automobilių greitis, saugiau jausis pėstieji, dviratininkai, paspirtukininkai.
Bet su „Sostine“ kalbėjęs kelių tiesimo specialistas siūlė palaukti žiemos. Tada ir paaiškės visų tų dabar itin sparčiai įgyvendinamų pertvarkų vaisiai.
Pirmoji susiaurinta Naugarduko gatvė tapo mažiau saugi, o joje per trumpą laiką buvo sužaloti trys pėstieji, vienas jų – mirtinai. Sunku prisiminti, kada anksčiau Naugarduko gatvėje buvo įvykusios tokios skaudžios avarijos.
Kurs Žaliąją bangą
Savivaldybės eismo organizatoriai taip įsismarkavo, kad artimiausiu metu užsimojo susiaurinti net vieną miesto transporto arterijų – Konstitucijos prospektą. Jame vienos eismo juostos plotis bus siaurinamas nuo 3,7 metro iki 3 metrų.
Šie pokyčiai vadinami Žaliosios bangos kūrimu. Per keletą artimiausių metų Konstitucijos prospekte sumažės kietosios dangos, vietoj jos jau šią savaitę bus pradėta sodinti daugiau želdinių.
Želdiniais bus atskirta ne tik važiuojamoji dalis ir pėsčiųjų takai, bet kai kuriose atkarpose ir priešingo eismo juostos.
Artimiausiomis dienomis bus išardyta asfalto danga vidurinėje skiriamojoje Konstitucijos prospekto juostoje, ją pakeis gyva žalioji juosta – savivaldybės ir jos įmonių grupės darbuotojai spalio 30-ąją čia rinksis sodinti daugiau kaip 80 medžių ir 800 krūmų.
Panašias pertvarkas kritikuojantis kelininkas šį sumanymą pavadino protu sunkiai suvokiamu: „Konstitucijos prospektas yra intensyvaus eismo gatvė, todėl natūralu, kad jos priežiūrai skiriama daugiau dėmesio. Kas bus žiemą, kai prireiks barstyti druską? Ar susiaurinus gatvę prigis tie pasodinti medžiai, krūmai, neteks jų kiekvieną pavasarį atsodinti?“
Imsis V.Kudirkos gatvės
Dar vienas valdžios sumanymas – siaurinti V.Kudirkos gatvę, nepaliekant joje posūkių į kairę. Iki šiol ši gatvė nepasižymėjo didelėmis transporto grūstimis.
Savivaldybei jau pristatyti projektiniai siūlymai su numatomais V.Kudirkos gatvės rekonstrukcijos darbais. Projektiniuose pasiūlymuose nurodoma, kad mažės eismo juostų automobiliams, atsiras eismo juosta elektromobiliams ir miesto bei taksi transportui.
Bus pertvarkomas gatvės išplatėjimas ties V.Kudirkos ir Z.Sierakausko gatvių sankirta – numatoma sankryžą susiaurinti, dalis jos bus pertvarkoma į nedidelį skverą, kurioje augs veja, kalninės pušys ir sedulos.
Eismo pokyčių iniciatoriai užsimojo susiaurinti ne tik V.Kudirkos, bet ir Švitrigailos gatvės dešinįjį posūkį į J.Basanavičiaus gatvę, kur piko valandomis ir taip nutįsta transporto eilės.
Šis gatvės išplatėjimas bus siaurinamas iki vienos eismo juostos.
Neliks galimybės pasukti
Taip pat rekonstruojant V.Kudirkos gatvės atkarpą nuo J.Basanavičiaus gatvės iki Pamėnkalnio gatvės numatoma drausti kairiuosius posūkius: važiuojant nuo Švitrigailos gatvės Lukiškių aikštės kryptimi nebebus galima sukti į M.K.Čiurlionio gatvę, nebeliks galimybės sukti ir į Z.Sierakausko gatvę.
Atitinkamai kylant V.Kudirkos gatve Švitrigailos gatvės kryptimi transporto priemonės nebegalės posūkiu į kairę pasiekti M.Valančiaus ir M.K.Čiurlionio gatvių.
Automobiliams visoje atkarpoje numatoma palikti tik vieną eismo juostą, o po vieną juostą kiekviena kryptimi galės važinėti tik elektromobiliai, miesto transportas ir taksi.
„V.Kudirkos gatvės dalyje nuo Z.Sierakausko ir M.Valančiaus sankryžos iki Pamėnkalnio gatvės, Tauro kalno papėdėje, bus projektuojamas 2,5 metro pločio dviračių takas“, – rašoma projektiniuose pasiūlymuose, neužsimenant, kad toje vietoje šaligatvis ir taip platus, dalį jo sėkmingai galima skirti dviračių takui nesiaurinant gatvės.
Iš karto prišaukė nelaimę
Gatvių siaurinimo vajų savivaldybė pradėjo nuo Naugarduko gatvės.
Baigus darbus ir sulaukus daug vairuotojų ir pėsčiųjų kritikos tik valdžios išgirtoje gatvėje įvyko skaudi nelaimė.
Rugpjūtį automobilis „Mercedes-Benz“ Naugarduko gatvėje partrenkė 10 ir 12 metų paaugles. Jos buvo išvežtos į ligoninę. Mergaitės į gatvę išbėgo draudžiamoje vietoje. Dėl kone gatvės viduryje po rekonstrukcijos statomų automobilių vairuotojas jų net negalėjo pamatyti.
Pėsčiosios taip pat nematė atvažiuojančio automobilio „Mercedes-Benz“, nes vaizdą joms užstojo gatvės viduryje stovinčios transporto priemonės.
Matomumas yra sumažėjęs
Taip pertvarkyti gatvę sugalvojo miesto valdžia. Po rekonstrukcijos važiuojamoji dalis susiaurinta, automobiliams statyti vietos įrengtos gatvės viduryje, paliekant tarp mašinų ir kelkraščio vietos plačiam dviračių takui.
Taip esą vairuotojai bus priversti mažinti greitį, bet kritikai priekaištauja, kad palikus tarpą tarp šaligatvio ir statomų automobilių didėja pavojus: nesaugu nei dviratininkams, nei vairuotojams, nei pėstiesiems, ypač vaikams, nes mažina matomumą.
Be to, išsukdami iš šalutinių gatvių vairuotojai priversti įvažiuoti į važiuojamąją dalį, kad galėtų įsitikinti, ar nėra atvažiuojančios transporto priemonės. Priešingu atveju praleisdami automobilius jie priversti užstatyti dviračių taką.
Todėl po rekonstrukcijos įvyko mažiausiai dvi avarijos, kurių metu buvo partrenkti pėstieji, vienas jų žuvo. Naugarduko gatvėje jau nukentėjo ir dviratininkų, paspirtukininkų.
Su Naugarduko gatvės humanizavimo projektu susijusi naujoji mero Remigijaus Šimašiaus žmona architektų biuro „Do Architects“ steigiančioji partnerė Gilma Teodora Gylytė, pateikusi taip ir neprigijusių keliaujančių kiemelių sumanymą.
Sumanymai glumina kolegas
Kitas pertvarkų Naujamiestyje autorius – Antonas Nikitinas. Dar neseniai buvęs savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ Tvaraus judumo skyriaus vadovu, jis ėmė kopti karjeros laiptais ir dabar yra savivaldybės vyriausiasis inžinierius.
Kalbama, kad savivaldybės eismo organizavimo specialistai jau ėmė stoti piestu prieš A.Nikitino sumanymus, bet jam tai nė motais, nes sulaukia palaiminimo iš miesto vadovų.
A.Nikitinas neatsakė į „Sostinės“ klausimus apie gatvių siaurinimą, kokių pasekmių gali sukelti pertvarkos.
Dar vienas jų kūrybos vaisius – Algirdo gatvės rekonstrukcija. Sparčiai vykusi kelis mėnesius, ji, kaip įprasta, pastarosiomis dienomis sustojo. Savivaldybė, planavusi darbus užbaigti gruodį, dabar jau ėmė abejoti ir pareiškė, kad tai pavyks padaryti, jeigu tik leis oro sąlygos.
Lenktynių niekas nerengė
Kaip ir kitur, Algirdo gatvėje važiuojamoji gatvės dalis jau susiaurinta, o į vairuotojų priekaištus, kad atėjus žiemai ir pablogėjus eismo sąlygoms automobiliai nebeprasilenks, savivaldybė atšauna, kad važiuojamosios dalies plotis po rekonstrukcijos siekia 6 metrus, o kiekvienos eismo juostos – 3 metrus.
Toks sprendimas esą buvo priimtas atsižvelgiant į naujus standartus, kuriais siekiama užtikrinti ramų darnų judumą. Anot savivaldybės, transporto priemonės, važiuojančios skirtingomis kryptimis, turės vietos prasilenkti, tačiau negalės lakstyti atnaujinta gatve.
Savivaldybės atstovas Paulius Vaitekėnas paaiškino, kad Algirdo gatvėje prioritetas teikiamas pėstiesiems, dviratininkams, natūraliai lėtinamas eismas, nes centrinės gatvės – ne lenktynių trasos.
Beje, Algirdo gatve niekas dideliu greičiu ir nelakstė, nes joje daug šviesoforų.
Įmonės padėtis pablogėjo
Algirdo gatvės pabaigoje įsikūrusios bendrovės „Aliuminio konstrukcijos“ vadovas Saulius Ramancevičius prisiminė, kiek bendraujant su savivaldybės valdininkais reikėjo įdėti pastangų, kad prie įmonės būtų bent iš dalies pakeistas rekonstravimo projektas.
„Mūsų įmonės teritorija – pramoninė ir sandėliavimo, o dėl rekonstravimo padėtis smarkiai pablogės, nes bus sunkiau įvažiuoti sunkiasvoriams automobiliams“, – pasakojo S.Ramancevičius.
Peržvelgę rekonstravimo projektą ir supratę, kad jį įgyvendinus į įmonę važiuojantys automobiliai gadintų dangą, šaligatvius, įmonės atstovai iš karto kreipėsi į savivaldybę.
Iš Algirdo gatvės į „Aliuminio konstrukcijas“ yra trys įvažiavimai. Jie buvo suprojektuoti kaip salelės tarp numatytų automobilių stovėjimo vietų. Bet bėda buvo tai, kad ilgesniems sunkvežimiams niekaip nepavyktų išsisukti.
Anot S.Ramancevičiaus, įmonė buvo priversta rūpintis, kad pagerintų projekto kokybę.
Tiesa, iki šiol neaišku, kaip sunkvežimiams pavyks įsukti į įmonės teritoriją, kai rekonstravimas bus baigtas.
„Po rekonstrukcijos mūsų teritorijos aplinka bus kaip Vingio parke, suteikiant pirmenybę pėstiesiems, dviratininkams.
Niekam nerūpi, kad šalia yra pramoninė teritorija, kurią turi pasiekti sunkvežimiai ir vilkikai. O gal tai būdas mus išstumti?“ – retoriškai klausė „Aliuminio konstrukcijų“ vadovas.
Pasiūlymai jau parengti
Savivaldybės įmonė „Vilniaus planas“ jau parengė Šv.Stepono gatvės nuo V.Šopeno gatvės iki Geležinkelio ir Algirdo gatvių sankryžos rekonstrukcijos projektinius pasiūlymus.
Kaip ir kitose gatvėse, čia pagrindinis siūlymas – paversti gatvę dviratininkams ir pėstiesiems skirta trasa, jungiančią Senamiestį su stoties rajonu.
Projektiniuose pasiūlymuose nurodyta, kad šiaurinėje gatvės atkarpoje siūloma formuoti dviračių gatvę, automobilių eismas vyktų bendrai su dviračiais.
Praplatinus šaligatvius siūloma trasą apželdinti.
Bet gatvių siaurintojai tuo neapsiribojo. Štai Žygio gatvėje atsirado saugumo salelė, ties kuria dingsta viena eismo juosta.
R. Šimašius paaiškino savo motyvus, ko siekiama pokyčiais Vilniaus eisme. Juos skaitykite čia.

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.