„Reikia važiuoti į autoservisą atlikti diagnostikos bei suremontuoti automobilį. Eksploatuoti transporto priemonės jau negalima“, – šiuos žodžius sostinėje išgirdo ne vienas pareigūnų sustabdytas vairuotojas.
Aplinkosaugininkai kartu su Kelių policija tikrina automobilių taršą įvairiuose Lietuvos miestuose. Viršijantiems leidžiamas normas, rekomenduojama transporto priemones tvarkyti. Kas to neatliks, gresia baudos iki 300 eurų, o nusižengus pakartotinai – iki 600 eurų.
Patikrinimo rezultatai nustebino ir mikroautobuso vairuotoją. 20 metų senumo automobilis smarkiai viršijo leistiną kietųjų dalelių normą, todėl aplinkosaugininkai jam pasiūlė apsilankyti autoservise.
Reidus vykdantys aplinkosaugininkai sakė, kad Lietuvos automobilių parkas yra vienas seniausių Europoje, o transporto priemonių amžius siekia 16 metų.
„Mūsų automobilių parkui yra 16 metų, o Europos vidurkis – 10 metų. Atrodome labai liūdnai. Reikia būtinai atsinaujinti, aišku, pagal galimybes“, – kalbėjo aplinkos apsaugos departamento direktorė Olga Vibrienė.
8 iš 10 automobilių
Sparčiau atnaujinti automobilių parko nepadeda ir valdžios taikomos priemonės. Tokios kaip liepą įsigaliojęs registracijos mokestis ar tūkstančio eurų kompensacija naujai transporto priemonei įsigyti. „Regitros“ duomenimis, šiandien mokestį moka 8 iš 10 automobilių savininkų.
„Skaičiai panašūs, tik rugpjūtį šiek tiek daugiau surinkome – 2,57 mln. eurų, tačiau pokytis nežymus, kad kažką galėtume sakyti. Pagrindinė priežastis – žmonės įpročius keičia pernelyg ilgai. Turi nemažai laiko praeiti, kad mes matytume kažkokias tendencijas“, – kalbėjo „Regitros“ generalinio direktoriaus pavaduotojas Saulius Šuminas.
Aplinkos projektų valdymo agentūros atstovas Jonas Balkevičius pasakojo, kad gavo daugiau nei 1700 žmonių paraiškų, kurie nori gauti 1000 eurų kompensaciją. Daugiau nei pusė yra benzininių automobilių, rečiau hibridinių, o likusi dalis – elektra varomi automobiliai.
Automobilių rinkos ekspertai valdžios sprendimus taršai mažinti vadina nepakankamais.
„Nemanau, kad šios akcijos, ką nors pakeis, nes statistiškai matome, kad niekas nesikeičia.
Dėl paties mokesčio – tai daugiau triukšmo, nei kažkokių veiksmų. Žinoma, tai pirmasis žingsnis link kažkokių mokesčių“, – aiškino automobilių rinkos ekspertas Vitoldas Milius.
Eksperto teigimu, taršą keliuose padėtų sumažinti periodinis taršos mokestis.