Apie tai „Lietuvos ryto“ televizijos laidoje „Lietuva tiesiogiai“ Andrius Kavaliauskas kalbėjosi su Vilniaus vicemeru Vytautu Mitalu bei susisiekimo viceministru Vladislavu Kondratovičiumi.
– Pone Kondratovičiau, vairuotojų nuomonė, sporto terminais kalbant – į vienus vartus.
V.Kondratovičius: Ir klausimas yra, ar eksperimentas nuėmimo. Mes nekalbėjom, kad reikia tik nuimti lenteles. Reikia dar daugiau padaryti – įrengti papildomas sekcijas, signalus, galbūt juostas. Reikia kitaip organizuoti eismą.
Tai jeigu savivaldybė priima sprendimą tik nuimti lenteles, tai turime, ką turime. Eksperimentas yra savivaldybės. Mero reikia klausti: ponas mere, kodėl jūs darote eksperimentą su savo gyventojais? Mūsų atveju buvo pakankamai nemažai paruošta ir daryta laidų, aiškinta vairuotojams, kaip reikės vairuoti, kaip keičiasi situacija.
Vienas iš komentarų, girdėjau, kad žalia šviesa jeigu dega ir eina pėstieji irgi žalia šviesa, tai jeigu pagrindiniu keliu. Bet jeigu dega rodyklė, papildoma sekcija, kurią dabar įvedėm, tai iš tikrųjų niekada negali tuo metu eiti pėstieji, visada jiems degs raudona spalva ir jie stovės, lauks, kol pravažiuos automobiliai.
– Grįžkime prie to, kas bus dabar. Rytoj į posėdį renkasi Vyriausybė. Ar jau aišku, koks bus priimtas sprendimas?
V.Kondratovičius: Projektas yra paruoštas. Aišku, čia Vyriausybės prerogatyva apsispręsti, kaip ir kas. Projekte numatyta galimybė pratęsti metams iki sausio 1 d. 2021 m. galiojimą tos rodyklės. Paraleliai ministerija dabar peržiūri taisykles sankryžų ir šviesoforų, kurie galiojo iki šiol ir kaip buvo organizuotas eismas.
Faktiškai neatitiko, negalėjo būti taip, kaip buvo. Tai mes sumažinome reikalavimus, kad kartu su savivaldybe sėsti ir pažiūrėti, kaip iš tikrųjų reikia organizuoti eismą tose probleminėse sankryžose. Matom, kad greičiausiai kažkokiose vietose reikalingos papildomos kompetencijos, kitiems galbūt reikalinga papildoma informacija tam, kad būtų normaliai organizuota viskas.
– Kaip suprantu, visam laikui grąžinti senosios tvarkos jūs nesvarstote?
V.Kondratovičius: Šiandien apie tai mes nekalbame. Mes kalbame apie tai, kad reikia sutvarkyti taip, kad atitiktų konvencijoms ir Europos Sąjungos šalyse priimtoms taisyklėms, kad būtų aišku, važiuojant į kitas šalis ir iš kitų šalių atvažiuojant į Lietuvą.
– Apie kokias konvencijas jūs kalbate?
V.Kondratovičius: Apie Vienos konvenciją. Tokios žalios rodyklės ten neegzistuoja.
– Bet Europos Sąjungos direktyvų, nurodančių keisti dabar esančią tvarką, taip pat nėra.
V.Kondratovičius: Europos Sąjungos teisės aktai numato, kad yra šalių narių apsisprendimas, kaip jie reguliuoja. Šalys reguliuoja pagal tarptautines konvencijas, prie kurių yra prisijungusios. Lietuva yra prisijungusi prie Vienos konvencijos.
– Ir Vienos konvencija neleidžia žalių rodyklių?
V.Kondratovičius: Nėra ten tokio reguliavimo kaip žalia rodyklė. Natūralu, kaimyninės šalys – nuvažiuokite į Lenkiją, pažiūrėkite, ar rasite lentelę, kaip yra Lietuvoje.
Nesakau, kad būtinai kitur kažkur nerasite, bet dažniausiai – Prancūzijoje, kitose šalyse tikrai tokių dalykų nerasite.
– Pone Mitalai, siūlomas kompromisas metams pratęsti žaliųjų rodyklių galiojimą tenkina Vilniaus savivaldybę?
V.Mitalas: Man atrodo, kas svarbiausias dalykas, kad mes savo sprendimus, kurie ypač susiję su tokia sudėtinga ir svarbia sritimi kaip judėjimas, transportas, grįstume labai aiškiais faktais, racionaliai išanalizuotume eismo situaciją ir tada priimtume sprendimus ir užtikrintume jų aiškumą.
– Buvo laiko išanalizuoti.
V.Mitalas: Tai buvo laiko išanalizuoti ir buvo laiko sprendimus padaryti. 52-iose sankryžose jie padaryti. Yra, deja, tokių vietų Vilniuje, kur labai sunku, nenugriaunant kokio pastato kampo ar šaligatvio, neužstatant nauja eismo juosta, naują sekciją įgyvendinti.
Tai aš tikrai manau, kad pėsčiųjų saugumas turi būti pirmoje vietoje. Tuo grindžiant reikėtų svarstyti apie nuolatinį sprendimą, kad ir koks jis būtų pasiektas tarp savivaldybės ir ministerijos.
Mes galime ir skirsim nemažai laiko, išanalizuodami problematiškiausius taškus, bet čia reikėtų aiškumo, nes, mūsų manymu, Vilniuje yra apie keliolika vietų – šiuo metu dėliojame tikslų sąrašą, jį turime pasidarę iš pirmų dienų rezultatų.
Žinoma, dar pastebėsim keletą artimiausių dienų, kad sumažinti paklaidos tikimybę ir tada kartu su Susisiekimo ministerija mes tikrai norėsime pasišnekėti apie tai, kad tai nebūtų: užkabinu dabar, o gruodžio mėnesį vėl nuimu. Tai būtų nuolatinis sprendimas.
– Sprendimas dėl žaliųjų rodyklių buvo priimtas dar 2014 m. Jūs sakote, kad savivalda tam ruošėsi, kai kurias sankryžas rekonstravo, bet ne visas.
Ar buvo atlikti tyrimai, kurie rodytų, kaip paveiks eismo sąlygas Vilniuje nuimtos žaliosios rodyklės?
V.Mitalas: Mes darome analizę kiekvienos sankryžos, kurią pertvarkom. Ir prieš pertvarkydami įvertiname, kokie yra susiklostę eismo srautai ir kaip tą sankryžą galima patobulinti.
Kad yra iššūkis atsisakyti žalių rodyklių – miestai sakė Susisiekimo ministerijai taip pat prieš kurį laiką, ko pasekoje gimė rezultatas, kad Kelių eismo taisyklės buvo patobulintos 2018-2019 m.
– Pacituosiu spalio 12 d. mėnesį Vilniaus miesto savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ atstovės pareiškimą, kuriame ji teigė, kad pakeitimai padidins eismo saugumą, o automobilių pralaidumas sankryžose nesumažės.
V.Mitalas: Labai gaila, kad toks pareiškimas buvo, nes mano požiūriu ne tik, kad mes sprendžiame dabar transporto pralaidumo klausimą. Kai kuriose vietose, kaip matėme, žmonės tikėjosi, kad užsidegus pėsčiajam žalio šviesoforo signalui, daugiau jie jokio kito susidūrimo patirti teoriškai niekaip negali.
Kitaip tariant, visas eismas yra uždarytas ir jis gali saugiai kirsti sankryžą. Kai žalių rodyklių panaikinimas anaiptol šitos problemos nesprendžia. Tai lūkestis galbūt žmonių šioje vietoje buvo daug didesnis negu realus pokytis, kurį dabar matome Vilniuje.
Bet matome ir kituose miestuose, paklausus žmonių ir pasiteiravus apie eismo saugumo situaciją.
V.Kondratovičius: Jeigu pagrindinė žalia šviesa įsijungia, tai įsijungia ir pėsčiajam, ir automobiliui. Taip buvo ir niekas nepasikeitė. Rodyklė, kuri anksčiau kabėjo, galėjo būti susidūrimas einant per važiuojamąją dalį, kur stovi automobilis, ir kur bando sukti, dar papildomi automobiliai.
Šiuo atveju mes įvedame, kad tada, kai užsidega žalia rodyklė, pėstieji eiti negali niekur, kur važiuoja mašina. Faktiškai automobilis, kuris pasuka – jam reikia tik koncentruotis.
– Bet dabar tokių papildomų sekcijų yra tikrai ne visur.
V.Kondratovičius: Vilnius daro, aš nesakysiu. Šiandien su gerbiamu vicemeru kalbėjome ne vieną kartą, žinome, kad jie analizuoja tą sąrašą. Tik gaila, kad mes šiandien tai kalbame ir apie tai pradedame mąstyti.
Ištisus metus, kiekvienais metais savivaldybės gauna lėšas fondo keliams ir saugų eismą organizuoti ir tvarkyti. Per tą laiką, minimaliai, mes paskaičiavome, 3 mln. galėjo miestas investuoti į saugos priemonių gerinimą.
Į jas įeina ir eismo organizavimo priemonės. Tos diskusijos nebuvo, galbūt nebuvo noro iš miesto, kažkokioj vietoj sustojo ir šiandien turim, ką turim. Bet nereikia žiūrėti į praeitį, kas kaltas, kas nekaltas, svarbu spręsti situaciją, kuri yra dabar, ją gerinti.
Vienas iš jų yra susisiekimo ministro siūlymas pratęsti ir padiskutuoti. Manau, kad šitas klausimas yra įtraukiamas į valstybės eismo saugos komisiją, dalyvaujant ir aukščiausiajai Vyriausybės valdžiai premjerui, greičiausiai tą klausimą kartu su savivaldybe mes dar kartą aptarsime.
– Jeigu teisingai suprantu, tas sankryžas Vilniaus miestas ir ne tik, galbūt ir kiti, turės suderinti su Susisiekimo ministerija ir gauti pritarimą, kad ten būtų paliktos žaliosios rodyklės?
V.Kondratovičius: Ne su Susisiekimo ministerija, o mūsų Transporto kompetencijos agentūra, kuri turi tinkamas įrangas, specialistus, kurie įvertins situaciją kartu su savivaldybe pažiūrės, ar atitinka.
– Kiek tai užtruks?
V.Kondratovičius: Jeigu mes kalbame apie 10-12, 20 sankryžų, kurias būtina spręsti šiandien arba rytoj, tai prašau, mes jau galime šiandien ar rytoj spręsti, analizuoti.
Aišku, suprantu, kad tas dialogas turi būti ir negali būti tą pačią dieną visos sankryžos išspręstos ar pritarta eismo organizavimui, nes miestas pats dar nežino, kaip organizuoti arba sprendžia tas problemas. Manau maksimaliai greitai.
– Kelios dienos, savaitė, mėnuo?
V.Kondratovičius: Galim nors šiandien ar rytoj pradėti apie tas sankryžas diskutuoti. Miestas skiria atsakingus specialistus, kurie kontaktuoja.
Iš Transporto kompetencijos agentūros specialistai jau yra informuoti, kad pasiruoštų, jie jau pasiruošę, kontaktuoja, žiūri ir sprendžia. Nėra problemų.
– Pone Mitalai, jau turite probleminių sankryžų sąrašą, kiek jų yra?
V.Mitalas: Mes turime tokį sąrašą, kuriame sudėjome sankryžas, kuriose tikime, jog negali būti jokio geresnio reguliavimo negu žalia rodyklė. Tokių vietų dabar yra keliolika. Mūsų specialistai kai kada po 4 kartus į dieną patikrina jas, mes stebime informaciją taip pat IT pagalba, koks yra ten pralaidumas, kokios susidaro situacijos, eismo saugumo situacijos.
Manau, kad mes labai greitai galėsime tą sąrašą pateikti ir konkrečiai pradėti šnekėtis. Labai tikiuosi, kad tai netaps vieno miesto problema – Vilnius yra didžiausias, jame gyvena 600 tūkst. gyventojų.
– Bet Vilnius ir aktyviausiai reiškėsi.
V.Mitalas: Ir aktyviausiai reiškėsi, bet kiek kalbu su žmonėmis – ir iš Susisiekimo ministerijos pozicija yra labai svarbi – gi jie patys stovėdami tuščiose sankryžose, mažo eismo intensyvumo sankryžose, kur pėstieji nevaikšto, klausia: „Koks yra racionalumas šito sprendimo ir kituose miestuose?“
Mes tikrai turime nuimti ping pongą, ideologinį krūvį nuo visos temos ir labai aiškiai, žiūrint į faktus, priimti sprendimus. Tai viskas, ko reikia šioje situacijoje.
– Suskaičiavote, kad žaliųjų rodyklių nuėmimas Vilniuje kainavo 103 tūkst. eurų. Iš kur tokia suma?
V.Mitalas: Mes skaičiavome tas sankryžas, kurias pastaruoju metu įrengėme, pritaikant naujas eismo sekcijas. Su sekcijomis, infrastruktūra, elektronika, kuri reikalinga įdiegti naujas sekcijas arba perprogramuoti šviesoforus.
Ten, kur mes įdiegėme naujas sekcijas ir kur nereikia radikalių pakeitimų, nuimti nežadame. Mes kalbame apie labiau tas sankryžas, kur sekcijas sunku, neracionalu įdiegti, nes nėra papildomos infrastruktūros ar negalima padaryti atskiros eismo juostos sukantiems į dešinę.
Ir būtent tose sankryžose reikėtų atidesnio dėmesio dabar – grąžinti žaliąsias rodykles.
– Brangiai tai kainuos?
V.Mitalas: Manau, kad tai yra antraeilis klausimas. Svarbu, kad tai būtų pakankamai greitai ir aiškiai padaryta.
– Pone Kondratovičiau, kalbant ne tik apie Vilnių, o ir apie kitus miestus, ar ten tokia pati bloga padėtis, ar Kaune, Klaipėdoje, Panevėžyje, Šiauliuose padėtis geresnė?
Kitaip sakant, ar žaliosios rodyklės grįš tik į kai kurias Vilniaus sankryžas, ar ir kituose miestuose?
V.Kondratovičius: Tai negali būti išskirta miestui vienam, Vilniui. Tai bus taisyklė, galiojanti visai Lietuvai ir kiekviena savivaldybė galės tuo pasinaudoti, kreiptis pagal nustatytą tvarką ir spręsti problemas.
Jeigu priminti, pagal galiojusias taisykles iki šiol net tos sankryžos, kur būtų bandoma pakabinti, būtų neįmanoma.
Todėl mes ir taisykles peržiūrėjom, kad būtų maksimaliai galima palengvinti dabartinę situaciją, spręsti ją. Greičiausiai galbūt atpuls ir kitų miestų norai.
– Pone Kondratovičiau, Vilniaus vicemeras sako, kad yra sankryžų, kuriose neįmanoma išspręsti kitaip, tik paliekant žaliąsias rodykles.
V.Kondratovičius: Jūs, vicemeras, gal aš nesame tokie specialistai, kurie galime pasakyti, ar tikrai neįmanoma.
Tam įjungėm į mūsų sprendimų priėmimo schemą Transporto kompetencijos agentūrą, kuri turi tinkamas programas, gali sumodeliuoti ir srautus, ir pamatuoti, kaip juda automobiliai, jeigu miestas neturi tam tikrų sankryžų duomenų.
Ir galim kartu apsispręsti. Yra priimtas sprendimas, tai savivaldybei nekainuos, tai mūsų saugaus eismo organizavimo klausimas ir mes kartu tas problemines vietas žiūrėsime ir spręsime.
– Užteks laiko iki Seimo rinkimų šiuos reikalus išspręsti?
V.Kondratovičius: Mes norėtume tas problemas identifikuoti ir numatyti kuo greitesnį sprendimo būdą ir organizavimo schemas kuo greičiau, kad žmonės nestovėtų spūstyse, jeigu spūstys formuojasi. Nėra pas mus matuojama rinkimais.
– Turiu omenyje pereinamąjį laikotarpį. Išauš 2021 m. sausio 1 d. ir kokia padėtis bus?
V.Kondratovičius: Reikia suprasti, kad ir šiandien mes žinome, kad žiema yra blogas sezonas kažką daryti statybose. Tai jeigu planuosime pakeitimus, kur reikės kloti kabelius, tai reikia iki žiemos sezono padaryti.
Mes šiandien galime kalbėti apie sankryžas, kur nereikia kasti grunto užšalusio – tai galima tuos sprendimus padaryti, o jeigu, tai reikės laukti pavasario. Pavasaris šiek tiek atitolina įgyvendinimą, matysim sąrašą, kalbėsime, tada žiūrėsime.
„Lietuva tiesiogiai“ – nuo antradienio iki ketvirtadienio 16.30 ir 23.30 val. per „Lietuvos ryto“ TV.