Bandomuoju pavadintas projektas ne juokais privertė sunerimti elektromobiliais važinėjančius vilniečius.
„Elektromobilių skaičius sostinėje nuolat auga ir tai yra neatsiejama modernaus į ateitį žvelgiančio miesto dalis. Plėsdami infrastruktūrą leidžiame vairuotojams mieste jaustis kur kas saugiau, nes prireikus jie galės pasikrauti savo transporto priemonės bateriją.
Į sostinės gatves išriedėjo ir pirmieji Lietuvoje elektriniai autobusai, kurie pasipildys savo baterijas dviejose stotelėse miesto centre.
Turėdami nulinę taršos emisiją, jie neabejotinai prisidės prie žalesnio miesto vizijos įgyvendinimo. Neabejoju, kad elektra varomų transporto priemonių sostinėje ir toliau daugės, o savivaldybė ir toliau rūpinsis patogia infrastruktūra tokiu būdu skatindama rinktis ekologiškesnį transportą“, – praėjusią savaitę pompastiškame elektromobilių greitos įkrovos stotelės atidaryme kalbėjo Vilniaus meras Remigijus Šimašius.
Renginyje dalyvavo aukšti svečiai, buvo sakomos kalbos apie netaršaus transporto perspektyvas, infrastruktūros jam plėtrą ir ekologiją.
O sostinės savivaldybė išplatinusi pranešimą apie šį renginį be kitą ko informavo: „Norint paskatinti elektromobilių naudojimą kelionėms mieste ir populiarinti ekologišką transportą Vilniuje, elektromobiliais leista važinėti ir autobusams skirtomis juostomis, elektromobiliai yra atleisti nuo mokesčio už stovėjimą rinkliavos“.
Darnaus judumo plane siūloma skatinti, o ne drausti
O kone tuo pat metu, kai viename miesto gale pompastiškai buvo atidarinėjama greitos įkrovos stotelė ir liejosi kalbos, liaupsinančios elektromobilius, kitame miesto gale savivaldybės įmonės darbininkai atlikinėjo paskutinius darbus, fiziškai atskiriant vieną kilometrą visuomeninio transporto eismo juostos nuo kitų transporto srautų.
Tai atlikus paaiškėjo, kad šioje vietoje, nors iki šiol tai buvo leidžiama, nebeliko galimybės viešojo transporto juosta važiuoti elektromobiliams (taip pat panaikinta 4+ galimybė, uždrausta šioje vietoje važiuoti A juosta ir taksi automobiliams). Šie pakeitimai privertė gerokai sunerimti šių automobilių savininkus.
Pasaulinėje praktikoje fizinis A juostų atskyrimas yra gana įprastas dalykas, leidžiantis visuomeniniam transportui greičiau irtis per grūstis. Apie fizinį A juostų atskyrimą nuo kitų transporto srautų jau senokai būdavo pakalbama ir Vilniuje, tačiau miesto savivaldybė iki šiol nieko dėl to nedarė.
Apie fizinį A juostų atskyrimą kalbama ir Vilniaus miesto savivaldybės darnaus judumo plane (dokumentas, brėžiantis gaires, kuria kryptimi artimiausiais metais turėtų judėti miestas ir jo transporto sistema), kurį savivaldybės taryba patvirtino 2018 m. gruodžio 19 d. Fizinis A juostų atskyrimas yra įrašyta į savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ strategiją.
Tame pačia Darnaus judumo plane be kita ko juodu ant balto įrašytas ir konkretus siūlymas skatinti elektromobilių važiavimą A juostomis,kol jie netrukdo viešajam transportui. Apie ekologiško transporto skatinimą, infrastruktūros plėtrą ir lengvatas šiai transporto rūšiai nuolat kalba ir miesto politikai.
Tad kas nutiko, kad bandomuoju pavadintame projekte atskiriant A juostą nuo kitų srautų, elektromobiliams čia buvo uždrausta važiuoti?
Aistras ramino vicemeras
„Yra suprantama, kad atsisakoma 4+ idėjos (leidimas važiuoti automobiliams visuomeninio transporto juostomis, jei mašinoje keliauja daugiau nei 4 žmonės – red. past.), kuri visiškai nepasiteisino. Tačiau nesuvokiama, kodėl užkliuvo elektromobiliai. Kol kas jų skaičius bendrame transporto sraute yra toks mažas, kad jie tikrai negali trukdyti visuomeniniam transportui. Kam tuomet reikia kalbėti apie šios transporto rūšies skatinimą, jei daroma atvirkščiai?“, – klausimus kėlė su redakcija susisiekęs vienas iš aktyvių elektromobilių naudotojų.
Elektromobiliais važinėjantys vilniečiai neslepia, kad Ukmergės g. esanti A juosta buvo kone vienintelė sostinėje, kur piko metu buvo galima legaliai greitai pasiekti miesto centrą aplenkiant spūstis.
Elektromobiliais Vilniuje A juostomis važiuoti leidžiama ne visose vietose (pagal Kelių eismo taisykles, elektromobiliams A juosta leidžiama važiuoti tuomet, kai eismo juosta pažymėta raide „A“ ir elektromobilių simboliu). Pavyzdžiui, kelyje iš Pilaitės elektromobiliams važiuoti A juosta niekada nebuvo leidžiama. Praėjusią savaitę tokia galimybė buvo panaikinta ir 1 km atkarpoje Ukmergės g.
Tad sunerimę sostinės elektromobilių naudotojai socialinio tinklo „Facebook“ grupėse, vienijančiose šio transporto rūšies entuziastus, pradėjo derintis veiksmus, kurių reikėtų imtis siekiant susigrąžinti teisę važiuoti A juosta Ukmergės g.
Neilgai trukus į diskusiją įsijungė ir Vilniaus vicemeras Vytautas Mitalas, pabandęs nuraminti elektromobilių entuziastus.
„Sveiki, EV (elektromobiliai – red. past.) ir toliau galės Ukmergės gatve važinėti A juosta. Savivaldybės specialistai kiek perdegė su idėja A juostas išimtinai viešajam transportui atlaisvinti. Atsiprašom už išgąsdinimą. :) Vytautas, Vilniaus vicemeras“, – diskusijose „Facebook“ parašė politikas.
Ir netrukus pridūrė: „Žodis taps baltais dažais ir kelio ženklais“.
Per kelias valandas – du skirtingi pareiškimai
Regis, ginčas baigtas, problemos nebeliko. Tačiau praėjus vos kelioms valandoms naujo žibalo į ugnį šliūkštelėjo Vilniaus savivaldybės administracijos direktorius Povilas Poderskis. Tame pačiame socialiniame tinkle „Facebook“ apžvelgdamas praėjusią savaitę, jis palietė ir A juostų klausimą.
„Pabandysim kitaip taikyti prioritetą viešajam transportui. Ukmergės g. pradedame pilotą (bandomąjį projektą – red. past.), A juostą atskirdami nuo bendro automobilių srauto. Nuo spalio pabaigos čia A juosta važiuoti galės tik viešasis, o elektromobiliai, taksi ir 4+ nebe. Žiūrėsim, kaip sekasi ir spręsim, kas toliau“, – parašė P.Poderskis.
Ir diskusijos dėl elektromobilių ateities A juostose užvirė iš naujo. Praėjus kuriam laikui P.Poderskis savo įrašą „Facebook“ pakeitė, jau nurodydama, jog elektromobiliams vis dėlto bus leidžiama važiuoti A juosta: „Nuo spalio pabaigos čia A juosta važiuoti galės tik viešasis ir elektromobiliai, o taksi ir 4+ nebe“. Tą patį jis pakartojo ir po įrašu verdančiose diskusijose.
Susidariusi situacija iškėlė klausimą, kas vis dėlto vyksta savivaldybės koridoriuose, kad kairė nebežino, ką daro dešinė, politikai kalba viena, veiksmai rodo visai ką kitą, o administracijos vadovas yra priverstas keisti nuomonę?
Vicemeras: „Elektromobiliai viešajam transportui netrukdo“
Vilniaus miesto vicemeras Vytautas Mitalas pirmadienio rytą kalbėdamas su lrytas.lt žurnalistu dar kartą pakartojo, kad elektromobiliams A juosta Ukmergės g. vėl bus leidžiama važiuoti.
„Po mūsų paskutinių pasitarimų Ukmergės gatvės A juostose elektromobiliai turės išlikti. Bent jau artimiausioje perspektyvoje“, – tvirtino V.Mitalas.
Jis sakė nežinantis, kokie sprendimai šiuo klausimu buvo priimti iš pat pradžių, tačiau akivaizdu, kad elektromobiliai bent jau kol kas viešajam transportui netrukdo.
„Ukmergės g., kaip ir Laisvės pr. ar kitos gatvės, kurios patiria gana didelį pažeidėjų A juostose skaičių, nuo to kenčia. Todėl savivaldybės siekis yra padaryti, kad A juostos būtų patrauklesnės bei greitesnės viešajam transportui ir viešasis transportas patirtų kuo mažiau nesklandumų.
Aišku, kad po šiuo siekiu šiuo metu elektromobiliai pakliūti po Damoklo kardu neturi. Nes elektromobilių skaičius mieste nėra pasiekęs tokių aukštumų, kurios rodytų, jog ir juos reikia į bendrą srautą atgal įmesti“, – savo nuomonę išsakė Vilniaus miesto vicemeras.
Tuo tarpu Vilniaus m. savivaldybės administracijos direktorius Povilas Poderskis motyvuodamas laiko stoka nepanoro kalbėti apie elektromobilius A juostose: „Jums padės Viešųjų ryšių tarnyba“.
Neatsakyti klausimai
Vilniaus miesto savivaldybės Rinkodaros ir komunikacijos skyriaus atsiųstame atsakyme į redakcijos klausimus pripažįstama, kad grąžinant teisę elektromobiliams važiuoti fiziškai atskirtoje A juostos dalyje, atsižvelgta į kilusį šių transporto priemonių savininkų pasipiktinimą.
„Tam, kad vilniečiai pasirinkę viešąjį transportą atnaujinta Ukmergės gatve keliautų greičiau ir patogiau spalio viduryje buvo pradėti įrenginėti guminiai borteliai, kurių tikslas atskirti viešajam transportui skirtą A juostą nuo bendro automobilių srauto.
Sulaukę elektromobilių savininkų pastebėjimų, nusprendėme, kad trūksta duomenų tiksliai įvertinti, kiek elektromobilių judėjimas A juosta pagerintų susisiekimą tiek viešuoju, tiek asmeniniu transportu bei sutaupytų keleivių laiko, padarytų įtakos geresniam viešojo transporto greičiui.
Tad Ukmergės gatvėje esančia A juosta galės judėti ir elektromobiliai, tačiau ne 4+ ir taksi“, - rašoma savivaldybės atsakyme.
Tačiau, kada konkrečiai elektromobiliai vėl galės važiuoti A juosta Ukmergės g., savivaldybė nenurodo.
Savivaldybė taip pat neatsakė į klausimus apie tai, kodėl buvo priimtas sprendimas uždrausti elektromobiliams čia važiuoti ir kas vyksta savivaldybės viduje, kad šiuo klausimu sostinės politikų kalbos nesutampa su veiksmais gatvėse.
Be kitų klausimų neatsakytas liko ir klausimas apie tai, kokia savivaldybės pozicija apskritai dėl elektromobilių A juostose žvelgiant į ateitį.