Jau greitai Vilniaus vairuotojai turės keisti įpročius – važiuoti A juostomis vos panorėję nebegalės

2019 m. rugsėjo 18 d. 14:26
Jau spalio mėnesį Vilniuje bus įgyvendintas bandomasis projektas ir dalis Ukmergės g. esančios visuomeninio transporto juostos, paprastai vadinamos A juosta, bus fiziškai atskirta nuo kitų eismo juostų, taip užtikrinant sklandesnį visuomeninio transporto judėjimą.
Daugiau nuotraukų (9)
Įgyvendinus šį projektą, vilniečiams teks keisti savo įpročius, nes naudotis A juosta kada panorėję, jie nebegalės.
Ketvirtadienis, maždaug 9 val. ryto. Ukmergės g. nuo kalno, vilniečių vadinamu Šeškinės kalnu, automobilių srautas lėtai slenka žemyn miesto centro link. Portalo lrytas.lt žurnalistas į šį srautą įsilieja atvažiavęs iš Ozo g.
Per kelis automobilius už žurnalisto mašinos sraute juda ir Ukmergės g. atvažiavęs baltas sunkvežimis.
Staiga sunkvežimio vairuotojo kantrybė baigiasi ir išsukęs iš bendro srauto į A juostą, sunkiasvoris jau lekia žemyn. Netrukus iš paskos nuskrieja dar keli automobiliai. Po kelių sekundžių dar vienas, tiesiog prilipęs prie autobuso galo. Tada dar keli...
Visą tai - praėjus vos kelioms minutėms po to, kai kalno viduryje buvo išjungtos TV kameros, fiksavusios, kaip pareigūnai stabdo A juosta važiuojančius automobilius, o nuo asmenukių telekopinių lazdų buvo nuimti mobilieji telefonai, tiesiogiai feisbuke transliavę interviu su pažeidėjais ir atsakingais valdininkais.
Kameras išjungus, pareigūnai ir savivaldybės atstovai nuo kalno dingo, o eismas grįžo į kasdienį ritmą. Transporto grūstis čia susiformuoja kiekvieną rytą.
Ir kiekvieną rytą automobiliais užsikimšusios būna ne tik visam transportui skirtos dvi eismo juostos, automobiliai vienas po kito žemyn skrieja ir visuomeninio transporto juosta.
Toks vaizdas įprastas kasdien ne tik Ukmergės g. Tą patį galime stebėti visur, kur tik yra įrengtos A juostos. Niekam ne paslaptis, kad rytais ir vakarai nuo transporto spūsčių dūstančioje sostinėje gana daug vairuotojų šias juostas išnaudoja grūsčių apvažiavimui. Kas vyksta A juostose, neskaitant vienetinių ar parodomųjų pareigūnų akcijų, praktiškai niekas nekontroliuoja, todėl veiksmas jose dažnai primena autostradą – automobilių srautas juda nesustodamas, taip trukdydamas sklandžiam visuomeninio transporto eismui.
Fizinis A juostų atskyrimas leistų autobusams važiuoti greičiau
Būtent visuomeninio transporto eismui Vilniuje, pasak sostinės politikų ir valdininkų, ir skiriamas prioritetas, žmonės skatinami juo naudotis, A juostos nurodomos, kaip vienas iš viešojo transporto privalumų, leidžiančių autobusams ir troleibusams išvengti transporto spūsčių. Tad ar įmanoma suvaldyti situaciją, kad A juostos būtų skirtos tik viešajam transportui, o ne visiems to pageidaujantiems?
„Jeigu A juostos būtų atskirtos fiziškai, tai viešasis transportas galėtų važiuoti dar greičiau“, – pernai rudenį portalui 15min.lt sakė Vilniaus Gedimino technikos universiteto Architektūros fakulteto Urbanistikos katedros profesorė dr. Marija Burinskienė, dalyvavusi kuriant konceptualų dokumentą – Vilniaus miesto savivaldybės darnaus judumo planą (dokumentas, brėžiantis gaires, kuria kryptimi artimiausiais metais turėtų judėti miestas ir jo transporto sistema).
Planą miesto taryba patvirtino 2018 m. gruodžio 19 d. Be kitų dalykų, jame taip pat užsimenama ir apie fizinį A juostų atskyrimą nuo kitų transporto srautų. Tai yra net įrašyta į savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“ strategiją.
Joje teigiama, kad įmonė išsikeltų strateginių tikslų sieks teikdama kokybiškas, tarptautinius standartus atitinkančias viešojo transporto paslaugas, skatins Vilniaus miesto gyventojus ir svečius dažniau naudotis keleiviniu transportu.
Įmonės strategijoje be kitų dalykų, kaip pasiekti šių tikslų, nurodomos ir tokios priemonės: „Prioriteto viešajam transportui suteikimas, specialiųjų A juostų diegimas padidinant viešojo transporto priemonių greitį, viešojo transporto prioritetas šviesoforais reguliuojamose sankryžose, fizinis A juostų atskyrimas nuo kitų eismo juostų (pvz. artėjant prie sankryžų ir pan.)“.
Fiziškai atskyrus, svarbu tinkamai pažymėti
Kad fizinis A juostų atskyrimas pasitarnautų saugumui ir viešojo transporto patogumui, pritaria ir Vilniaus Gedimino technikos universiteto Transporto inžinerijos fakulteto Automobilių inžinerijos katedros docentas, Transporto ir logistikos kompetencijos centro vyresnysis mokslo darbuotojas dr. Vidas Žuraulis. Tačiau jis perspėja, kad tokiame mieste, kaip Vilnius, vietų fiziškai atskirti A juostas nuo kitų srautų, gali ir nebūti daug.
„Mano galva toks atskyrimas turėtų pagrindo arba nesukeltų problemų gatvėse, jei būtų labai aiškiai paženklintas. Ir ten kur tikrai nėra daug atsišakojimų, kur nėra daug sankryžų, tose ilgesnėse kelio atkarpose. Mūsų miestuose, jei kalbėsime apie tą patį Vilnių, įvažiavimų, nuvažiavimų, sankryžėlių yra pakankamai daug. Tad atkarpų, kur galima būtų fiziškai atskirti, surastumėm vos vieną kitą. Kadangi miestas yra pakankamai koncentruotas ir tokių ilgesnių pravažiavimų tarp rajonų nėra daug, tai ir tų atkarpų nebūtų daug“, – mano docentas.
Mokslininkas taip pat atkreipia dėmesį į tai, kad fiziškai atskiriant A juostas nuo kitų eismo juostų, itin svarbu pasirūpinti saugumu ir kelio inžineriniais sprendimais. Pavyzdžiui, jei yra tai koks nors atitvaras ar barjeras, jo pradžia turėtų būti su amortizuojančiomis konstrukcijomis, kurios sugeria smūgį avarijos atveju ir leidžia išvengti didelės žalos.
A juostos nuo kitų eismo srautų nebūtinai turi būti atskirtos tvoromis. Pasak mokslininko, atskirta gali būti ir kitaip: „Liaudiškai tariant – „bordiūras“.
Iškilęs, sakykime 10 cm ar šiek tiek mažiau, kad būtų įmanoma jį pravažiuoti be didesnių automobilio apgadinimų arba neprarandant jo stabilumo“.
Tačiau ir šiuo atveju A juosta turėtų būti labai aiškiai atskirta ir pažymėta. Doc. dr. V.Žuraulio manymu, žymėti galima kad ir kokia nors raudona tekstūra, kad kitiems vairuotojams nekeltų abejonės, jog tai jiems draudžiama zona.
„Pagrindinis akcentas – labai kruopščiai atrinkti tas vietas, vengti labai tankaus eismo vietų ir aiškiai pažymėti. Supraskime tuos, kurie atvažiuoja, miesto svečius, kurie ne dažnai važinėja gatvėmis.
Reiktų labai viską įvertinti ir pakankamai atsargiai tuos dalykus diegti. Viskas turi būti labai gerai apgalvota“, – lrytas.lt sakė docentas.
Bandomasis projektas – jau spalio mėn.
Nors apie fizinį A juostų atskyrimą nuo kitų transporto srautų vis pakalbama jau senokai, Vilniaus miesto savivaldybė iki šiol nieko dėl to nedarė.
Iki šiol. Lrytas.lt pasidomėjus, kodėl sostinėje A juostos vis dar nėra fiziškai atskirtos nuo kitų transporto srautų ir kada tai planuojama padaryti, paaiškėjo, kad pokyčiai jau čia pat. Pirmoji A juostų atkarpa nuo transporto srautų fiziškai atskirta bus spalį, redakciją informavo Vilniaus miesto savivaldybės Eismo organizavimo skyriaus vedėjas Tomas Kamaitis.
„Savivaldybė prioritetą taiko viešajam transportui, todėl šiemet baigus tvarkyti beveik kilometro ilgio Ukmergės gatvės atkarpą nuo Šeškinės iki Ozo viaduko, bus įgyvendintas bandomasis projektas atskiriant viešajam transportui skirtą A juostą nuo bendro automobilių srauto.
A juosta bus atskirta guminiais borteliais. Tad pasirinkę kelionę autobusu Ukmergės gatve Ukmergės gatve keliaus greičiau ir patogiau.
Darbus numatoma atlikti spalio mėnesį. Atlikus pakeitimus bus stebima situacija, vertintas poveikis ir svarstomos kitos galimos atkarpos ir problematiniai taškai, kur būtų galima atskirti viešajam transportui skirtą A juostą“, – rašoma T.Kamaičio atsakyme į lrytas.lt klausimus.
Tad jau netrukus vilniečiams gali tekti keisti savo įpročius atlaisvinant A juostas.
Įgyvendins ir daugiau rekomendacijų
Maža to, kad dalis A juostų jau po kelių savaičių bus fiziškai atskirta nuo kitų transporto srautų, savivaldybės planuose yra ir daugiau priemonių, nukreiptų į tvarkos įvedimą visuomeninio transporto juostose.
Darnaus judumo plane, siekiant pagerinti sąlygas viešajam transportui, rekomenduojama plėsti A juostų tinklą, jas darant vientisas. Juk ne paslaptis, kad dabar A juostos mieste trūkinėja, viešasis transportas tarpuose tarp jų stumdosi nesibaigiančiose transporto grūstyse. Taip pat siūloma mažinti eismo juostų, skirtų automobilių judėjimui skaičių, jas perleidžiant viešojo transporto eismui.
Darnaus judumo plane rekomenduojama viešajam transportui suteikti pirmumą sankryžose prieš automobilius, o A juostose panaikinti 4+ privilegiją (leidimas važiuoti automobiliams visuomeninio transporto juostomis, jei mašinoje keliauja daugiau nei 4 žmonės). Pažymima, kad nėra technologijų, galinčių nestabdant automobilių nustatyti, kiek žmonių važiuoja jame.
Panaikinus 4+ privilegiją, siūloma A juostose ar greta jų diegti pažeidimų fiksavimui skirtas vaizdo kameras, turinčias automatinę numerio nuskaitymo funkciją ir taip riboti automobilių patekimą į viešojo transporto eismo juostas.
O sustačius kameras, siūloma įdiegti automatizuotą pažeidimų fiksavimo sistemą, kurioje būtų greičiau užpildomi administracinio nusižengimo protokolai.
Gali būti, kad kai kurios iš šių Darnaus judumo plane surašytų rekomendacijų Vilniuje jau netrukus bus įgyvendintos.
„Vilniaus miesto savivaldybė planuoja įsigyti papildomą pažeidimų fiksavimo įrangą, taip pat ir maršrutinio transporto eismo juostos kontrolės įrenginių įdiegimą intensyvaus eismo gatvėse, pvz., Ukmergės, Kalvarijų g. ir pan.
Šiuo metu yra rengiami ir derinami viešųjų pirkimų dokumentai dėl pažeidimų fiksavimo įrangos įsigijimo“, – redakciją informavo Vilniaus miesto savivaldybės Eismo organizavimo skyriaus vedėjas Tomas Kamaitis.
TransportasA juostaVilnius
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.