Pėstiesiems bus draudžiama naudotis telefonu perėjose, o vairuotojai turės praleisti ir tik besirengiančius žengti į perėją žmones.
KET pakeitimais numatyta, kad pėstieji, prieš įžengdami į važiuojamąją dalį ir eidami ja, „turi vengti bet kokių veiksmų“, kurie atitrauktų jų dėmesį nuo aplinkos ir eismo situacijos, įskaitant ir naudojimąsi mobiliojo ryšio priemonėmis.
Tačiau realybėje vargu ar šis KET pakeitimas privers pėsčiuosius atsakingiau elgtis su telefonais.
Bauda kelia šypseną
Administracinių nusižengimų kodekse (ANK) už naudojimąsi telefonu numatytos baudos tik vairuotojams. O ANK gali būti keičiamas tik jei Seimas nuspręstų priimti naują pakeitimo įstatymą. Taigi, atsakomybė pėstiesiems šiuo atveju galėtų būti pritaikyta tik kaip už kodekse nenumatytą pažeidimą.
Tai reiškia, kad laukianti bauda – vos 10-12 eurų, o pirmą kartą per metus nusižengusiems tektų susimokėti tik 5 eurus.
Dėl šio draudimo naudos abejojo ir saugaus eismo ekspertas Artūras Pakėnas. „Galime priiminėti įstatymus, bet mūsų visuomenė ne tiek brandi, kad pasakius, jos turi daryti taip, visi ir darys. Pas mus taip yra – jei nebaudžiama, tai to daryti neva ir nereikia“, – neslėpė jis.
Saugaus eismo ekspertas sutiko, kad pėstieji draudimo nesilaikys, jei nebus baudžiami, bet eikvoti pareigūnų laiką išsiblaškėlių baudimui taip pat kažin ar būtų veiksminga. Be to, 5 eurų netekimas daugelį labiau suerzintų, nei pamokytų daugiau taip nebesielgti.
A.Pakėno manymu, problema yra ne baudos dydis, o apskritai jos reikalingumas. Jis siūlė verčiau skirti daugiau dėmesio į visuomenės, ypač vaikų, švietimą apie atsakomybę ir saugumą eisme.
„Kiekvienos baudos dydis priklauso nuo pavojingumo, bet laikyti pareigūnus perėjose, kad gaudytų pėsčiuosius ir atiminėtų po 5-10 eurų nebūtų efektyvu. Realiai, ar nustos kas dėl to kalbėti? Aš netikiu“, – sakė pašnekovas.
Vairuotojams bauda didesnė
Tuo tarpu naujovė vairuotojams reikš gerokai didesnę baudą.
Vairuotojai nuo šiol turės praleisti ne tik į perėją jau įžengusį keleivį, bet ir žengiantį arba prie važiuojamosios dalies krašto „stovintį ir laukianti galimybės įžengti“ pėsčiąjį. Už nesustojimą prieš pėsčiųjų perėją, kai to reikalauja taisyklės, skiriama bauda – 60-90 eurų.
Susisiekimo ministerija anksčiau viešai tvirtino nepalaikanti tokio draudimo. „Mes siūlome nepritarti tokiam siūlymui dėl kelių priežasčių. Viena jų yra ta, kad yra išskiriama tik viena priemonė, kuri trikdo dėmesį. Antra, būtų labai sudėtinga tokius dalykus kontroliuoti. Taip pat yra aspektas, kad pėstieji eina per perėją ir mes turime juos praleisti, vairuotojai turi gerbti pėsčiuosius, einančius per perėją“, – Vyriausybės posėdyje buvo kalbėjęs susisiekimo ministras Rokas Masiulis.
Tačiau ši idėja susilaukė Kelių policijos palaikymo. Ir pareigūnai, ir vairuotojai pastebėjo, kad vis daugiau pėsčiųjų į gatvę žengia užsižiopsoję, neapsidairo į šalis ir būna įsmeigę akis į telefonus. Vis tik, kaip pavyks sukontroliuoti mobiliaisiais telefonais besinaudojančius pėsčiuosius, neaišku.
Kartu priimta daugiau naujovių – draudimas vairuotojams įvažiuoti į pėsčiųjų perėją, kol pėstieji, kuriuos privaloma praleisti, neišėjo iš jo užimamos eismo juostos, nustatyta rekomendacija, kad vairuotojai, apvažiuodami ar lenkdami dviratininkus, paliktų bent 1 metro atstumą, jei važiuoja iki 50 km/val, ir 1,5 metro atstumą, jei greitis didesnis nei 50 km/val.
Taip pat atsisakyta keisti automagistralių ženklinimą – anksčiau buvo numatyta, kad 2020-aisiais žalio fono kelio ženklai būtų pakeisti mėlynais, kaip šiuo metu žymimi greitkeliai. Nutarta, kad šis pakeitimas per brangiai kainuotų.