Šiauliuose pasirodė gausybė elektromobilių: elektrinės „Pobieda“ kūrėjas nustebino išradingumu

2018 m. rugsėjo 20 d. 08:36
Trečiadienio popietę į Šiaulius užsuko tarptautinio elektromobilių ralio Talinas – Monte Karlas dalyviai.
Daugiau nuotraukų (61)
Kelioms valandoms prie Talkšos esančioje aikštelėje akumuliatorių baterijas pakrauti sustoję elektromobiliai traukė smalsuolių dėmesį.
Be jau tradiciniais tapusių „Nissan Leaf , čia buvo galima išvysti ir įvairių modelių „Tesla“ automobilius bei egzotišką GAZ-20 „Pobieda“, kurio ratus taip pat suka elektrinis variklis.
Neakivaizdžiai prie ralio dalyvių prisidėjo ir Šiaulių dviračių gamyklos „Baltik vairas“ atstovai, kurie pristatė naujausius elektrinių dviračių modelius.
Išvydo pusiau „išrengtą“ „Nissan Leaf“
Apie elektromobilius mažiau išmanantys šiauliečiai gūžčiojo pečiais sužinoję, kad  elektra varomos „Tesla“ pagreičiu mažai skiriasi nuo lenktyninių automobilių ir 100 kilometrų per valandą gali pasiekti per tris su trupučiu sekundės, vienu akumuliatorių pakrovimu gali nuriedėti net pusę tūkstančio kilometrų, o šimto kilometrų kelionės sąnaudos tesiekia tik kelis eurus.
Moterys stebėjosi variklio vietoje išvydusios tik bagažinės skyrių ir smalsavo, o kurgi yra variklis. Lenktis ar klauptis ant kelių norint paieškoti variklio automobilio apačioje šioms smalsuolėms neprireikė.
Elektromobilio vidinę sandarą šiauliečiai galėjo išvysti apžiūrėję perpus „perpjautą“ „Nissan Leaf“, kuriuo į aikštelę įriedėjo vienas ralio dalyvis.
Aplink pasaulį – per 80 dienų
Vienas pirmųjų savo „Tesla Model S“ Šiaulius pasiekęs čekas Jiržis Vlkas sakė šiame ralyje dalyvaujantis jau penktą kartą.
„Pirmą kartą ralyje važiavau etanoliu varomu „Dacia Logan“ automobiliu. Paklaustas, kokį kurą naudoja šis automobilis aš tuomet atsakydavau, kad Suomijoje pilu „Finlandia“, o Rusijoje tenkinuosi „Stolichnaya“, – juokavo kompanijos „Green Victory Capital“ generalinis direktorius J.Vlkas.
Vėliau J.Vlkas nusprendė iš kitų elektromobilio ralio dalyvių nebeišsiskirti ir jame dalyvavo vairuodamas „Tesla Model S“, su kuriuo prie dvejus metus apvažiavo visą pasaulį.
Kaip ir rašytojo Žiulio Verno personažui, šiam čekui kelionei aplink pasaulį prireikė 80 dienų.
Paklaustas, kur per šią kelionę buvo lengviausia rasti degalų jo elektromobiliui, J.Vlkas nedvejodamas atsakė: „Kinijoje“.
Pasak keliautojo, elektromobiliams yra svetingos ir kai kurios JAV valstijos bei Kanados sritys, Vokietija, Šveicarija. Maloniai J.Vlką nustebino ir Kazachstanas, o Maskvoje keliautojo laukė netikėtumas.
Vienintelę elektromobilių pakrovimo stotelę Rusijos sostinėje jau vakare radęs čekas tuo neapsidžiaugė, nes sužinojo, kad ji dirba tik dienos metu.
Šimtas kilometrų – už du eurus
Rygoje prie elektromobilių ralio dalyvių prisijungęs ir su jais iki Tauragės tėvo automobiliu „Tesla Model X“ važiuojantis Vaidas Lašas sakė, kad vairuoti elektromobilį yra tikras malonumas.
„Šis net septynis žmones talpinantis „Tesla“ modelis šimto kilometrų per valandą greitį gali pasiekti per tris sekundes, o važiuodamas leistinu greičiu vienu akumuliatorių pakrovimu gali nuriedėti ir 500 kilometrų. Greituoju būdu vėl akumuliatorius pakrauti galima vos per kelias valandas“, – sakė V.Lašas.
Šiuo automobiliu šeimos nariai jau nuvažiavo 50 tūkstančių kilometrų ir visas eksploatacines išlaidas sudarė tik akumuliatorių pakrovimui reikiamos elektros energijos kaina. Šimtui kilometrų kelio šis elektromobilis suvartoja energijos už du eurus.
Paklaustas apie vieną brangiausių tokio automobilio dalių – akumuliatorių – resursą, V.Lašas atsakė, kad tai bene ilgaamžiškiausia šio automobilio dalis. Akumuliatorius galima krauti 2000 kartų.
„Padauginus iš atstumo, kurį pakrovus akumuliatorius galima nuvažiuoti, reiškia, kad akumuliatoriai šiame „Tesla“ modelyje dar bus „gyvi“ jam nuriedėjus net milijoną kilometrų“, – sakė V.Lašas.
Į „Pobieda“ investavo 25000 eurų
Bene daugiausia šiauliečių dėmesio sulaukė į elektromobilį transformuota „Pobieda“ važiuojantis estas, kompanijos „Sand Fox OO“ vadovas Meelis Merilo.
Sovietinį GAZ-20 elektromobiliu paversti M.Merilo nusprendė 2013 metais. Už 400 eurų seną „Pobieda“ automobilį nusipirkęs estas turėjo įsigyti dar du tokio pat modelio donorus bei kompanijos „Siemens“ elektrinį variklį ir kitus jam instaliuoti reikiamus elementus.
Senovinę „Pobieda“ į elektromobilį transformuoti nusprendęs M.Merilo šį automobilį paliko varomą galiniais ratais, tačiau originalų galinį tiltą pakeitė į naujesnio modelio GAZ-24 galinį tiltą.
„Šis elektromobilis turi ir pavarų dėžę. Nusprendžiau dėti ne sovietinę, o daug patikimesnę automobilio „Ford Sierra“ pavarų dėžę“, – paaiškino M.Merilo.
Seno sovietinio automobilio pavertimas moderniu elektromobiliu estui kainavo 25 tūkstančius eurų.
Išbandys savo gamybos akumuliatorius
Užregistruoti elektromobiliu paverstą „Pobieda“, konstruktoriui nebuvo sunku: „Ekspertizę atliko troleibusų konstruktoriai ir aš gavau leidimą registruoti savo automobilį“.
Per 25 tūkstančius kilometrų elektrine „Pobieda“ jau nuvažiavęs estas sakė, kad jokių gedimų per tą laiką nepasitaikė, tačiau jis vis nesiliauja tobulinti savo automobilio.
Jau ketvirtą kartą elektromobilių ralyje Talinas-Monte Karlas dalyvaujantis M.Merilo sakė, kad šiemet ketina išbandyti į „Popieda“ įdėtus jo įmonėje pagamintus akumuliatorius.
„Šie akumuliatoriai kol kas veikia puikiai ir aš esu jais labai patenkintas“, – sakė estas.
Elektromobiliai Estijoje populiarėja
Pasak M.Merilo, Estijoje elektromobiliai vis labiau populiarėja.
„Daugiausia elektromobilių mūsų šalyje buvo nupirkta prieš penkerius metus, kai jų savininkams būdavo kompensuojama pusė pirkinio kainos.
Kalbama, kad vėl bus sugrįžta prie panašaus kompensavimo mechanizmo. Tačiau elektromobiliai mūsų šalyje populiarėja ir nelaukiant kompensacijų, nes yra ir kitų privalumų.
Tokį automobilį galima nemokamai palikti gatvėje, o elektromobilių pakrovimo stotelių Estijoje yra kas 50 kilometrų.
Estai jau sukūrė savo elektromobilį
Su elektromobiliu paversta „Pobieda“ ralyje dalyvaujantis M.Merilo reklamuoja ir kitą kūrinį – Estijoje sukurtą elektromobilį „Nobe 100“, kuriam jis kūrė elektros įrangą.
Šis retro stiliaus triratis elektromobilis gali būti priskirtas mini automobilių klasei.
Be akumuliatorių vos 390 kilogramų sveriančiu ir iš anglies pluošto pagamintu triračiu automobiliu gali važiuoti keturi žmonės. Tiesa, galinės šio automobilių sėdynės gana ankštos, todėl ant jų patogiausiai jausis vaikai.
Visus tris „Nobe 100“ ratus sukančio 76 kW galios variklio pakanka, kad šis mažylis 100 kilometrų per valandą greitį pasiektų vos per 5,9 sekundės.
Šiame automobilyje įmontuotų akumuliatorių energijos pakanka nuvažiuoti 200 kilometrų. Dar 50 kilometrų galima nuriedėti pasinaudojus rezerviniu akumuliatoriumi, kurį galima lengvai ištraukti iš automobilio ir parsinešus į namus pakrauti.
Pradės serijinę elektromobilių gamybą 
Paklaustas, ar šis triratis smarkuolis tikrai yra saugus važinėti ne tik lygiu, bet ir vingiuotu keliu, M.Merilo tik šyptelėjo: „Visas „Nobe 100“ svorio centras yra jo priekyje, todėl dėl stabilumo kelyje jokių problemų nebuvo iškilę“.
„Nobe 100“ kūrėjai jau pardavė septynis tokius automobilis, o vienas jų stovi ir M.Merilo garaže.
„Šiuo eletromobiliu labai domisi šveicarai, skandinavai, jis sulaukė dėmesio ir JAV bei Pietų Europoje. Jau 2020 metais mes planuojame pradėti serijinę „Nobe 100“ gamyba. Pirmajam šimtui pirkėjų šis automobilis kainuos 35 tūkstančius eurų, likusieji jį galės įsigyti už 28 tūkstančius eurų“, – sakė M.Merilo.
Ralio dalyviams parūpino „Nissan Leaf“
Daugiausia į Šiaulius užsukusių tarptautinio elektromobilių ralio dalyvių vairavo serijinius „Nissan Leaf“ automobilius.
„Nissan Leaf“ yra populiariausias elektromobilis. Nuo 2010-ųjų, kai buvo pradėta „Nissan Leaf“ gamyba, pasaulyje jau parduota daugiau nei trečdalis milijono tokių automobilių.
Didelio pirkėjų susidomėjimo sulaukė ir naujasis „Nissan Leaf“ – buvo gauta net 12 tūkstančių išankstinių užsakymų, o per metus Europoje buvo parduota parduota net 34 tūkstančiai naujosios kartos „Nissan Leaf“, – portalui lrytas.lt sakė „Nissan Nordic Europe“ komunikacijos vadovas Baltijos šalims Mindaugas Plukys.
Pasak M.Plukio, kompanija ralio dalyviams, universitetų komandoms, davė šešis „Nissan Leaf“ automobilius.
Pats M.Plukys šiame ralyje dalyvauja vairuodamas „Nissan E-NV 200“. Šis elektrinis minivenas pakrovus akumuliatorius gali įveikti 200-310 kilometrų atstumą.
„Elektromobilių pliusus galima vardinti ir vardinti. Tai – ir pigi eksploatacija, ir važiavimo komfortas, ir stabilumas kelyje, nes sunkūs akumuliatoriai yra montuojami automobilio dugne, ir staigus bei tolygus pagreitėjimas.
Minusų čia nelabai galima ir rasti – elektromobilyje nėra kam sugesti“, – sakė M.Plukys.
Pastebėjo keistą tendenciją
Nors elektromobiliai yra orientuoti į išmaniųjų technologijų vartotojų segmentą, kurio didžiąją dalį sudaro jaunimas, pasak M.Plukio, pastebima tendencija, kad jaunus žmones automobiliai domina vis mažiau.
„Mūsų kartai automobiliai asocijavosi su laisvės pojūčiu, o dabartiniam jaunimui vairavimas jau nebėra prioritetų sąraše.
Jauni žmonės nenori investuoti pinigų ir laiko į automobilio priežiūrą. Jie mieliau renkasi visuomeninį transportą arba nuomojasi automobilius taip išvengdami gaišaties ir sąnaudų nuosavo automobilio priežiūrai.
Su jaunimo kredo „Čia ir dabar“ automobilių gamintojai jau turi skaitytis jau dabar. Jie būsimus klientus bando vilioti į automobilių salonus perkeldami visas įmanomas išmaniąsias technologijas“, – sakė M.Plukys.
Elektrinių dviračių gamina vis daugiau
Pasinaudoję tarptautiniu elektromobilių raliu savo produkciją nusprendė pademonstruoti ir gamyklos „Baltik vairas“ atstovai.
Jie šiauliečių dėmesiui pristatė tris elektrinius dviračius: du standartinius ir vieną krovininį triratį.
Pasak „Baltik vairas“ produktų vadybininko Donato Nekrašiaus, per metus šioje įmonėje pagaminama apie 300 tūkstančių dviračių. Elektrinių dviračių šiauliečiai per metus pagamina 20000-25000 ir jų gamyba kasmet auga.
„Mes gaminame įvairų modelių elektrinius dviračius: nuo paprasčiausių miesto iki kalnų dviračių.
Priklausomai nuo modelio mūsų pagamintas dviratis pas pardavėjus gali kainuoti nuo 1000 iki 6 tūkstančių eurų.
Elektrino dviračio bateriją galima pakrauti per 3-4 valandas, o ją pakrovus nesunkiai įveikti 100-150 kilometrų“, – sakė D.Nekrašius.
„Baltic vairas“ gamina pedelec principu varomus elektrinius dviračius, kai elektrinis variklis veikia minant pedalus. Visuose elektriniuose dviračiuose įmontuotos paprastos arba sekvencinės greičių pavaros.
Šiauliečiai gamina ne tik standartinius pedelec elektrinius dviračius, kuriems pasiekus 25 kilometrų per valandą greitį elektrinis variklis nustoja veikti, bet ir speed pedelec elektrinius dviračius, kurie gali pasiekti 45 kilometrų greitį.
Tačiau norint vairuoti tokį greitąjį dviratį jau reikia turėti motorolerio vairuotojo pažymėjimą.
Ralį globoja Monako princas
Per šimtą dalyvių subūręs, Monako princo Alberto II globojamas tarptautinis elektromobilių ralis Talinas – Monte Karlas startavo Taline rugsėjo 17 dieną.
Važiuodami Monako link ralio dalyviai stabtelės 37 įvairių šalių miestuose. Lietuvoje ralio dalyviai sustojo tik Šiauliuose ir Tauragėje.
Šis ralis finišuos rugsėjo 29-ąją Monte Karle. Apdovanojimo ceremonija vyks šalia Monako princo rūmų esančioje aikštėje.
ralisElektromobiliaiŠiauliai
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.