O juk anksčiau per visus metus eismo įvykių metu nukentėdavo tik pusantro šimto stulpų. Kas kaltas – neatidūs vairuotojai ar žiemą buvusios slidžios gatvės?
Į šį klausimą bendrovės Vilniaus gatvių apšvietimo elektros tinklų (VGAET) darbuotojai nesiryžo atsakyti, tačiau skaičiai ir orai jiems negailestingi.
„Per pirmuosius šių metų mėnesius apgadintas rekordinis skaičius atramų – 45, vidutiniškai po vieną per dieną. Anksčiau kasmet mieste per eismo įvykius nukentėdavo apie 150 atramų“, – vardijo skaičius VGAET vadovas Sigitas Mocevičius.
Praėjusiais metais elektrikams teko keisti 158, 2016-aisiais – 149 atramas. Kiek jų prireiks pakeisti šiemet, S.Mocevičius nenorėjo spėlioti, tačiau kai kurios avarijos specialistams kelia nerimą.
BMW – elektrikų siaubas
Štai Upės gatvėje vasarį BMW išvertė net tris atramas. „Koks turėjo būti automobilio greitis, jeigu jis net tris atramas tiesiog nukirto? Tai – dar vienas šįmet pasiektas rekordas“, – pasakojo S.Mocevičius.
Ne viena atrama nukentėjo į ją įsirėžus neblaivaus vairuotojo vairuojamam automobiliui.
Taip vasarį nukentėjo stulpas Geležinio Vilko gatvėje, kai į jį atsitrenkė automobilis „Mercedes-Benz“.
Jo vairuotojas į alkoholio tikrintuvą įpūtė beveik pusantros promilės.
Sausį girti jaunuoliai lėkė Buivydiškių gatve, slidžiame kelyje nesuvaldė galiniais ratais varomo BMW, rėžėsi į atramą ir ją išvertė. Laimė, per avariją niekas nebuvo sužalotas.
Nė vienas jaunuolių neprisipažino vairavęs. Paaiškėjo, kad nė vienas jų neturėjo teisės legaliai nusipirkti alkoholio ir jo vartoti, tačiau trims nustatytas daugiau nei 1,5 promilės, vienam – 1,3 promilės girtumas.
BMW automobiliai – elektrikų siaubas. Jie dažniausiai pakliūva į avarijas, per kurias nukenčia atramos. Jos daužomos ne tik pakelėse, bet ir prie aikštelių, kai jaunuoliai sugalvoja jose surengti šonaslydžio pasirodymus.
Dėl to atramos Vikingų gatvėje kentėjo jau ne kartą.
Laukia pavasario atlydžio
Šiltnamių ir Kirtimų gatvėse pasvirusios gatvių apšvietimo atramos priminė įvykusias avarijas.
S.Mocevičius sutiko, kad tokios atramos atrodo negražiai, tačiau iš karto jų taisyti nebuvo įmanoma, nes darbams trukdė įšalas.
Paprastai žemės darbus VGAET pradeda kovo arba balandžio mėnesiais. Pakeisti vieną atramą kainuoja 1–2,5 tūkst. eurų, tačiau pasitaiko ir išskirtinių atvejų.
Net draudikai stebėjosi gavę 8,5 tūkst. eurų sąskaitą už atramos Arsenalo gatvėje keitimą.
VGAET atstovams teko aiškinti, kad šioje vietoje atramas įmanoma keisti tik naktį, kai nuvažiuoja paskutinis troleibusas. Be to, darbams skiriama tik dvi valandos.
Darbininkams už naktinį darbą tenka mokėti dvigubu tarifu, be to, brangus atramos pamatas su Vilniaus herbu. Sudėtinga jį ir užmauti iš atramos viršaus.
Paprastai atlyginti avarijų nuostolius būna priversti kaltininkai. Maždaug trečdaliu atvejų neįmanoma nustatyti, kas suniokojo atramas.
Važiuoja į avarijų vietas
Sprendimą dėl gatvės apšvietimo atramos būklės specialistai priima tik atvykę į vietą. Jei per apžiūrą nustatoma, kad per eismo įvykį nukentėjusi atrama, kurios pasvirimo kampas ar kiti pažeidimai kelia pavojų, trukdo eismui, jie likviduoja susidariusią avarinę situaciją. Atrama yra demontuojama.
VGAET avarinė dispečerinė tarnyba dirba visą parą – registruoja ir operatyviai reaguoja į visus pranešimus apie apgadintas atramas.
Pasitaiko atvejų, kai avarijos policijoje neregistruojamos, tad VGAET kvietė vilniečius būti pilietiškus ir pamačius į stulpą atsitrenkusį automobilį jiems pranešti.
Šviestuvų kainos smarkiai skiriasi
Kiekvienais metais vykdant apšvietimo tinklo apžiūros ir priežiūros darbus papildomai pakeičiama per 400 atramų.
Daugiausia atramų pakeičiama, kai galima kasti žemę, ji nėra įšalusi.
Atramos kaina priklauso nuo jos tipo. Atramos būna cinkuotos, gelžbetoninės, metalinės, skirtingo aukščio. Kainai įtakos turi ir šviestuvų tipas bei modelis.
Specialistai karčiai juokauja, kad dažniau nukenčia ne tos atramos, kurių nereikia, o tos, kurių reikia. Pasitaikė daugybė atvejų, kai automobiliai atsitrenkdavo į ką tik pastatytas atramas.