Nukentėjęs vyras po avarijos pasijuto blogai. Portalui lrytas.lt jis guodėsi, kad smarkiai apgadinto superautomobilio – jo manymu, „Ferrari“ net neverta remontuoti.
Tačiau, ne viskas taip paprasta. Įprasti servisai „Ferrari“ sugadinimų įvertinti negali.
Patirtą žalą U.Kiguoliui turi kompensuoti draudimo bendrovė, bet kokią sumą sieks verslininko nuostoliai – nelengva nustatyti.
Perspektyva – pardavinėti duženą
Panašaus į U.Kiguolio automobilio kaina Europos rinkose prasideda maždaug nuo 120 tūkst. eurų.
Kaip pažymėjo transporto priemonių draudikų biuro žalų administravimo departamento direktorius Rimantas Kleinauskas, pagal šalyje galiojančius teisės aktus nuo 2012 m. birželio viršutinė išmokų riba yra 5 mln. eurų dėl žalos asmeniui (iš jų – 5 tūkst. eurų dėl neturtinės žalos) ir 1 mln. eurų dėl žalos turtui.
Taigi, bent dėl draudimo „lubų“ jam nereikia baimintis.
Bet jei avarijos kaltininko draudimo bendrovė įvertins, kad „Ferrari California“ remontuoti iš tiesų yra netikslinga, U.Kiguoliui vis tik nebūtų išmokėta visa superautomobilio rinkos vertė.
Išmokos dydis priklausytų nuo apskaičiuotos duženų likutinės vertės, įtraukus sumą, kurią būtų galima gauti pardavus likusias sveikas detales.
Įprastai, jei automobilis nurašomas, draudikai išmoka apie 75 proc. jo rinkos vertės. Tai šiuo atveju siektų apie 90 tūkst. eurų, o likusius pinigus savininkui būtų pasiūlyta susirinkti pardavus duženą.
Kita galimybė U.Kiguoliui – kreiptis į savo draudimo įmonę, kurioje „Ferrari“ draustas „Kasko“ draudimu.
Šiuo atveju išmokos dydis priklauso nuo to, kokias sąlygas sutarė klientas ir draudimo kompanija.
Galima sutarti dėl konkrečios draudimo sumos, tačiau kaip pasakojo „Lietuvos draudimo“ žalų valdymo skyriaus vadovė Viktorija Katilienė, populiaresnis variantas – draudimo suma priklauso nuo automobilio rinkos vertės įvykio dieną.
Toliau lieka pasirinkti, ar remontuojama atsižvelgiant į nusidėvėjimą, koks bus žalos, kurios nepadengia draudikas dydis ir pan.
Veža į užsienį arba kviečia specialistus
Įvertinti žalą automobiliams, kurių oficialių atstovybių Lietuvoje nėra, anot pašnekovės, keblu kai kyla abejonių dėl jos dydžio ir remonto tikslingumo, o sumos yra didelės.
Visais kitais atvejais pažeidimai tiesiog nufotografuojami ir su aprašymu siunčiami įvertinimui elektroniniu paštu.
„Jei Lietuvoje nėra įgalioto atstovo, automobilis gali būti gabenamas į užsienį, kur tokį galima rasti. Tais atvejais, kai netoliese jų yra kelios, konkreti paskirties vieta yra tikslinama.
Taip pat galima išsikviesti reikiamų žinių turintį specialistą, kad jis pats atvyktų pas mus“, – komentavo draudimo kompanijos atstovė.
„Ergo Insurance“ transporto priemonių žalų administravimo skyriaus vadovas Raimondas Bieliauskas atkreipė dėmesį, kad, pavyzdžiui, „Moller Auto“ atstovauja „Volkswagen“ grupei, kuriai priklauso tokie gamintojai kaip „Bugatti“, „Bentley“ ar „Lamborghini“, o „Krasta Auto“ atstovauja „Fiat“, kurios grupėje yra „Ferrari“.
Todėl, pašnekovo manymu, galima teigti, kad beveik visų įmanomų automobilių įgalioti atstovai yra. Tačiau tai nėra visiškai tikslu, nes nepaisant priklausomybės tam pačiam koncernui, skirtingi modeliai gali skirtis kaip diena ir naktis, o visiškai objektyvų vertinimą gali pateikti tik tam tikros markės ekspertai.
„Ferrari“ atstovų ir ekspertų nėra, taigi, sprendžiant pagal pažeidimus, brangaus kabrioleto laukia kelionė į Varšuvą, kur įsikūrusi artimiausia legendinio italų superautomobilių gamintojo atstovybė.
Žalos atlyginimą numato įstatymai
V.Katilienė atkreipė dėmesį, kad civilinės atsakomybės draudimo sutartis sudaroma ne paties kliento, o potencialaus nukentėjusiojo, kuriam gali būti padaryta žada, naudai.
Kadangi nustatyta maksimali išmokų už neturtinę žalą suma – vos 5 tūkst. eurų, šalyje daugiausiai teisinių ginčų kyla būtent dėl jos atlyginimo.
„Įsivaizduokite, jei į eismo įvykį patenka mikroautobusas ar autobusas. Nukentėjusiųjų gali būti daug ir neturtinės žalos atlyginimo visiems greičiausiai nepakaktų. Tokiais atvejais dėl žalos atlyginimo kreipiamasi į avarijos kaltininką“, – aiškino V. Katilienė.
Ji pastebėjo, kad užsienio šalyje pasitaiko atvejų, kai išmokamos didžiulės sumos. Tačiau ne už apgadintą automobilį, o dėl žmonėms padarytos žalos.