Draudimo bendrovė BTA šiemet užfiksavo apie 70 proc. daugiau automobilių vagysčių nei pernai per tą patį laikotarpį.
Populiariausios tarp Lietuvos ilgapirščių yra prieš 5–10 metų pagamintos transporto priemonės. Didžiuosiuose miestuose dažniausiai pavagiami automobiliai „Volkswagen Tiguan“, „Volkswagen Touran“, „Toyota Corolla“, „Toyota Avensis“.
Detalių vagys taip pat nesnaudžia – pareigūnai pastebėjo, kad itin dažnai nusikaltėliai nusitaiko į BMW markės automobilius. Vien Vilniaus apskrities vyriausiajame policijos komisariate nuo metų pradžios pradėta 220 ikiteisminių tyrimų dėl įvairių BMW modelių automobilių detalių vagysčių.
Tačiau net nuo netikėčiausių vagysčių įmanoma apsisaugoti žinant kai kuriuos vagių „darbo“ įpročius.
Stebi naujai įsigytus automobilius
Pasak draudimo bendrovės BTA Ekspertizių skyriaus vadovo Andriaus Žiukelio, svarbiausia ką tik įsigijus automobilį nedelsiant pasirūpinti jo saugumu.
„Vagys dažnai tikisi, kad naujai parvairuoti automobiliai dar neturės jokios apsaugos sistemos ir juos bus lengva pavogti. Beje, jei taip ir yra, tada jie neklysta. Be to, bendrovės patirtis atskleidžia dar vieną neigiamą dalyką – įsigiję naujus automobilius savininkai pamiršta jų draudimą ir tik nutikus nelaimei apie jį susimąsto.
Štai kad ir vieno kliento patirtis. Žmogus nusipirko BMW X6, atvyko iki namų ir jau tą pačia naktį vagys kėsinosi tą automobilį pavogti. Istorija baigėsi laimingai, automobilis liko pas savininką.
Tačiau tokie atvejai parodo, kad vagys į naujai įsigytus automobilius atkreipia dėmesį. Todėl reikia nedelsti dėl signalizacijos, neatidėti kitai savaitei, o iki tol labiau saugoti automobilį, pavyzdžiui, statyti saugomoje aikštelėje“, – patarė jis.
Skaičiuoja amžių
Vis dėlto vertėtų saugoti ne tik naujus automobilius, bet ir tuos, kurie pagaminti gerokai seniau, kad ir prieš 10 metų.
Vilniaus bei Kauno vyriausiųjų komisariatų kriminalinės policijos nusikaltimų nuosavybei tyrimo valdybos skyriaus viršininkų Lino Grigalevičiaus bei Aleksejaus Gubenkos duomenimis, vagys vis dėlto dažniau kėsinasi į senesnius automobilius.
Tai įvairūs „Volkswagen“ markės automobiliai, „Audi“, „Mercedes-Benz“ bei BMW ir „Toyota“ automobiliai.
Kaip teigė abu komisarai, vagys kėsinasi į tuos automobilius, kurių daugiausia rieda šalies gatvėmis.
Pasak teisėsaugos pareigūnų, 2013 ir 2014 metais automobilių vagysčių skaičius Vilniaus ir Kauno miestuose kiek mažėjo, o šiais metais jų šiek tiek daugiau. Pernai per 11 mėnesių Kauno apskrityje buvo įvykdytos 283 automobilių vagystės, 45 iš jų ištirtos, šiemet per tą patį laikotarpį įvykdytos 279, iš jų 72 ištirtos.
Vilniuje šiemet per 11 mėnesių pagrobta 219 transporto priemonių, pernai – 179. Matyti, kad Kaune šiemet automobilių vagysčių truputį sumažėjo (2 proc.), o Vilniuje, atvirkščiai, pagausėjo 22 proc.
Išvilioja sutartimis
L.Grigalevičius bei A.Gubenka vienas kitam antrina, kad vagių automobilių vagysčių metodai ir dabar, ir anksčiau yra tokie pat. Vogdami automobilius, be elektroninių apsaugos priemonių, vagys naudojasi visrakčiais, replėmis arba peiliukais.
O automobiliams su elektroninėmis apsaugos priemonėmis jie naudoja specialią elektroninę įrangą, įveikiančią tokias apsaugos sistemas.
Vilniaus kriminalinės policijos nusikaltimų nuosavybei tyrimo valdybos 3-iojo skyriaus viršininkas nori atkreipti dėmesį, kad vagys neretai automobilius išvilioja kur kas gudresniais būdais, patys net nesusitepdami rankų.
Susidarius tam tikromis situacijomis jie pasiūlo pasirašyti vekselį, sudaro nuomos sutartį, pasirašo kitokias panašias sutartis. Taip ilgapirščiai iš asmens gauna ne tik automobilį, bet ir jo raktus bei registracijos dokumentus.
O kai savininkas supranta, kad yra apgautas, transporto priemonė neretai jau būna keletą kartų perparduota kitiems asmenims.
Palieka dokumentus
A.Žiukelis yra pastebėjęs, kad neretai vagims pagelbėja ir pačių vairuotojų neatidumas. Kartais jie neapsižiūrėję palieka raktus nesaugioje vietoje, taip pat dažnai automobilio dokumentus palieka jo viduje.
Vagis, turėdamas automobilio dokumentus, gali daug ramiau nuvažiuoti automobiliu iš vagystės vietos, sustabdžius pareigūnams gali nekilti jokių įtarimų, kol nepaskelbta automobilio paieška.
Būta nemažai atvejų, kai ilgapirščiai įsilaužę į namus pavogė automobilio raktelius bei dokumentus ir nuvažiavo „naujuoju“ automobiliu. Anksčiau tokių situacijų būdavo užregistruojama tik keletas, o dabar jų būna kur kas dažniau.
Skubiai veža svetur
Lietuvos teisėsaugos atstovai pabrėžė, kad automobilio kelionė po vagystės priklauso nuo to, kokiu tikslu jis buvo vagiamas. Jeigu automobilis reikalingas kaip donoras, pavyzdžiui, sudaužytai transporto priemonei atkurti ar suremontuoti, po vagystės tokio automobilio gyvavimas bus labai trumpas.
Jeigu jis skirtas toliau parduoti, labai tikėtina, kad vagys stengsis jį išvežti į Rytų šalis.
Teisėsaugininkų duomenimis, Lietuvoje pagrobtų ar kitokiu nusikalstamu būdu gautų transporto priemonių realizuojama labai nedaug.
Ieško, kur mažiau apsaugos
Automobiliai vagiami ir iš privačių namų garažų, ir iš saugomų aikštelių ar kitų vietų, kuriose mažai tikėtina, kad gali būti įvykdytas nusikaltimas.
Pasak automobilių saugos sistemos „Sherlog“ atstovo Daumanto Knipo, sunkiausiai vagims įkandama saugos priemonė – aktyvios radiolokacinės paieškos sistema. Tai įrenginys, įmontuotas į automobilį, bei reagavimo, paieškos paslaugos, kurios derinamos su techninėmis bei organizacinėmis priemonėmis ir, aišku, policija.
D.Knipas pastebėjo, kad prabangių automobilių vagysčių Lietuvoje įvykdoma kur kas mažiau nei Latvijoje ar Rusijoje. Bet to, kur kas dažniau vagiami automobiliai užsienietiškais numeriais.
„Vagys ieško valstybių, kuriose automobiliai mažiau apsaugoti. Su tokia problema susidūrė ir kaimynai latviai, nes iki praėjusių metų pabaigos toje šalyje apsaugos sistemoms nebuvo skiriama pakankamai dėmesio.
O Rusijoje vagystės buvo ir yra viena didžiausių problemų ir regis, kad jokios priemonės ten nepadeda. Statistika rodo, kad kas penktas parduotas BMW automobilis yra pavagiamas.
Panašiai ir dėl automobilių „Toyota Land Cruiser“, „Mercedes-Benz“. Vagiami visi automobiliai, kurie populiarūs rinkoje“, – teigė D.Knipas.
Per kelias praėjusias savaites Estijoje buvo pavogta daugiau nei 10 visiškai naujų automobilių. Pasak D.Knipo, galima spėti, kad latviams pradėjus saugoti automobilius, vagys pajudėjo į Estiją.