Geteborge kovosiantys dėl taupiausio pasaulyje sunkvežimio vairuotojo titulo. Tai padaryti galimybę turės ir klaipėdietis Jonas Gudauskas, dirbantis kompanijoje „Gran Taralrud“. Lietuvis Slovakijoje iškovojo antrąją vietą ir kelialapį į superfinalą.
Kvalifikaciniuose „The Drivers‘ Fuel Challenge“ varžybų etapuose savo jėgas bandė beveik 3200 profesionalių sunkvežimių vairuotojų iš 15-os Vidurio Rytų Europos šalių. Rugpjūčio 29 d. į netoli Bratislavos esantį žiedinių lenktynių kompleksą „Slovakia Ring“ iš kiekvienos valstybės atvyko nacionalinių etapų nugalėtojai, todėl buvo akivaizdu, kad kova dėl čempiono titulo bus įtempta, o taupant dyzeliną bus svarbus kiekvienas prisilietimas prie akceleratoriaus.
Lengviau nei Lietuvoje
Nacionalinį atrankos etapą Lietuvoje laimėjęs klaipėdietis Jonas Gudauskas iš bendrovės „Gran Taralrud“ starto išvakarėse prisipažino, kad sunkiausias darbas – sutramdyti emocijas. Įtampa šiek tiek atslūgo apžiūrėjus trasą ir įsitikinus, kad vairuoti čia gerokai paprasčiau nei „Nemuno žiede“, kur vyko Lietuvos finalas.
„Slovakia Ring“ žiedas yra 5922 metrų ilgio, turi tik tris nedidelius pakilimus ir porą aštresnių posūkių. Kitaip nei lietuviškame „The Drivers‘ Fuel Challenge“ finale, organizatoriai čia nesukūrė jokių dirbtinių kliūčių ar apribojimų. Vienintelė sąlyga – du ratus (11844 m) įveikti su kuo mažesnėmis degalų sąnaudomis ir neviršijant 16 min 30 sek. laiko limito.
Finale visi 15 finalininkų burtų keliu išsiaiškino starto tvarką ir važiavo dviem „Volvo FH“ 500 AG „Euro 6“ vilkikais su puspriekabėje esančiu 17 tonų kroviniu. Superfinale, į kurį pateko po du geriausius iš kiekvienos grupės, buvo važiuojama vienu sąstatu.
Taktika skiriasi
Pasak „Volvo Lietuva“ vairuotojų tobulinimo instruktoriaus Eivito Žario, kai kurie finalo dalyviai stengėsi išnaudoti visas sąlyginai trumpos trasos galimybes ir didelį laiko rezervą, todėl važiavo pakankamai lėtai arba mėgino išlaikyti vienodą tempą visose atkarpose, neįvertindami reljefo ypatumų.
„Be degalų sąnaudų dar svarbu ir tai, per kiek laiko atliekama užduotis. Žinoma, per varžybas viskas kiek kitaip, tačiau net stengiantis dėl grynai sportinio rezultato, reikia nepamiršti kertinių racionalaus vairavimo principų. Pirmiausia patartina kaip galima greičiau sukurti inerciją, leidžiančią sunkvežimiui riedėti norimu greičiu, ir tą greitį kuo ilgiau išlaikyti nekintantį.
Pajudant iš vietos reikėtų kiek stipriau spustelti akceleratorių, o ne sąlyginai ilgą laiką greitėti varikliui naudojant „mažą“ kiekį degalų. Antra – reikia važiuoti kiek įmanoma aukštesne pavara. Trečia – stengtis judėti varikliui dirbant kiek galima mažesniais sūkiais. Šie trys dalykai yra ekonomiško vairavimo pagrindas, kuriuos koreguoti gali nebent būtinybė pristatyti krovinį tiksliai numatytu laiku“, – dėstė E. Žarys.
Vicečempionas
Iš kiekvieno pusfinalio į finalinį važiavimą dėl varžybų čempiono titulo pateko po du mažiausias degalų sąnaudas pademonstravę dalyviai. Finalo rezultatai buvo paskelbti iškilmingo apdovanojimų vakaro metu. Estijos atstovas Aare Müilas trasą įveikė sunaudojęs 2,34 l (19,50 l/100 km) dyzelino ir iškovojo ne tik pirmąją vietą, bet ir raktelius nuo naujo „Volvo S60“ automobilio.
Jonas Gudauskas finaliniame važiavime sudegino 160 gramų dyzelino daugiau nei estas ir tapo varžybų vicečempionu. Lietuvis trasą įveikė su 2,50 l (20,83 l/100 km) degalų. Trečioji vieta atiteko serbui Miško Đoković su 2,53l (21,08 l/100km).
Geteborgo egzaminas
Puikius ekonomiško vairavimo įgūdžius turintis J. Gudauskas dar turės galimybę atsirevanšuoti kolegai iš Estijos Aare Müilui ir kovoti dėl taupausio pasaulyje sunkvežimio vairuotojo titulo.
Trys geriausi Vidurio Rytų Europos regiono finalo dalyviai jau rugsėjo 19 d. susitiks Geteborge, kur šių varžybų didžiajame finale rungsis 23 taupiausi pasaulio vairuotojai.