Bet Prancūzija pirmoji ėmėsi dar griežtesnių priemonių ir nuo šiol draus naudotis mobiliaisiais telefonais net sustojusiame kelkraštyje automobilyje.
Kalbėti telefonu draudžiama ir sustojus
Prancūzijos Kasaciniam Teismui vasarį pakoregavus „dalyvavimo eisme“ apibrėžtį, nebebus leidžiama naudotis mobiliuoju telefonu netgi sustabdžius transporto priemonę kur nors šalikelėje – teks ieškoti specialios stovėjimo vietos, informavo Seimo kanceliarija.
Į šį teismą kreipėsi asmuo su apeliaciniu skundu dėl 2017 m. balandžio mėnesį jam skirtos baudos už tai, kad kalbėjo rankoje laikomu mobiliuoju telefonu, nors buvo kelio pakraštyje sustabdęs savo automobilį ir įjungęs jo avarines šviesas.
Vis tik Prancūzijos kasacinio teismo toks argumentas neįtikino ir jis išaiškino, jog net ir sustabdytas automobilis su išjungtu varikliu gali būti dalyvaujantis eisme.
Todėl Prancūzijoje nuo šiol nebeužteks sustabdyti automobilo kelkraštyje ir išjungti variklį bei įjungti avarines šviesas, kad būtų galima naudotis mobiliuoju telefonu.
Šiuo atveju automobilis vis tiek bus vertinamas kaip dalyvaujantis eisme.
Laisvų rankų įranga su ausinėmis kelyje taip pat draudžiama naudotis - pokalbiai telefonu nebaudžiami tik jei automobilyje įmontuota pokalbiams telefonu skirta garsiakalbių sistema (angl. speaker systems).
Telefonu, įskaitant ir laisvų rankų įrangą, naudotis nuo šiol galima tik specialiai paženklintoje stovėjimo vietoje, įprastinėje stovėjimo aikštelėje ar privataus kelio šalikelėje (atsakomybė kyla tik už valstybiniame kelyje įvykdytą pažeidimą).
Nebus baudžiama tik vieninteliu išimties atveju – jeigu automobilis suges ar įvyks avarija.
Draudžiamos ausinės
Kasacinio Teismo sprendimas pagrįstas tuo, kad net jei šalikelėje stovintis automobilis nesudaro kliūčių eismui, visgi siaurą kelkraštį užėmęs objektas gali apriboti kitų automobilių manevravimo laisvę.
Plačiau padėtį Prancūzijoje išaiškino Seimo kanceliarijos Informacijos ir komunikacijos departamento Bendrosios ir bibliografinės informacijos skyriaus vyriausioji specialistė Dainora Valiukaitė:
Prancūzijoje nuo 2001 m. yra neleidžiama vairuojant transporto priemonę naudotis rankoje laikomu telefonu, tačiau šis draudimas iki 2015 m. nebuvo taikomas jokiai laisvų rankų įrangai.
Nuo 2015 m. birželio 30 d. papildomai uždrausta naudotis laisvų rankų įranga (angl. hands-free kits) su bet kokiomis ausinėmis vairuojant bet kurią transporto priemonę (automobilį, motociklą ar mopedą).
Vidaus reikalų ministerijos nuomone, ausinės trukdo vairuotojui girdėti aplinkos garsus, todėl apribojimo tikslas – užtikrinti vairuotojo ryšį su išore ir dėmesį tam, kas vyksta aplink. Visgi kalbėtis telefonu, kai yra instaliuota garsiakalbių sistema (be ausinių), ir toliau buvo leidžiama.
Didžiulės baudos
Prancūzijos vairuotojams uždraustas naudojimasis mobiliuoju telefonu yra kelių eismo taisyklių pažeidimas, priskiriamas 4 laipsnio pažeidimams, tokiems kaip važiavimas per raudoną šviesoforo šviesą, saugos diržo neužsisegimas, nesustojimas prie „stop“ ženklo ir ištisinės linijos kirtimas.
Už 4 laipsnio KET pažeidimus, priklausomai nuo situacijos, parenkamos baudos 90–375 eurų ribose. Už neleistiną kalbėjimą ar žinučių rašymą telefono aparatu, kai dalyvaujama automobilių ar dviračių transporto priemonių eisme, yra skiriama 135 eurų bauda ir trys baudos taškai.
Priklausomai nuo lengvinančių ar sunkinančių aplinkybių, ši suma gali būti sumažinta iki 90 eurų arba padidinta iki 375 eurų. Pvz., bauda padidinama jos laiku nesumokėjus.
Nuo 2019 m. planuojama taikyti papildomą sankciją – policija galės iki 72 val. sustabdyti teisę vairuoti, jei transporto priemonės vairuotojas, naudodamasis rankoje laikomu telefonu, tuo pat metu pažeis dar bent vieną KET taisyklę.
Vien 2015 metais už mobiliųjų telefonų tvarkos nesilaikymą buvo nubausta apie 300 000 vairuotojų.
Mobiliųjų telefonų naudojimo suvaržymai buvo numatyti 2015 metais paskelbtame Vyriausybės priemonių pakete, siekiant iki 2020 m. per pusę sumažinti eismo įvykių skaičių.
Statistikos duomenimis, Prancūzijoje 2013 m. žuvo 3268 eismo įvykių dalyviai. 2014 m. šis rodiklis ėmė augti. 2016 m. eismo įvykių metu žuvo 3469 žmonės, o apie 70 000 buvo sužeista. Per 11-a 2017 metų mėnesių kelyje žuvo 0,9 proc. daugiau žmonių nei per tą patį 2016 m. laikotarpį.
Mažins greitį
2015 m. sausio 26 d. Prancūzijos vidaus reikalų ministras Bernardas Cazeneuve’as paskelbė 26-ių veiksmų planą, kurio svarbiausi punktai yra šie:
- nulinė tolerancija 18–24 metų amžiaus vairuotojų atžvilgiu dėl alkoholio (pagal eismo įvykių suvestines, ši amžiaus grupė yra rizikingiausia). Jiems nuo 2015 m. birželio 30 d. leistina promilių riba sumažinta nuo 0,5 mg/ml iki 0,2 mg/ml.
- bet kokių ausinių naudojimo vairuojant uždraudimas. Šia priemone siekiama, kad nebūtų blaškomas vairuotojų dėmesys, kadangi pagal statistiką, tai yra dešimtadalio žūčių kelyje priežastis.
- didesnis kiekis dvipusių greičio matavimo kamerų. Tokie prietaisai fiksuoja abiem eismo kryptimis važiojančių automobilių greitį.
- uždraudimas tamsinti automobilių langus. Planuota galiojantį draudimą tamsinti automobilio priekinius stiklus taikyti visiems langams.
- didesnis saugumas pėsčiųjų perėjose. Turėtų būti uždrausta statyti automobilius penkių metrų atstumu nuo pėsčiųjų perėjos, išimtį paliekant motociklams ir mopedams. Pažeidėjams – griežtesnės sankcijos. Šią teisėkūros iniciatyvą paskatino 465 žmonių žūtis pėsčiųjų perėjose 2013 m.
- tarp kitų priemonių paminėtina vieneriais metais sumažinta amžiaus riba, leidžiant nuo 15 metų įgyti teisę prižiūrimiems vairuoti autotransporto priemonę. Numatomos sankcijos, tame tarpe naktinės prekybos alkoholiu uždraudimas, toms parduotuvėms, kurios, nuo 2 val. iki 7 val. ryto prekiaudamos alkoholiniais gėrimais, nepasiūlo klientams alkoholio tikrintuvų.
- vienas naujausių Vyriausybės sprendimų – nuo 2018 m. liepos 1 d. greitį dviejų juostų magistraliniuose keliuose sumažinti nuo 90 km/val. iki 80 km/val. Tokiu būdu tikimasi išsaugoti maždaug 350–400 gyvybių per metus. Visgi skeptiškai nusiteikusių oponentų nuomone, problemas sukelia ne greitis, o pavojingas vairuotojų elgesys.