Dar vienas visuomenę nustebinęs atvejis, kai sustabdytas 195 km/val. greičiu važiavęs asmuo, kuris teises gavo tik prieš du mėnesius, tad jam leistinas greitis – 70 km/val. Vairuotojui skirta 225 eurų bauda ir 12-ai mėnesių atimta teisė vairuoti.
Apie tai, ar reikia griežtinti baudas už Kelių eismo taisyklių pažeidimus, „Lietuvos ryto“ televizijos laidoje „Lietuva tiesiogiai“ žurnalistė Daiva Žeimytė kalbėjosi su Seimo nariu Kęstučiu Masiuliu bei Lietuvos kelių policijos tarnybos viršininku Vytautu Grašiu.
– Paminėjau porą atvejų, jie panašūs tuo, kad greitis buvo labai didelis, tačiau skirtingi tuo, kad vienas vairuotojas vairavo ne vienerius metus, o kitas – šviežias vairuotojas, populiariai vadinamas „žalias lapas“. Jie gavo tokias pačias baudas. Viršininke, jūsų manymu čia viskas normalu?
– (V.Grašys) Jie gavo pinigines baudas, tačiau jiems buvo atimtas vairuotojo pažymėjimas skirtingam laikotarpiui. Iš praktikos galiu pasakyti, kad lakstančius labiausiai atgraso būtent vairuotojo pažymėjimo praradimas, o ne piniginė bauda. Kiek pamenu, tas automobilis buvo pakankamai prabangus, ar ta bauda būtų 225 eurai, ar 500 eurų, turbūt jam labai didelės problemos nebūtų.
– Bet jam galėjo būti paskirta 500 eurų bauda. Mes kalbame apie tą, kuris vairuotojo teises turėjo ne dvejus metus. Jam buvo skirta pusė baudos. Kodėl?
– (V.Grašys) Pusė minimalios baudos. Toks yra įstatymas. Kadangi jis anksčiau neturėjo padarytų pažeidimų, nebuvo prasikaltęs, policija privalo taikyti tas teisės normas, kurios yra paskirtos ANK.
– „Žalias lapas“ juk irgi ne 50 km/val. viršijo, o virš 100 km/val.
– (V.Grašys) Įstatymų leidėjas išskiria tokius jaunus, krovininių automobilių ir motociklų vairuotojus, kuriems šiek tiek griežtėja atsakomybė už tam tikrus administracinius nusižengimus ir Kelių eismo taisyklių pažeidimus.
– Jūsų manymu, baudos adekvačios padarytam nusižengimui?
– (V.Grašys) Aš negaliu teigti, ar jos adekvačios. Jos yra pakankamai didelės. Didžiausia dauguma vairuotojų, kuomet susiduriama su tuo, kad gresia sankcija – vairuotojo pažymėjimo atėmimas, labiausiai pergyvena būtent dėl to, kad metus, pusę metų ar ilgiau neturės teisės vairuoti automobilio ir teks vaikščioti pėsčiomis.
– Ar tikrai visi taip pergyvena? Man atrodo, sėda už vairo ir vėl važiuoja.
– (V.Grašys) Yra ir tokių. – Kai buvo sureaguota į tuos du atvejus, visuomenėje kilo klausimas, ar tikrai policija negali nieko padaryti, kad baudos būtų adekvačios padarytam pažeidimui. Baudas ne jūs nustatote, bet jūs esate profesionalai, jumis tiki, jus gerbia. Galite naudoti atitinkamus mechanizmus, taktiką. Kodėl tokiais atvejais nevyksta tokie dalykai?
– (V.Grašys) Jeigu mes pagavom tokius chuliganiškai besielgiančius vairuotojus, vadinasi, vyksta procesai. Tokių vairuotojų nėra labai daug, per metus jų būna apie tūkstantį – tokių, kurie greitį viršija daugiau nei 50 km/val. Tačiau mes manome, kad pagrindinis momentas yra tai, kad bausmės ar pažeidimo užfiksavimo neišvengiamumas tai lemia ir kai kuriuos vairuotojus verčia laikytis Kelių eismo taisyklių ir nustatyto leistino greičio.
– Ką reiškia neišvengiamumas? Jūs sustabdote, bet jūs nepakeičiate žmogaus požiūrio į Kelių eismo taisykles, jeigu jis ir taip joms nusižengia.
– (V.Grašys) Be abejo. Vėlgi, įstatymų leidėjas ir mes manome, kad tas laikotarpis, kurį jis neturės vairuotojo pažymėjimo, turbūt privers labiau susimąstyti. Kalbame ne vien apie policijos sustabdytus greičio viršytojus, bet apie visą greičio kontrolės sistemą, kuri dabar galioja Lietuvos keliuose.
Tai yra stacionarūs greičio matuokliai, baigiama diegti – šiais metais, gal kitų metų pradžioje bus paleista vidutinio greičio matavimo sistema. Aš kartais juokauju, kalbėdamas su kolegomis, vairuotojais, bet tikrai neapsimokės Lietuvoje viršyti greičio, kadangi bus techniškai įrengta tiek daug greičio matuoklių, įvairių įrenginių, kurie fiksuos tą greičio viršijimą. Jeigu per sąmonę vairuotojai patys nesuvokia, kad saugus greitis pirmiausia yra reikalingas jiems – vairuotojams, eismo dalyviams, turbūt teks daryti per greičio matavimo įrenginius.
– Pone Masiuli, jūs sakote, kad reikia iš esmės peržiūrėti visą Administracinių nusižengimų kodeksą ir didinti baudas. Gal nereikia? Gal reikia, kad policija pajudintų pirštą?
– (K.Masiulis) Ji dirba, nenorėčiau priekaištauti. Kai kuriuos dalykus aš keisčiau. Tarkime, man keistos akcijos, kai 1 km/val. viršijus kviečiasi pas save pasiaiškinti. Jų darbas kainuoja, mes mokam jiems atlyginimą. Gaišta laiką vietoj to, kad normalų darbą dirbtų, gaišina ir kitam. Tu ten turi važiuoti į spidometrą įsispitrinęs ir gink Dieve 1 km/val. neviršyk.
– Jei neįsispitrinsit ir 10km/val. galit viršyt.
– (K.Masiulis) Mes esam taip pratę. Manau, kad turėtų būti toleruojama 10km/val. paklaida, tolerancijos ribos. Juolab, mieste visi ir važinėja, kur jūs bepaimsit. Čia, Berlyne ar dar kažkur – yra 10km/val. viršaus, visi važiuoja greičiau. Jeigu tu tik pradėsi važiuoti lėčiau, sudarysi kamštį. Visi yra pratę gyventi tam tikru miesto ritmu. Realus važiavimas mieste yra maždaug 10km/val. greitesnis.
Aš sakyčiau, reikia ir laikytis tos gyvenime nusistovėjusios logikos, o ne bandyti prispausti prie kažkokios tai raidės, kuri yra fiktyvi ir nesąmoninga. Bet lygiai taip pat mane nustebino, sužavėjo štai tokios baudos. Turi „Bentley“ ir gali sau minti. Aš autostradoje esu keletą kartų aplenktas „Bentley“, kur net nelabai supratau, man atrodo, kad „Bentley“. Pamačiau, kad pralėkė, man atrodė, kad aš beveik stoviu. Tokių atvejų būna su smagia, gera mašina. Prisiimu sau pareigą, kaip Seimo narys, kad mes turėtume geriau pamąstyti baudų gradaciją.
– Jūsų manymu, jos dabar yra per mažos?
– (K.Masiulis) Viršutiniame segmente kažko daugiau reikėtų prigalvoti. Tegu bent „Bentley“ atiduoda valstybei. Parduosime iš varžytinių.
– Viršutiniame segmente ne tokios ir mažos. Viršijus daugiau nei 50 km/val. skiriama 450–550 eurų bauda. Žiūrint į darbo užmokestį šalyje – nemažos baudos.
– (K.Masiulis) „Bentley“ turėtojui tai čia žinote – jis paėmė ir numetė.
– (V.Grašys) Kartu ir padėjo vairuotojo pažymėjimą. Tas „Bentley“ stovi garaže.
– (K.Masiulis) Gerai, jeigu padėjo. Antrą kartą reiktų, kad jis padėtų dar trigubai ilgesniam terminui, o trečią kartą – visam gyvenimui atsisveikintų. Vadinasi, totaliai nemoka vairuoti.
– Kiek baudos dar turėtų būti padidintos?
– (K.Masiulis) Aš kalbu apie tokius veiksmus, piktybinius pažeidimus, kurie yra grėsmingi visuomenei. Jeigu jis nesitaiso, jam grėsmė iš visuomenės pusės lygiai taip pat turi augti. Kiekvienas pilietis turi turėti vairuotojo pažymėjimą, bet jei jis elgiasi grėsmingai, tai neturi teisės.
– Pone Masiuli, tą pažeidimą gali padaryti ir žmogus ne su „Bentley“.
– (K.Masiulis) Taip, su „Audi 100“ – „silkė“ išraus irgi 200km/val.
– (V.Grašys) Automobilį vairuoja žmogus. Kiek žmogaus galvoje kas dedasi, taip jis ir važiuoja. Jei vairuotojo galvoje velniai žino kas, jis tokiu greičiu ir lekia, negalvodamas, kokios pasekmės gali būti.
– Tai ar reikia didinti baudas, ar ieškoti kitokių būdų, kaip sumažinti norą vairuotojui šitaip lėkti? Galbūt tai galėtų būti papildomos priemonės, ne tik pažymėjimo atėmimas, bet gal viešieji darbai, dėl ko būtų gėda.
– (K.Masiulis) Gera mintis. Tvarstyti ligonius ten, kur iš tikro jie sužeisti.
– (V.Grašys) Jūs sakote, kad tik tiems, kurie greitai laksto gėda, o kitiems Kelių eismo taisyklių pažeidimams? Galbūt nusistatyti, kad visai pažeisti Kelių eismo taisykles būtų gėda. Būtų gėda sėsti girtam už vairo, vairuoti greitai, kirsti ištisinę juostą ar lenkti, kur negalima.
– Viršininke, pagal dabartinę situaciją akivaizdu, kad nuobaudos, kurios galioja, nesukelia gėdos jausmo.
– (V.Grašys) Gal visuomenė nesmerkia tokių.
– (K.Masiulis) Čia yra didesni klodai. Didžiausia bėda matyt yra mūsų kultūroje, kad nuo vaikystės susiformuoja nepagarba kitam asmeniui, vairuotojui, kito žmogaus saugumui. Ir ta nepagarba yra išplitusi.
– Pas mus nuolatos yra griežtinamos priemonės, susijusios su Kelių eismo taisyklėmis. Tarkime, buvo priimtas įstatymas – vairavimo išgėrus kriminalizavimas. Ar yra efektas?
– (V.Grašys) Šiam momentui sunku pamatuoti, nes pakankamai trumpas laikas praėjo, bet manau, kad kažkoks efektas be abejo yra. Mes pasiskaičiuosim, galbūt, prabėgus metams ir matysim tą rezultatą. Neblaivių vairuotojų padarytų eismo įvykių skaičius yra sumažėjęs, tai yra faktas. Kalba, įstatymai ir suvokimas eina blaiviam žmogui. Prie vairo sėda, kai jis jau būna apsvaigęs. Reikia pasiekti būtent tas smegenis.
– Kiek esate pradėję ikiteisminių tyrimų?
– (V.Grašys) Pakankamai daug.
– Apie tai ir šnekam. Viskas griežtinama – gerai, bet po to tik jums daugiau darbo.
– (K.Masiulis) Jeigu mes pažvelgtume ilgesnio laikotarpio perspektyvoje, 10 metų, tai vairavimo kultūra keičiasi. Ji palengva keičiasi ir gerėja. Jūsų darbo, tokių pašnekesių, žiniasklaidos dėka. Nuskamba plačiai tokie įvykiai, auga visuomenės nepakantumas.
– Kokius jūs įsivaizduojate siūlymus šiuo atveju? Išgirdote kelis atvejus, akivaizdu, kad tokių vairuotojų tokios baudos neveikia.
– (K.Masiulis) Tą ir matau, kad neveikia tokios baudos. Įdėmiai išgirdau, kad labiau juos veikia vairuotojo pažymėjimo atėmimas. Išgirdau idėją, kad tuo metu jis turėtų gauti kokių nors socialinių darbų. Ypač jaunam žmogui. Netgi tam su „Bentley“ būtų labai smagu padirbti sanitaru kur nors ligoninėje. Aš manau, kad kompleksas platesnių priemonių veiktų.
– Viršininke, efektas būtų?
– (V.Grašys) Manau, kad be abejo, ieškant ir surandant. Aš irgi pagalvojau – draudimo kompanijos, civilinės atsakomybės privalomasis draudimas. Galbūt padaryti taip, kad sekantis draudimas „Bentley“ vairuotojui, kuris tokiu greičiu važiavo ir kėlė grėsmę visiems, kainuotų 5 kartus brangiau. Galbūt taip padaryti. Irgi galbūt veiktų.
– Dar yra siūloma, kad galbūt baudos galėtų būti procentai nuo uždirbamų pajamų, tik nelabai aišku, kaip tai neuždirbančius paveiks. Koks variantas būtų efektyviausias?
– (V.Grašys) Teorija sako, kad efektyviausia priemonė yra bausmės neišvengiamumas. Jeigu viršijai greitį, anksčiau ar vėliau tave pasieks baudos kvitas, nepriklausomai, kokio dydžio. Bet žinai, kad tą baudą gausi ir bausmė suveiks. Vėlgi, visi inžineriniai, infrastruktūriniai sprendimai, kurie dabar yra vykdomi – vidutinio greičio matavimo sistema, greičio matuoklių plėtra ji tikrai sąlygoja tai, kad kelių gaideliams, chuliganams bus problematiška pervažiuoti Lietuvą, nesusirinkus rimto skaičiaus baudų, viršijus greitį.
– Pone Masiuli, ar jūs ketinate siūlyti kažkokią ANK pataisą?
– (K.Masiulis) Taip. Kaip tik dabar renku informaciją, domiuosi, kokios yra galimybės kažką inicijuoti. Norėtųsi inicijuoti protingai, ne baudos skaičių padidinti, bet inicijuoti idėjas, kurios veiktų atgrasančiai.
„Lietuva tiesiogiai“ – nuo pirmadienio iki ketvirtadienio 18.40 val. per „Lietuvos ryto“ TV.