Už transportą atsakinga EK narė Violeta Bulc pareiškė, kad atitinkamas teisės akto projektas bus pristatytas jau šių metų gegužę.
Komisijos nuomone, centralizuota kelių rinkliava padėtų supaprastinti judėjimą Europos keliais, o vairuotojams nebereikėtų sustoti ir mokėti įvairių rinkliavų skirtinguose ES greitkelių ruožuose.
Pajamas gautų valstybės
Vietoj to ES teritorijoje būtų centralizuotai taikoma bendra kelių rinkliava, kurią transporto priemonių savininkai galėtų sumokėti iš anksto arba kas mėnesį – dalimis.
„Rinkliavos suma priklausytų nuo nuvažiuoto atstumo kilometrais ir nuo žalos, kurią automobilis daro aplinkai, masto“, – pasakojo V.Bulc interviu vokiečių savaitraščiui „Welt am Sonntag“.
Pajamos iš rinkliavų būtų pervedamos į šalių, kurių keliais važiavo transporto priemonė, biudžetą.
Komisija tikisi, kad ES valstybės narės susitarimą šiuo klausimu pasieks iki 2019 metų pabaigos.
Vokiečiai ėmėsi permainų
Vokietijos Bundestagas praėjusią savaitę pritarė įstatymo projektui, kuriuo lengviesiems automobiliams nustatomas kelių mokestis už važiavimą šalies greitkeliais.
Kai jis įsigalios, transporto priemonių savininkai turės įsigyti ant stiklo klijuojamą lipduką, kad galėtų važiuoti Vokietijos greitkeliais ir keliais.
Tokio lipduko kaina priklausys nuo jo galiojimo trukmės, variklio tūrio ir automobilio daromo poveikio aplinkai.
Vokietijos automobilių savininkų išlaidas šiam mokesčiui valstybė kompensuos atitinkamai sumažindama jiems taikomą metinį automobilio mokestį.
Šalies automobilių kelių apmokestinimas turėtų valstybės iždą per metus papildyti maždaug 500 mln. eurų.
Tačiau kada tokia tvarka įsigalios ir kokio dydžio bus rinkliavos, dar nėra aišku. Mat kelios federalinės žemės tam nepritaria.
Kainos – skirtingos
Lietuvos nacionalinės vežėjų automobiliais asociacijos „Linava“ prezidento Erlando Mikėno tvirtinimu, bendra mokesčio už kelius visoje ES sistema būtų labai naudinga mūsų šalies ir kitų valstybių vežėjams.
„Mes seniai siūlėme įvesti tokią tvarką ir ją tikrai remiame. Bet optimizmo turime nelabai daug. Juk visi mato, kas dedasi Europoje: ES valstybės kaip tik stengiasi ginti savo rinkas nacionaliniais įstatymais, įvedinėja apribojimus kitų šalių vežėjams“, – „Lietuvos rytui“ sakė E.Mikėnas.
Dabar skirtingose šalyse galioja skirtingos atsiskaitymo už kelius sistemos.
Todėl ant vilkikų priekinio stiklo klijuojamos vadinamosios vinjetės, kurios dar naudojamos Lietuvoje, Olandijoje ir kai kuriose kitose šalyse, arba įrengiami mokėjimo aparatai, kurie kiekvienai šaliai skirtingi.
„Linavos“ vadovo teigimu, brangiausi vežėjams keliai yra Austrijoje.
Apskritai visoje ES mokestis siekia nuo 7 iki 15 euro centų už kilometrą.
„Tačiau visur galioja įvairūs ekologijos reikalavimai: kuo vilkikas mažiau teršia aplinką, tuo mažesni jam skaičiuojami mokesčiai.
Dėl to mūsų vežėjams tenka įsigyti naujausius sunkvežimius, kad būtų galima mažiau mokėti už naudojimąsi keliais“, – pasakojo E.Mikėnas.