Tik po Lietuvą ar Europos Sąjungos šalis keliaujantys lietuviai neatkreipia dėmesio, kad išvykus į egzotiškus kraštus būtina turėti IDP (International Driving Permit) – tarptautinį vairuotojo pažymėjimą.
Į nemalonią situaciją prieš dvejus metus buvau patekusi ir aš, kai nuvykus į Japoniją paaiškėjo, kad vairuoti negalėsiu.
Lietuvoje niekas neišduoda
Japonijoje užsieniečiai be IDP negali net išsinuomoti automobilio, todėl teko įsitaisyti keleivio vietoje.
Galimybę vairuoti lietuviai praranda ir kitose turistų pamėgtose šalyse. Egipte, Indijoje, Tailande ar Čilėje automobilį išsinuomoti greičiausiai pavyktų, bet jei sustabdytų policija ar įvyktų avarija, vietos pareigūnai gali užregistruodami įvykį nurodyti, kad neturėjote teisės vairuoti.
Tačiau didžiausia bėda – ne lietuvių užmaršumas, o tai, kad Lietuvoje tarptautinis vairuotojo pažymėjimas apskritai nėra išduodamas.
Išduoda automobilių klubai
Labai svarbu tarptautinio vairuotojo pažymėjimo nepainioti su verslininkų ir kelionių agentūrų siūlomomis tarptautinėmis vairuotojo licencijomis (IDL), tarptautiniais vairuotojo dokumentais (IDD) ir pan.
Pastarieji yra tiktai gražiai apipavidalinti vairuotojo pažymėjimų vertimai ir tikro dokumento nepakeičia.
Tikruosius IDP kiekvienoje šalyje išduoda oficialios įstaigos, dažniausiai – vietiniai automobilių klubai.
Tačiau Lietuvoje šiuo metu nėra galimybės gauti IDP.
Įmonės „Regitra“ atstovė Laimutė Užupė patvirtino, kad jie nei IDP, nei jokių kitokių kelionės dokumentų neišduoda.
Vienintelė galimybė lietuviams gauti IDP – tik užsienyje, tačiau ja pasinaudoti gali tiktai emigrantai.
Tarptautinis vairuotojo pažymėjimas išduodamas pagal gyvenamąją vietą, todėl kitų šalių institucijos reikalauja pateikti įrodymų, pavyzdžiui, sąskaitą už komunalines paslaugas, išrašytą lietuvio vardu.
Lietuviai jau sukruto
Bet atrodo, kad Lietuvos vairuotojai nebeilgai bus nuskriausti.
Lietuvos automobilių klubo vadovas Rolandas Dovidaitis patvirtino, kad šįmet 20-metį švęsiantis klubas ta proga ruošiasi pradėti IDP gamybą.
„Sudaryta darbo grupė, ji analizuoja, žiūri ir derina su visomis institucijomis, kaip tai turėtų atrodyti“, – tvirtino pašnekovas.
Dar svarstoma, ar Lietuvoje išduodamas IDP turėtų būti plastikinė kortelė, kuri atrodytų kaip įprastas vairuotojo pažymėjimas, ar atverčiamas dokumentas.
Užsienyje priimta, kad šis pažymėjimas yra baltame popieriuje išspausdinta pusiau perlenkta knygelė, bet kiekvienoje šalyje jis truputį skiriasi.
Anot R.Dovidaičio, yra įvairių nuomonių, kaip turėtų atrodyti lietuviškas pažymėjimas, tačiau pabrėžė, kad forma bus parinkta atsižvelgiant į tai, kas priimtina užsienio šalyse.
Tuomet ši forma bus patvirtinta per Tarptautinę automobilių asociaciją (FIA) ir jos išdavimas Lietuvoje bus įteisintas.
Dokumentas galios visur
R.Dovidaitis įsitikinęs: lietuvišką tarptautinį vairuotojo pažymėjimą pavyks įteisinti dar šįmet.
„Yra didelis poreikis. Dėl to ir patys iniciatyvą parodėme“, – pasakė R.Dovidaitis. Jis garantavo, kad LAK išduotas dokumentas galios visame pasaulyje, įskaitant Kubą ir Japoniją – šiose šalyse dabar lietuviams kyla daugiausia problemų.
Jis turėtų palengvinti ir keliones į Rusiją, kitas NVS šalis.
Lietuvos automobilių klubas kol kas neapsisprendė, kiek kainuos IDP išdavimas, bet ši paslauga vairuotojams nebus nemokama.
Pasak R.Dovidaičio, kad svarstoma suma yra simbolinė ir neviršys „Regitroje“ dabar išduodamų lietuviškų vairuotojo pažymėjimų kainos.
Kada ir kurioje šalyje reikia IDP?
Tarptautinio vairuotojo pažymėjimo naudojimas buvo įtvirtintas 1949-ųjų Ženevos kelių transporto konvencijoje. IDP pripažįstama visame pasaulyje, išskyrus Braziliją, Iraką ir Somalį, kur galioja senesnio, 1926 metų Transporto konvencijos pavyzdžio pažymėjimai, bei Kiniją, kuri nepripažįsta jokių užsienietiškų vairuotojo pažymėjimų.
Lietuvoje išduoti vairuotojo pažymėjimai be jokių apribojimų galioja Europos Sąjungos valstybėse, Islandijoje, Norvegijoje, Lichtenšteine ir Šveicarijoje.
Taip pat lietuviški pažymėjimai galioja valstybėse, prisijungusiose prie 1968-ųjų Vienos kelių transporto konvencijos. Šią konvenciją pripažįsta 73 valstybės, tarp jų – Rusija, Baltarusija, Ukraina, Gruzija, Meksika, Filipinai, Turkija ir kitos.
JAV nėra pasirašiusios šios konvencijos, bet paprastai europietiški vairuotojo pažymėjimai šioje šalyje pripažįstami. Daugiau problemų neturint IDP gali kilti įvykus avarijai, todėl prieš nuomojantis automobilį reikia įsitikinti, ar draudimo polisas galioja vairuojant su lietuvišku vairuotojo pažymėjimu.