„Nokian“ prisipažino: padangų testuose gudravo beveik 10 metų

2016 m. kovo 10 d. 15:57
Nors iki dienos kai žiemines padangas bus privalu pakeisti vasarinėmis dar liko beveik mėnuo, jau dabar verda aistros apie manipuliacijas bandymų rezultatais.
Daugiau nuotraukų (2)
Teorija neatitiko testų
Keista istorija apie klaidinantį ES padangų ženklinimą į viešą erdvę pateko po dviejų Vokietijos automobilininkų klubų GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung) ir „ACE Auto Club Europa“ surengtuose bandymų.
Jų metu buvo lyginamos 225/50/R17 dydžio padangos. Tarp tuzino konkurentų – „Bridgestone Blizzak LM-32 S“, „Continental WinterContact TS 850“, „Dunlop Winter Sport 5“, „GoodYear Ultra Grip Performance Gen.1“ ir kitų buvo pirmoji „A“ klasei keliamus reikalavimus atitikusi suomiška padanga „Nokian WR D4“.
Teoriškai pastarosios padangos turėjo savo varžoves nokautuoti, nes visos jos turėjo tik B ar C įvertinimus. Tačiau nutiko priešingai – matuojant stabdymo kelią tiek ant šlapio, tiek ant sauso asfalto „pirmūnė“ „Nokian WR D4“ pralošė ir galutinėje rikiuotėje užėmė viso labo 5-ąją vietą.
Pripažino kaltę
Neseniai viešumoje pasirodžiusi informacija verčia spėlioti, kad tokie triukai vyksta ne tik su žieminių padangų bandymais. Suomijos dienraštis „Kauppalehti“ sausio mėnesį metė sensacingus kaltinimus „Nokian Tyres“ kompanijai, esą ši bemaž dešimtmetį gudraudavo į palyginamuosius testus gabendama ne serijinę produkciją, kokia vėliau atsiduria automobilininkams skirtose parduotuvėse, o specialius gaminius, turinčius padėti puikiai pasirodyti padangoms palyginamuosiuose bandymuose.
Minėto leidinio žurnalistinis tyrimas buvo paremtas į reporterių rankas patekusiais vidinio „Nokian Tyres“ kompanijos žmonių susirašinėjimo dokumentais.
Laikraščio duomenimis, padangų gamintojas sukčiavo nuo 2005 metų, kaip pranešė „Reuters“.
„Nokian“ vadovas Aris Lehtoranta pripažino, kad bandymams buvo pateikiamos specialios padangos. Jo teigimu, tai vyko iki 2014-ųjų, kada A.Lehtoranta perėmė įmonės valdymą.
Kilus skandalui, Suomijos kompanijos vadovai viešai atsiprašė dėl „klaidų“, galimai turėjusių įtakos padangų bandymų rezultatams, tačiau užsiminė, kad ir kitų garsių gamintojai sąžinę slegia panašios „nuodėmės“, kai žurnalistų ar kontroliuojančių institucijų atliekamiems bandymams pateikiami ne standartiniai, o geresnėmis charakteristikomis pasižymintys egzemplioriai.
Yra ir daugiau klastojimo būdų
„Bridgestone“, „Michelin“, „Continental“, „Pirelli“, „GoodYear Dunlop“ ir keletas kitų padangų verslo gigantų kategoriškai paneigė kada nors manipuliavusios tokiais dalykais, palikdami skandale klimpstančią „Nokian Tyres“ dar labiau nepavydėtinoje padėtyje.
Deja, besąlygiškai tikėti tokiomis garantijomis taip pat vargu ar galima, nes sukurti subjektyvų įspūdį esą vienomis padangomis apautas automobilis valdomas tobulai, o tokia pat mašina toje pat trasoje su konkurentų padangomis tampa kaprizingas, galima atliekant plika akimi nematomus važiuoklės reguliavimus, „žaidžiant“ slėgiu ar pan.
Kaip išsirinkti padangas vasarai
Kaip išvengti klaidų artėjant pavasarinei padangų keitimo karštinei? „Egzotikos“ vadovas Rokas Lipeikis pataria pasikliauti profesionaliais konsultantais ir sprendimą priimti jiems kuo tiksliau paaiškinus esamus poreikius, važiavimo maršrutus, apibūdinus savo vairavimo stilių bei gavus keletą alternatyvų.
Jo teigimu, patirtis rodo, kad taip pat atsargiai reikėtų vertinti tiek pačius pigiausius, tiek pačius brangiausius padangų pardavėjų pasiūlymus – tikėtina, kad nei vieni, nei kiti nepateisins lūkesčių.
Ruošiantis „perauti“ mašiną pasidomėjus naujausių padangų bandymų rezultatais ir ES etiketėse pateikiama informacija apie padangos savybes (kuri kol kas neatspindi daugelio labai svarbių ir tiesiogiai su eismo saugumu susijusių dalykų) juos vertinti reikėtų toli gražu ne kaip esminius atrankos kriterijus.
Uždaviniai, kuriuos tenka spręsti vasarinėms padangoms iš esmės tokie patys, kaip ir žieminiam automobilių apavui – stabdymo kelias turėtų būti kuo trumpesnis, pasipriešinimas vandenslydai kuo didesnis, mašinos valdymas tikslus, keliamas triukšmas mažas, o protektoriaus rašto ir gumos mišinio įtaka degalų sąnaudoms kuo geresnė.
Stebuklų tikėtis neverta
Panašios klasės (ekonominės, vidutinės, premium) gaminiai, dienos šviesą išvydę skirtingų kompanijų fabrikuose, dažniausiai pasižymi gana panašiomis charakteristikomis, kaip ir konkurentų siūlomi analogai.
R.Lipeikio teigimu, stebuklų nebūna, todėl, tarkim, pigiausios padangos paprastai gali pasigirti ne visa geidžiamiausių savybių derme, bet vienu kuriuo nors koziriu.
Pavyzdžiui, didele rida, tačiau prastoku sukibimu su kelio danga. Arba geromis stabdymo savybėmis ant sausos kelio dangos, tačiau greita kapituliacija važiuojant per liūtį, keleto milimetrų vandens sluoksniu užpilto asfalto.
Žinant šiuos dalykus teoriškai pirkėjui tereikia įvertinti, kokiomis sąlygomis jam dažniausiai tenka keliauti ir pastudijavus palyginamųjų bandymų rezultatus ar pasikonsultavus su šios srities specialistu, priimti atitinkamą sprendimą.
Praktiškai viskas šiek tiek sudėtingiau. Bėda ta, kad kai kurie padangų gamintojai gudrauja arba pristatydami savo produkcijos savybes, arba laimėdami testus specialiai šiam reikalui pagamintomis padangomis.
Etiketė – dar ne viskas
Praėjusių metų rudenį viešoje erdvėje buvo nemažai diskutuojama apie ES etiketes, klijuojamas ant žieminių padangų ir, kai kuriais atvejais, klaidinančias pirkėjus. R.Lipeikis, komentuodamas šiuos dalykus atkreipė dėmesį, kad šiuo metu egzistuojanti testavimo metodika tinkama tik vasarinėms padangoms, tačiau ES etiketės ant žieminių padangų skelbia informaciją, surinktą nežiemiškomis sąlygomis atliekamuose oficialiuose bandymuose.
„Visiškai akivaizdu, kad tuos pačius gaminius testuojant skirtingomis sąlygomis bus gauti kardinaliai priešingi rezultatai. Tarkim atšalus iki -5 °C, gerai pliusinėje temperatūroje „dirbusi“ padanga gali pralaimėti varžovei, silpnai atrodžiusiai vasariškomis sąlygomis. Šia prasme ES ženklinimas tikrai nėra geras sufleris. Viskas priklauso nuo padangas parduodančio konsultanto kompetencijos ir sąžiningumo“, – teigė R.Lipeikis.
Vienas didžiausių padangų verslo autoritetų „Continental“ praėjusį rudenį viešu pareiškimu ragino gerinti neadekvačią padangų rinkos priežiūros sistemą Europoje po to, kai buvo paskelbti Vokietijos automobilininkų klubo ADAC ir nepriklausomos vartotojų organizacijos „Stiftung Warentest“ atliktų žieminių padangų bandymų rezultatai.
Bandant 165/70 R 14 dydžio žiemines padangas 80 km/val. greičiu važiuojančio automobilio, ant kurio buvo sumontuotos ES sukibimo ant šlapios dangos „C“ ženklinimu įvertintos „Continental ContiWinterContact TS 850“ padangos, stabdymo kelias ant šlapios dangos buvo 36,2 m.
Tuo tarpų blogiausią rezultatą parodžiusio automobilio su Azijos gamintojo padangomis stabdymo kelias buvo bauginantys 49,6 metrai, nors padangos buvo pažymėtos tuo pačiu „C“ įvertinimu.
„Šis šokiruojantis pavyzdys, kai stabdymo kelias toje pačioje kategorijoje ant šlapios kelio dangos skyrėsi daugiau kaip 13 metrų, nėra pirmasis toks atsitikimas padangų pramonėje“, – komentavo Christianas Koetzas, Lengvųjų ir komercinių automobilių padangų EMEA regiono „Continental“ vadovas bei Europos padangų ir gumos gamintojų asociacijos ETRMA prezidentas.
NokianPadangosegzotika
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.