Liberalas Eligijus Masiulis pateikė pasiūlymą panaikinti šalies vadovų palydos privilegijas ir uždrausti juos vežantiems automobiliams naudotis švyturėliais. Seimo nario nuomone, valdžios atstovai savo pavyzdžiu turi parodyti, kad visi šalies piliečiai yra lygūs.
Parlamentaras įsitikinęs, kad šalies vadovų palyda, naudodama specialius šviesos ir garso signalus, neturėtų piktnaudžiauti įstatymų suteiktomis privilegijomis keliuose.
Privilegijas paliktų svečiams
Trečiadienį E.Masiulis įregistravo tai numatančias Saugaus eismo automobilių keliais įstatymo pataisas. Pagal jas pirmenybę keliuose suteikiantys švyturėliai būtų naudojami tik tais atvejais, kai yra eskortuojami bei lydimi oficialūs svečiai ir užsienio delegacijos.
„Civilizuotoje demokratiškoje valstybėje turi galioti vienodi pagarbos standartai ir studentui, ir Prezidentui ar Seimo pirmininkui. Keliuose – taip pat. Dabar kai kurie valstybės vadovai neatsispiria pagundai ir piktnaudžiauja įstatymų suteiktomis privilegijomis. Lėkti per raudoną šviesoforo signalą sankryžose dažniausiai nėra būtina.
Nereikia gąsdinti vairuotojų – manau, šalies vadovų apsaugą galima užtikrinti ir be to, o maršrutus įmanoma planuoti iš anksto. Šiandien pakaktų, kad švyturėliais eskortas turėtų galimybę naudotis tada, kai lydimi oficialūs mūsų šalies svečiai ir oficialios delegacijos“, – frakcijos išplatintame pranešime dėstė E.Masiulis.
Šiuo metu įstatymai numato, kad specialiųjų transporto priemonių vairuotojai mėlynus ir raudonus švyturėlius bei specialiuosius garso signalus keliuose gali naudoti tik tais atvejais, kai yra eskortuojami ir lydimi Lietuvos Respublikos vadovybės apsaugos įstatyme nurodyti saugomi asmenys.
Tai yra Lietuvos prezidentė Dalia Grybauskaitė, ministras pirmininkas Algirdas Butkevičius, Seimo pirmininkė Loreta Graužinienė, asmenys, pavaduojantys Seimo pirmininką, premjerą, jų šeimos nariai, Lietuvos Respublikos oficialūs svečiai ir kiti asmenys, kuriems Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka paskirta apsauga. Tiesa, D.Grybauskaitė jau anksčiau yra pareiškusi norą važinėti su bendru eismo srautu.
Taisyklių keisti neketina
Įstatymu taip pat numatyta, kad švyturėlius ir kitas priemones specialiųjų transporto priemonių vairuotojai gali naudoti tada, kai tai būtina gelbėjant žmogaus gyvybę, sveikatą ar turtą, užtikrinant viešąją tvarką ir eismo saugumą, sulaikant įtariamus padarius teisės pažeidimą asmenis.
Vadovybės apsaugos departamento (VAD) vadovas Rymantas Mockevičius pažymėjo, kad saugumo reikalavimai galioja ne tik Lietuvoje viešintiems užsienio svečiams, bet ir kitiems saugomiems asmenims. O keisti šiuo metu galiojančius standartus, anot pašnekovo, būtų nelogiška.
„Jeigu Seime vyks platesnė diskusija šiuo klausimu, tuomet mes pateiksime savo profesionalų požiūrį“, – į platesnę diskusiją nesileido jis.
R.Mockevičius priminė, kad vienas iš pagrindinių saugumo principų – palydos automobiliai turi nuolatos judėti. Šiurpus net 28 žmonių gyvybes neseniai Turkijoje sprogdinimas įvykdytas būtent tuomet, kai autobusas sustojo prie raudono šviesoforo signalo.
„Kai automobilis su saugomu asmeniu sustoja, jis tampa taikiniu. Juk niekam ne paslaptis, kaip tai vyksta – sustojus privažiuoja kita transporto priemonė, atsidaro langas ir pro jį išaunama arba ant stogo padedamas sprogstamasis įtaisas“, – pavojaus scenarijus nupasakojo pašnekovas.
Svarbu, kaip tuo naudojasi
Saugumo užtikrinimo procedūros, R.Mockevičiaus teigimu, yra patikrintos gyvenime ir rašomos krauju. Po kiekvieno bet kurioje užsienio šalyje vykusio pasikėsinimo daromos naujos išvados. VAD dirba su dviem apsaugos tarnybų tinklais – europiniu ir pasauliniu.
Šiuo metu taikomos saugumo priemonės, pašnekovo teigimu, yra būtinos, todėl apie tai diskutuoti neverta. Kitas klausimas – kaip departamento darbuotojai jomis naudojasi.
„Kalbėti apie bendrą mūsų pareigūnų kultūros lygį ir elgesį aš pasiruošęs be kuriuo metu“, – patikino jis.