Tačiau kelių statytojai pastebėjo, kad net ir nedidelių objektų formalumai vilkinami iki kol darbas tampa nebe toks efektyvus. Apie problemą prabilusi bendrovė „Fegda“ dar pernai sezoną pradėjo dideliu statybinių darbų trūkumu, teisminiais ginčais dėl valstybinių konkursų ir kovomis dėl kiekvieno privataus objekto.
Nors darbų sezonas įsivažiavo vėliau, daug darbų buvo nuveikta tiek magistraliniuose keliuose Vilnius–Prienai–Marijampolė ir Vilnius–Lyda, tiek automagistralėje Vilnius–Kaunas įrengiant dviejų lygių Žiežmarių ir Moluvėnų sankryžas, tiek Vilniaus vakariniame aplinkkelyje, juntama didelė nuoskauda dėl darbų išdėstymo per metus.
Pasak „Fegdos“ generalinio direktoriaus Žydriaus Baublio, kasmet įmonės kolektyvas iš vadovybės nori iš anksto sužinoti, kokie bus darbai, kas kur dirbs.
Deja, pastaraisiais metais net ir taikant įvairias rinkodaros subtilybes, dėl darbų paieškos verčiantis per galvą, tolygaus sezono neįmanoma užsitikrinti.
Įklimpo ties sankryža
2015-ųjų sausio pradžioje „Fegda“ dalyvavo konkurse dėl dviejų lygių sankryžų įrengimo prie Žiežmarių ir Moluvėnų gyvenviečių automagistralėje Vilnius–Kaunas.
Ž.Baublys prisiminė, jog konkursui buvo pateiktas darbų grafikas, kuriame įmonė buvo numačiusi, kad siekiant tinkamai, kokybiškai ir laiku atlikti darbus, juos reikia pradėti 2015 m. balandžio mėnesį.
Užsitęsus konkurso procedūroms ir įvairiems ginčams teismuose, „Fegda“ nugalėtoja buvo paskelbta tik liepą.
„Iki to laiko buvome pakabinti tarp žemės ir dangaus. Nežinojome, ar konkursą laimėsime, ar verta duoti inžinieriams detaliai nagrinėti projektus, organizuoti eismo organizavimą, telkti gamybinius pajėgumus.
Kitų darbų imtis negalėjome, nes sėkmės šiame konkurse atveju neturėtume reikiamų pajėgumų“, – pasakojo Ž.Baublys.
Sąlygos gerokai pakito
Žiežmarių ir Moluvėnų sankryžų įrengimo subtilybė yra ta, kad darbus reikia vykdyti dviem etapais. Vienais metais įrengiamas transporto priemonių tunelinis viadukas po kairiąja automagistralės juosta, kitais – po dešiniąja.
Tad I etapo darbai rangovui sutrumpėjo 3 mėnesiais, bet, kad ir koks būtų terminas, jie vis vien turi būti baigti. Žiemos laikotarpiui abi automagistralės juostos turėjo būti sutvarkytos, kad jomis vyktų eismas.
„Fegda“ turėjo sutelkti šioms sankryžoms įrengti daugiau gamybos pajėgumų, o tai didino išlaidas. Taip pat Žiežmarių sankryžoje pasitaikė ypač sudėtingos grunto sąlygos.
Projekte numatyta, kad grunto pylimai supilami iš grunto, iškasamo iš greta esančių iškasų. Deja, darbams nusikėlus rudeniop, saulė ir vėjas jau nebeišdžiovino grunto.
Todėl kasamas molingas ir dėl aukšto gruntinio vandens lygio permirkęs gruntas buvo tinkamas vežti tik į grunto sąvartynus, o naujas grunto sankasas reikėjo įrengti iš karjerinio smėlio.
„Auksinis“ ruduo
Pastaraisiais metais taip jau susiklosto, kad kelininkai daugiausia darbų nuveikia rudenį, o tinkamiausiu kelių darbams laiku tenka priverstinai atostogauti. Dėl to kenčia ir vairuotojai, nes kelių remontai vyksta tada, kai oro sąlygos ir taip darosi prastesnės.
Kaip pavyzdį „Fegdos“ vadovas pateikė 2015-ųjų įmonės apyvartos rezultatus: per paskutinius 4 metų mėnesius įmonė darbų turėjo gerokai daugiau, nei pavyko jų įgyvendinti per prieš tai buvusius aštuonis.
Ž.Baublys stebėjosi, kodėl Lietuvos savivaldybės, kovo mėnesį iš Lietuvos automobilių kelių direkcijos gavusios lėšų keliams tvarkyti, konkursus projektams įgyvendinti pradėjo skelbti tik liepą, rugpjūtį ar dar vėliau.
Antai netoli Vilniaus esanti savivaldybė spalio viduryje paskelbė konkursą, kurio sąlygose buvo įrašyta, kad 2015 metais reikia atlikti 200 tūkst. eurų vertės darbų.
Tai – nemaža suma, o norint kokybiškai atlikti darbus, tam reikia bent 2 mėnesių.
„Fegda“ dalyvavo šiame konkurse, bet jo nelaimėjo.
Užtat įdomu stebėti, kokios kokybės bus kelias, kai darbų sutartis pasirašyta ir darbai pradėti apie lapkričio vidurį.
Aišku, daug ką lemia meteorologinės sąlygos. Tačiau bet kokiu atveju tokiu metų laiku įrengto kelio ilgaamžiškumas bus gerokai mažesnis, nei darbus atlikus įprastu metu.
Blogiausia, kad ir tas „auksinis“ ruduo pradeda vėluoti. Anksčiau „Fegda“ jį pajusdavo rugsėjo viduryje, praėjusiais metais – tiktai nuo spalio 12 dienos.
„Gali būti, kad tuoj „auksinį“ rudenį reikės pervadinti į „auksinę“ žiemą, – šiltėjant pasaulio klimatui gal kelių statybos darbus bus galima vykdyti ir žiemą.
Gerbiami užsakovai, valstybiniai ir privatūs, kelininkų darbai yra sezoninio pobūdžio.
Laiku suprojektavę reikiamus objektus ir paskelbę statybos rangos konkursus, jūs sutaupysite lėšų. Rudenį vykdomi darbai dėl meteorologinių sąlygų ir rangovų užimtumo yra brangesni.
Taip pat tiesdami kelius ir gatves šiltuoju metų laikotarpiu jūs gaunate kur kas ilgaamžiškesnį darbų rezultatą ir vizualiai patrauklesnį objekto vaizdą“, – teigė bendrovės „Fegda“ generalinis direktorius Ž.Baublys.