Premjero Algirdo Butkevičiaus pirmininkaujama komisija gruodžio
pradžioje pritarė baudos balų sistemos grąžinimui, nors
reikalingus projektus Vidaus reikalų ministerija parengė dar
pavasarį. Siūloma, kad baudos balų sistema įsigaliotų 2016 metų
liepą.
Jeigu baudos balų grąžinimui Vyriausybė pritars, Seimui
pataisos bus teikiamos antrą kartą. Pernai rudenį parlamentas
iniciatyvai nepritarė ir grąžino ją tobulinti.
Argumentuodamas siūlymą, vidaus reikalų ministras Saulius
Skvernelis sako, kad baudos balų sistemą įvedus 1994 metais
ženkliai sumažėjo žuvusių kelyje asmenų.
Tuo metu, pasak ministro, 2008 metais baudos balai buvo panaikinti
atsiradus alternatyvioms bausmėms, tačiau šios nepasiteisino.
„Baudos nėra ta priemonė, kuri atgrasytų nuo pakartotinių
pažeidimų“, – sakė S.Skvernelis.
Pataisose numatoma, kad pakartotinai kelių eismo taisykles (KET)
pažeidžiantiems vairuotojams, per vienus metus sukaupusiems 10
baudos balų, būtų atimta teisė vairuoti. Tuo metu pradedantiesiems
vairuotojams nustatyta 6 baudos balų riba.
Patobulintame įstatymo projekte siūloma balus skirti tik už
tuos KET pažeidimus, kurie kelia didelę grėsmę eismo saugumui, o
balai būtų diferencijuojami priklausomai nuo pažeidimo sunkumo
lygio ir keliamo pavojaus eismo saugumui. Siūlomas didžiausias
skiriamų balų už pažeidimą skaičius yra 5, kad pažeidėjas
nesurinktų maksimalaus leidžiamo balų skaičiaus per vieną
kartą. Mažiausias balų skaičius – 2.
Be kitų pažeidimų, balai būtų skiriami už tokius KET
pažeidimus, kaip nustatyto greičio viršijimas, vairavimas esant
neblaiviems, važiavimas esant draudžiamam šviesoforo signalui,
nepaklusimas sustabdyti transporto priemonę ar pasitraukimas iš
eismo įvykio vietos.
Įstatymo projekte siūloma nustatyti, kad asmeniui,
išklausiusiam papildomą vairuotojų mokymo kursą, pasibaigtų
trijų balų, paskirtų jam už paskutinį pažeidimą ar kelis
pažeidimus, galiojimas. Tačiau numatoma, jog šia galimybe asmenys
galėtų pasinaudoti tik vieną kartą per metus.
Taip pat siūloma, kad asmeniui, kuris vairavo transporto
priemonę, kai jam atimta teisė vairuoti transporto priemones, ši
teisė grąžinama ne anksčiau kaip po vienerių metų nuo
administracinės nuobaudos už šį pažeidimą paskyrimo dienos. Šis
vienerių metų terminas sutampa su paskirtų balų galiojimo
terminu.
Baudos balų sistema, kai per metus už padarytus pažeidimus
surinkus dešimt baudos balų būdavo atimama teisė vairuoti
automobilį 12 mėnesių, galiojo iki 2008 metų.
Kritikai sako, kad baudos balų sistema skatina korupciją
policijoje ir skatina atsipalaiduoti vairuotojus, kurie žino, jog
turi galimybę kelis kartus pažeisti kelių eismo taisykles,
nerizikuodami prarasti teisių.