Garažuose įsikūrę auksarankiai Lietuvos meistrai seniai stebina Europą savo sugebėjimais iš kelių nuskendusių ar avarijose suniokotų automobilių surinkti vieną ir pelningai jį parduoti.
Bendrovės „Padangų restauravimas“ vadovai atvertė naują puslapį neįtikėtinų sugebėjimų sąraše – jie daugiau kaip pusmetį iš Vokietijos gabeno „Goodyear“ ir kitas šiai grupei priklausančiais prekių ženklais pažymėtas padangas, kurios turėjo būti sunaikintos.
Kaune esančiose dirbtuvėse šios padangos buvo remontuojamos, užmaskuojamos specialios gamintojo žymės ir parduodamos per internetą.
Ar tikrai Lietuvoje ir kitose šalyse dar neįvyko tragiškų nelaimių vien todėl, kad buvo naudojamos šios padangos?
Nutiesė naujo verslo kelią
Bendrovės „Padangų restauravimas“ vadovas Gintaras Juškevičius naujos veiklos praėjusią vasarą ėmėsi sužinojęs apie didelę padangų saugojimo aikštelę Vokietijoje, Miulsene, netoli Dresdeno miesto.
Tokiose aikštelėse dažniausiai atsiduria naujos padangos, kurios dėl vienokių ar kitokių priežasčių netinkamos naudoti. Jos žymimos specialiomis žymomis.
Aikštelėje Miulsene daugiausia galima aptikti „Goodyear“, „Dunlop“ ir kitais tai pačiai grupei priklausančiais prekių ženklais pažymėtų padangų.
Dirbti į aikštelę buvo siunčiami du žmonės iš Kauno, jie atrinkdavo geriausias padangas ir sukraudavo į sunkvežimio puspriekabę.
Per mėnesį į Lietuvą buvo atgabenamos dvi trys padangų prigrūstos puspriekabės.
Dažniausiai tai būdavo padangos mikroautobusams ir sunkvežimiams.
Dirbtuvėse darbuotojai užmaskuodavo tiek specialias žymes, tiek kitus pažeidimus ir padangas parduodavo internetu. Net patyrusiam vairuotojui kildavo sunkumų išsiaiškinti, kad jos netinkamos naudoti.
Pajamos šovė į aukštumas
Vokietijoje padangas atrinkinėjęs kaunietis Donatas pasakojo, kad jos buvo perkamos po 70 eurų už toną, o Lietuvoje vairuotojai mokėjo po 50–100 eurų už vieną padangą.
„Padangų restauravimas“ visada samdydavo tos pačios bendrovės vilkiką.
Netrukus paaiškėjo, kad šiai krovinių gabenimu užsiimančiai bendrovei vadovauja artima direktoriaus draugė.
G.Juškevičiaus aplinkos žmonės teigė iškart pajutę, kad verslininko finansinė būklė smarkiai pasitaisė.
Galima spėti, kad Lietuvoje buvo parduota 2000–3000 tokių padangų.
Dalis jų iškeliavo į Azijos šalis, mat Kauno turguje naudotų transporto priemonių besidairantys užsieniečiai dažniausiai pasirūpina ir padangomis.
Verslas klestėjo daugiau kaip pusmetį, kol apie jį sužinojo „Goodyear“ vadovai Vokietijoje. Jie nurodė pradėti tyrimą, nes šios padangos neturėjo pakliūti vartotojams.
Prieš pat pasirodant policijos pareigūnams ir Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos darbuotojams Drobės gatvėje įrengtose „Padangų restauravimo“ dirbtuvėse kaip tik buvo gauta nauja padangų siunta iš Vokietijos.
Pasak liudininkų, maždaug du šimtai padangų per naktį buvo paslėptos gretimuose sandėliuose. Gali būti, kad jos ten tebeguli ir dabar, tačiau teisėsaugininkai neturi pagrindo įeiti į privačias patalpas.
„Goodyear“ svaidosi žaibais
„Goodyear“ tapo žinoma, kad Lietuvos rinkoje parduodamos sunkvežimių padangos, kurios buvo nurašytos kaip nebetinkamos naudoti ir skirtos sunaikinti.
Apie šį faktą informavome Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos vadovus, taip pat kreipėmės į Kauno apygardos prokuratūrą“, – padangų gamintojo atstovų poziciją pateikė advokatų kontoros „Sorainen“ vyresnioji teisininkė Simona Augėnaitė.
Įmonės atstovai nurodė, kad netinkamomis naudoti pripažintas padangas „Goodyear“ darbuotojai pažymi specialia žyma.
Vadovaujantis pramoniniais nurašymo procedūros standartais, specialiai pažeidžiami padangų šonai – tai reiškia, kad gaminys skirtas sunaikinti.
Tokiu būdu siekiama užtikrinti, kad ateityje tokios padangos nebus naudojamos, jos perduodamos specialioms įmonėms, kurios privalo tokias padangas sunaikinti.
„Goodyear“ pažymi, kad bet koks bandymas pašalinti nurašymo žymas ir paslėpti specialiai padarytus pažeidimus yra netoleruotina nusikalstama veikla“, – rašoma gamintojo pateiktame atsakyme.
Vienas didžiausių pasaulio padangų gamintojų pareiškė, kad nesitaikstys su šiais pažeidimais, ir nedelsdamas ėmėsi teisinių veiksmų, kuriais siekiama nustatyti baudžiamąsias veikas ir jose dalyvaujančius asmenis.
„Primygtinai rekomenduojame sunkvežimių savininkams nepirkti ir nemontuoti padangų iš įtartinų tiekėjų“, – skelbiama „Goodyear“ atstovų pateiktame komentare.
Tyrėjai neįžvelgė nusikaltimo
Nors „Goodyear“ dėl grėsmę eismo saugumui keliančių padangų skambina pavojaus varpais, Kauno policijos pareigūnai jokios nusikalstamos veikos neįžvelgė.
Medžiagą gavę ir ją įvertinę Kauno policijos Ekonominių nusikaltimų tyrimo tarnybos tyrėjai nusprendė nepradėti ikiteisminio tyrimo. Jokio nusikaltimo jie neįžvelgė, nes naudotomis padangomis niekam esą nedraudžiama prekiauti.
Kita vertus, kas gali įvertinti, ar toks gaminys išties pavojingas žmogaus gyvybei?
Turimais duomenimis, neseniai „Goodyear“ atstovaujantys teisininkai policijos pareigūnų sprendimą apskundė Kauno apygardos prokuratūrai, o prokurorai sprendimo dar nepriėmė.
Medžiagą dėl sunaikinti skirtų padangų pardavimo Lietuvoje taip pat yra gavę Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos pareigūnai.
Direktorius jau pradingo
Vis dėlto bendrovės „Padangų restauravimas“ vadovas G.Juškevičius turbūt pats supranta, kad dėl prekybos netinkamomis padangomis gali sulaukti didelių nemalonumų.
Su verslininku reikalų turėję žmonės jo neberanda jau porą mėnesių.
Kauniečio mobiliojo ryšio telefonas išjungtas, niekas neatsiliepia ir skambinant internete viešai skelbiamais bendrovės telefonų numeriais.
„Padangų restauravimo“ patalpos Drobės gatvėje užrakintos. Gretimose patalpose dirbantys žmonės tikino senokai nieko nematę. Tik prie durų dar sukrauta kelios dešimtys padangų.
Turima duomenų, kad jau kilus skandalui G.Juškevičius mėgino tęsti itin pelningą veiklą pasitelkęs statytinius, tačiau šie išsigando ir atsisakė dirbti.
Gali būti, kad kilus skandalui Vokietijoje taip pat buvo sugriežtintos padangų gabenimo taisyklės.
Lig šiol nėra tiksliai žinoma, kaip lietuviams pavykdavo išgabenti iš aikštelės padangas, kurios buvo skirtos sunaikinti.
Gali būti, kad pirkėjai deklaruodavo išvežantys gumos gaminius sunaikinti, tačiau šias padangas remontuodavo ir parduodavo.
Sunaikinti skirtų padangų jie ieškodavo automobilių remonto centruose, sąvartynuose, o vėliau pateikdavo dokumentus, kuriuose nurodytas tas pat utilizuotų padangų svoris.
Sunku tiksliai įvertinti gaminį
Arvydas Naina (Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos Gaminių ir paslaugų priežiūros skyriaus vedėjas):
„Šioje Kauno bendrovėje inspekcijos darbuotojai lankėsi kelis kartus, tačiau tik vieno patikrinimo metu buvo aptiktos trys netinkamos naudoti padangos, mat buvo prapjauti jų šonai.
Visa tai buvo užfiksuota patikrinimo protokole, tačiau netrukus tyrimą pradėjo policijos pareigūnai, o bendrovė išvis nutraukė veiklą.
Po šio atvejo patikrinome dar kelias panašia veikla užsiimančias Vilniaus ir Panevėžio bendroves, tačiau jokių pažeidimų nenustatėme.
Įvertinti naudotų padangų būklę ir tinkamumą naudoti labai sudėtinga, mat trūkumai išryškėja tik pradėjus jas naudoti. Uždrausti parduoti padangas galima tik nustačius, kad protektoriaus gylis neatitinka minimalių reikalavimų.
Viskas galima, kas nedraudžiama, todėl net 10 metų senumo naudotą padangą galima visiškai teisėtai pardavinėti.
Už tokį pasirinkimą vairuotojas gali sumokėti sveikata ar net gyvybe, tačiau dažniausiai žmonės renkasi pigiausią gaminį ir apie pasekmes nesusimąsto, kol patys su jomis nesusiduria.“