Seimo Teisės ir teisėtvarkos komitetui pateiktas siūlymas koreguoti įstatymą, reglamentuojantį nuobaudas neblaiviems vairuotojams.
Siūlymo autorė Lietuvos autoverslininkų asociacija įsitikinusi, kad dabartinės įstatymo nuostatos nepadeda sutramdyti piktybiškų pažeidėjų ir sukelia papildomų nuostolių nesusijusioms trečiosioms šalims – automobilių nuomos ar lizingo bendrovėms, kurių transporto priemonės yra konfiskuojamos.
Numatoma, kad teisės pažeidėjams nepriklausančią transporto priemonę bus galima konfiskuoti tik tuo atveju, jeigu jos savininkas, perduodamas automobilį, „žinojo, arba turėjo ir galėjo žinoti“, jog vairuotojas jį naudos pažeidimui padaryti.
Šiuo metu transporto priemonės konfiskuojamos nepriklausomai nuo to, žinojo jos savininkas apie gresiantį vairuotojo pažeidimą, ar ne.
Praranda automobilį
„Dabartinė įstatymo redakcija turi trūkumų, nes vietoje to, kad nubaustų išgėrusį vairuotoją, ji perkelia atsakomybę ant automobilio savininko, kuris dažnu atveju gali būti visiškai nesusijęs su kaltininku. Pavyzdžiui, jeigu vairuotojas važiuoja išgėręs ar padaro kitą nusikaltimą išsinuomotu automobiliu, valstybė konfiskuoja šį bendrovės automobilį, o vairuotojui pritaikoma įprasta bauda.
Tokiu būdu įstatymo efektas prasilenkia su numatyta jo paskirtimi – nubaudžiama nesusijusi trečioji šalis, o ne tramdomas piktybinis pažeidėjas, – aiškino Lietuvos autoverslininkų asociacijos prezidentė Asta Bagdonavičienė. – Naujoji redakcija turėtų pakeisti esamą situaciją ir išskaidyti atsakomybę, kad už pažeidimą būtų nubaudžiamas tik nusižengęs vairuotojas, o ne sąžiningas ir teisėtas transporto priemonės savininkas. Šis pakeitimas liečia tiek juridinius, tiek fizinius asmenis“.
Tiesa, pasak A.Bagdonavičienės, autoverslininkų asociacija siekia patikslinti šį naująjį siūlomą projektą.
„Siūlomame įstatymo projekte numatoma, kad automobilis iš nuomos bendrovės gali būti konfiskuojamas, jeigu ji „žinojo, arba turėjo ir galėjo žinoti“, jog asmuo padarys pažeidimą. Norime užbėgti už akių galimoms teisinėms interpretacijoms ir terminą palikti tik žodį „žinojo“.
Iš tiesų, automobilių nuomos bendrovių veikla yra specifinė rūšis ir jos praktiškai neturi priemonių užtikrinti, kad transporto priemonę besinuomojantis vairuotojas nepadarys pažeidimo.
Vienintelis būdas, kaip galėtų nuomos bendrovė tą suvaldyti – automobilį nuomoti kartu fiziškai įsodinant ir savo darbuotoją. Tačiau tai pažeistų automobilių nuomos paslaugos esmę. Todėl prašome Seimo Teisės ir teisėtvarkos komiteto pakoreguoti įstatymo projektą“, – aiškino A.Bagdonavičienė.
Anot jos, toks siūlomas pakeitimas nėra naujiena – jis įgyvendintas kaimyninėse šalyse, pavyzdžiui, Latvijoje, Lenkijoje, taip pat JAV.
Susirūpino rinka
Nauji įstatymo pakeitimai, kaip teigia Lietuvos autoverslininkų asociacijos prezidentė, ištaisytų dabartinius teisės aktų trūkumus ir būtų naudingi visai automobilių nuomos ir lizingo rinkai, paskatintų jos atsigavimą ir plėtrą.
„Dabar nuomos ir lizingo bendrovės turi ant savo pečių prisiimti riziką, kad jų automobilis bet kada gali būti konfiskuotas.
Nuo tokių nuostolių nedraudžia ir draudimo kompanijos. Todėl daug įmonių atsisako automobilių nuomos ar lizingo verslo arba turi nustatyti aukštesnes paslaugų kainas, nes bijo patirti neplanuotas išlaidas.
Priėmus įstatymo pakeitimus tikėtina, kad automobilių nuomos kainos taptų konkurencingesnės, verslą mažiau slėgtų galimi nuostoliai, o į valstybės biudžetą būtų surenkama daugiau mokesčių“, – sakė A.Bagdonavičienė.
Naujasis įstatymas, kaip numato Lietuvos autoverslininkų asociacija, pagerintų verslo aplinką visoms skaidriai veikiančios nuomos ir lizingo bendrovėms. O vartotojai turėtų galimybę nuomotis naujus automobilius palankesnėmis sąlygomis.
Asociacijos tikinimu, tuomet šalies keliuose padaugėtų naujų ir techniškai tvarkingų automobilių, kas prisidėtų didinant saugumą šalies keliuose ir mažinant aplinkos taršą.
Kita siūlymo pusė
Tačiau šis siūlymas turi ir tamsiąją pusę. Automobiliai Lietuvoje konfiskuojami tik už itin šiurkščius ar ne pirmą kartą padaromus kelių eismo taisyklių pažeidimus.
Taigi, vairuotojas, linkęs pažeisti KET, gali būti iš anksto pagalvojęs kaip apeiti įstatymą ir turėti įregistravęs savo automobilį kito žmogaus vardu arba drąsiau išgerti vairuodamas įmonės automobilį.
Šiuo metu, jei konfiskuojamas vairuotojui nepriklausantis automobilis, savininkas patirtus nuostolius iš vairuotojo gali išsireikalauti teismo keliu.
Kada konfiskuojamas automobilis?
Lietuvoje automobiliai konfiskuojami tik iš itin šiurkščiai Kelių eismo taisykles pažeidusių vairuotojų.
Dauguma atvejų automobilio konfiskavimas taikomas tik neturintiems vairuotojo pažymėjimo asmenims. Automobilis iš jų konfiskuojamas tokiais atvejais:
– Už pavojingą ar chuliganišką vairavimą esant neblaiviam;
– Už vairavimą neblaiviam ar apsvaigusiam nuo narkotikų;
– Už avarijos sukėlimą neblaiviam ar apsvaigusiam nuo narkotikų;
– Už bėgimą nuo pareigūnų.
Turintiems vairuotojo pažymėjimą automobilio konfiskavimas taikomas tik jei žmogus pakartotinai sustabdomas neblaivus ar apsvaigęs arba atsisako tikrintis blaivumą, kai jo sąskaitoje jau yra vienas iš šių pažeidimų:
– Pavojingas arba chuliganiškas vairavimas esant neblaiviam;
– Vairavimas arba perdavimas vairuoti neblaiviam ar apsvaigusiam žmogui;
– Avarijos sukėlimas esant neblaiviam.