Visa tai darė įtaką pardavėjų planams, paskatino kainų augimą, tačiau prekybos nepristabdė, rodo transporto skelbimų portalo autoplius.lt, valstybės įmonės „Regitra“ ir „Autotyrimai“ duomenys.
Autoplius.lt duomenimis, paskutiniaisiais praėjusių metų mėnesiais labiausiai brango 21 metų ir senesni automobiliai.
2014 m. spalio-gruodžio mėnesiais šio amžiaus automobiliai vidutiniškai kainavo 2,3 tūkst. litų (678,87 Eur). Tai yra net penktadaliu (20,3 proc.) arba 395 litais (114,4 Eur) daugiau nei 2013 m. tuo pačiu metu.
Prieš 16-20 metų pagamintų automobilių kainos ūgtelėjo – 14,3 proc. arba 451 litu (130,62 Eur) ir praėjusių metų spalio-gruodžio mėnesiais vidutiniškai kainavo 3,6 tūkst. litų (1,04 tūkst. Eur).
Populiariausių 11-15 metų amžiaus grupės transporto priemonių vidutinės kainos augo 7,1 proc. arba 511 litų (148 Eur). Ketvirtąjį praėjusių metų ketvirtį šio amžiaus automobilis vidutiniškai kainavo 7,7 tūkst. litų (2,2 tūkst, Eur).
Karo grėsmė gąsdino pirkėjus
Pasak portalo plėtros vadovo Viktoro Daukšo, 2014 m. pabaigoje išaugusias automobilių kainas lėmė padidėjusi automobilių paklausa. Nemažai pirkėjų norėjo išleisti turimus litus ir įsigyti automobilių. Ūgtelėjus paklausai, pardavėjai nepraleido progos kilstelėti kainas.
„2014-aisiais buvo daug permainų. Pirmiausia, rinką sujaukė Ukrainos ir Rusijos konfliktas, kai autoverslininkai, nenorėdami rizikuoti, pristabdė naudotų automobilių importo srautus.
Antra, po „Regitros“ naujos automobilių registracijos tvarkos įvedimo, rinkoje kilo sąmyšis. Dalį automobilių užregistruoti tapo daug sunkiau, net prireikė papildomų etatų darbuotojų, kurie registruotų automobilius.
Galiausiai po „Regitros“ reformos priverstinai išregistruoti senesni automobiliai grįžo į prekybą.
Norėdami greičiau atsikratyti senais automobiliais, lietuviai stipriai papildė skelbimų portalus, todėl naudotų automobilių rinka pagyvėjo, o naujai į šalį įvežtų naudotų automoblių poreikis sumažėjo“, – teigė V.Daukšas.
Atsiliepė krizė
Naudotų automobilių kainas pakėlė ir 2009-aisiais siautusios ekonominės krizės atgarsiai – tuo metu visoje Europoje buvo parduota labai nedaug naujų automobilių, todėl dabar yra nedidelė 3-6 metų senumo automobilių pasiūla.
Automobilių rinkos ekspertai pastebi, kad dėl padidėjusių automobilių kainų prekybos apimtys nesumažėjo. Iš viso 2014 metais įvyko 392,9 tūkst. naujų ir naudotų automobilių sandorių, t.y. 4,3 tūkst. automobilių daugiau nei 2013 m.
Praėjusiais metais Lietuvos automobilių rinkoje sudaryta sandorių už rekordinę 5,288 mlrd. litų (1,532 mlrd. Eur) sumą.
Pasiruošimas eurui skatino naujų automobilių pardavimus
Praėjusiais metais daugėjo ne tik naudotų, bet ir naujų automobilių sandorių. Pernai Lietuvoje buvo nupirkta 16,5 tūkst. naujų automobilių. Tai 17,6 proc. daugiau nei 2013-aisiais, kada buvo parduota 14 tūkst. naujų transporto priemonių.
„Naujų automobilių pardavimas pastebimai didėjo dėl euro įvedimo Lietuvoje ir dėl augančio naujų automobilių reeksporto. Žmonės ir įmonės santaupas litais investavo į automobilius.
2014 m. naujų automobilių parduota už 1,179 mlrd. litų (341 mln. Eur). Palyginti su 2013 m., tai 188,9 mln. litų (54,71 mln. Eur) daugiau“, – naujų transporto priemonių pardavimus apibendrino V. Daukšas.
Autoplius.lt duomenimis, 2014 m. spalio-gruodžio mėnesiais, palyginti su 2013 metų tuo pačiu laikotarpiu, vidutinė naujo automobilio kaina didėjo 900 Lt (260,66 Eur) iki 69,9 tūkst. litų (20,24 tūkst. Eur).
Padidėjus naujų automobilių pardavimams, pasikeitė ir naujai įvežtų, ir naujų transporto priemonių santykis. 2014 m. nupirkus vieną naują automobilį, į Lietuvą įvežta 7,9 naudoti automobiliai. 2013 m. šis santykis buvo 1 naujas – 10,6 naudoto.
„Galime palyginti – Latvijoje ir Estijoje naujų ir naujai įvežtų automobilių santykis gerokai mažesnis nei Lietuvoje. Latvijoje – daugiau nei 2 kartus, Estijoje – 7 kartus. Vadinasi, Estijoje pardavus vieną naują automobilį, įvežta 1,1 naudoto. Lyginant kaimynų situaciją, matyti, kad Lietuvos naujų automobilių rinkai dar yra kur augti“, – sakė V.Daukšas.
Tarp populiariausių naujų automobilių – „Fiat“ ir „Volkswagen“
Automobilių rinkos ekspertai pastebėjo, kad 2014 m. naujų transporto priemonių pardavimai augo ir kitose Baltijos šalyse.
Tiesa, Lietuvoje naujų automobilių augimas buvo didžiausias (17,6 proc.).
Latvijoje praėjusiais metais parduota 15 tūkst. naujų transporto priemonių, Estijoje – 24,4 tūkst. Būtent šioje šalyje nuperkama net 43,7 proc. visų naujų automobilių Baltijos šalyse.
„Lietuvoje privatūs asmenys pernai nupirko beveik penktadalį (19,2 proc.) visų naujų parduotų automobilių. Tai yra beveik 2 proc. punktais daugiau nei 2013 metais. Tiesa, Estijoje šis atotrūkis gerokai mažesnis. Privatūs asmenys čia įsigijo 34 proc. visų naujų parduotų automobilių“, – sakė V.Daukšas.
Populiariausių 2014 m. naujų automobilių rikiuotėje – dvivaldystė. Pernai po 626 vnt. Lietuvoje buvo parduota „Fiat“ ir „Volkswagen“ automobilių. Latvijoje labiausiai perkamu išliko „Volkswagen“ (634 vnt.), Estijoje užtikrintai lyderiauja „Toyota“ markės automobiliai (803 vnt.).
Tiesa, 2014 m. paskutinį ketvirtį Lietuvoje geriausiai parduodamu nauju automobiliu išliko „Fiat 500“. Jų parduota 399 vnt. Tai 59 proc. daugiau nei 2013 m. paskutinį ketvirtį.
Tačiau V.Daukšas neslėpė, kad net 18,5 proc. naujų automobilių buvo reeksportuoti, todėl tiek daug „Fiat“ gatvėse nesimato.
Latvijoje pirmąją vietą užėmė „Nissan Qashqai“ (188 vnt.), kurio pardavimai, lyginant su 2013 m. spalio-gruodžio mėnesiais, didėjo 189,2 proc. Estijoje lyderio poziciją išlaikė „Škoda Octavia“ modelio automobiliai, kurių parduota 291 vnt.
Perkamiausi – 11-15 metų automobiliai
Perkamiausi 2014 m. naudoti automobiliai Lietuvoje buvo 11-15 metų amžiaus grupės. Praėjusiais metais jie sudarė 39,6 proc. visų parduotų naudotų automobilių. Iš viso praėjusiais metais lietuviai įsigijo 51,1 tūkst. šio amžiaus grupės transporto priemonių.
„Latvijoje ir Estijoje didžiąją dalį naujai įvežtų automobilių užima prieš 6-10 metų pagamintos transporto priemonės.
2014 m. paskutinį ketvirtį šie automobiliai sudarė 43,2 proc. Latvijoje ir 40,3 proc. Estijoje visos naudotų automobilių rinkos. Lietuvoje šios amžiaus grupės automobiliai yra antri pagal populiarumą ir užima 36 proc. naujai įvežtų naudotų automobilių rinkos“, – sakė V. Daukšas.
Paskutinį 2014 m. ketvirtį visose Baltijos šalyse populiariausių naudotų automobilių markių penketukai, palyginti su 2013 m. tuo pačiu laikotarpiu, beveik nekito. Pirmoje vietoje užtikrintai ir toliau išlieka „Volkswagen“ markės automobiliai. Jų Lietuvoje 2014 m. spalio-gruodžio mėnesiais parduota 6530 vnt., Latvijoje ir Estijoje atitinkamai 2626 ir 1139 vnt.
Jau seniai įprasta geriausiai parduodamų naudotų automobilių dešimtuke matyti išsirikiavusius vokiškos kilmės automobilių modelius. Rinkos lyderis „Volkswagen Passat“ išliko populiariausiu naudotu automobiliu Baltijos šalyse. Lietuvoje jo parduota 2284 vienetai, Latvijoje – 723 vnt., Estijoje – 396 vnt.