Paskutinę liepos savaitę sinoptikai sostinėje ir visoje Lietuvoje fiksavo karščio rekordus, rašo „Sostinė“.
Vilniaus viešuoju transportu nepatenkinti žmonės skundžiasi – troleibusuose ir autobusuose nėra kuo kvėpuoti, nuo šutros žliaugia prakaitas, darosi silpna.
Skundžiasi ir miesto transporto vairuotojai.
Juk būtent jie pirtimi virtusiame transporte turi dėmesingai dirbti visą dieną.
Pasirūpina ir porininku
Seną „Mercedes-Benz O405N2“ markės autobusą vairuojantis Zenonas „Sostinės“ korespondentams rodė didelius mineralinio vandens butelius.
„Du padėklai vandens buvo iš paties ryto. Paimi sau ir porininkui“, – aiškino sukaitęs vyras.
Apie kondicionierių jis gali tik pasvajoti: „Naujesniuose „Volvo“ markės autobusuose sumontuoti freoniniai kondicionieriai, o čia sena mašina, jai 22 metų, ko jau norėti.“
Čia pat pasidžiaugė, kad jam asmeniškai nėra pasitaikę, kad darbo metu bloga darytųsi jo keleiviams, kurie oro gauna tik per stoglangius.
Mirtis ištiko prie vairo
Tačiau per tokius karščius gerai ne visiems. Vilniaus viešojo transporto vairuotojai dar negali pamiršti prieš tris savaites įvykusios tragedijos.
Prastai pasijutęs 46 metų vairuotojas dar spėjo sustoti, išleisti keleivius ir pats išsikviesti greitąją medicinos pagalbą. Tačiau atvykę medikai nebegalėjo išgelbėti žmogaus gyvybės – vairuotojas mirė.
Jį, atėjusį į antrą pamainą ir išvažiavusį į pirmą reisą, prie vairo ištiko insultas. Dar vieno jauno vairuotojo gyvybė užgeso per laisvą dieną – jį taip pat pakirto insultas.
Pasak Viešojo transporto nepriklausomos darbuotojų profesinės sąjungos pirmininkės Danutos Khlopovos, nelaimių priežastis – vairuotojus išsunkiančios darbo sąlygos.
Per šiuos metus 30 žmonių sužalota, trys mirė.
„Grafikai labai suspausti. Jei važiuoju per Lazdynus 70 kilometrų per valandą greičiu ir mane lenkia greitasis autobusas, vežantis 100 žmonių, tai nenormalu.
Pati dirbau vairuotoja ir prisimenu visokių situacijų.
Būna, kad žmogus netikėtai išbėga į gatvę. Kaip tada reikėtų staiga sustabdyti taip lekiantį autobusą? Tai yra nenormalu, pinigai aptemdė protą“, – sakė pašnekovė.
Vasarą vairuotojų darbo vieta primena ilgą pasisėdėjimą pirtyje.
„Dar prieš kelias dienas 74-ojo maršruto autobuse nuo žiemos nebuvo išjungtas šildymas. Šildytuvas vienai keleivei apdegino koją, ji pasiskundė ir tik tada problema buvo sutvarkyta, nors vairuotojai seniai sakė, kad šildymas neišsijungia“, – pasakojo pašnekovė.
35 laipsniai – normalu
Zenonas patvirtino šią informaciją. „Pas mus kiekvieną savaitę kas nors miršta. Ateini į darbą, ir kabo fotografija“, – sakė jis.
Kai jo kabinoje žurnalistai pamatavo oro temperatūrą, Zenonas pasidomėjo, kokia ji.
„Trisdešimt penki? Normalu. Žmogaus kūno temperatūra – trisdešimt septyni laipsniai, vadinasi, galima važiuoti“, – juokdamasis išvažiavo vairuotojas.
Net ir naujame „Mercedes-Benz O616“ 116-ojo maršruto autobuse tvyro kaitra. Jį vairuojantis Piotras gūžtelėjo pečiais: vienuose autobusuose kondicionavimas veikia, kituose – ne.
„Bet veikiantis kondicionierius kiek pavojingas. Gali greitai susargdinti“, – apie lauko ir vidaus temperatūrų skirtumą kalbėjo vairuotojas.
Piotras, kaip ir visi jo kolegos, važinėja atsidaręs langą.
„Gal būtų lengviau, jei atidarytume daugiau langų, bet neįmanoma. Kaip autobusas padarytas, taip padarytas“, – kalbėjo jis.
Čia pat vyras pridūrė, kad dėl kaitros nesiskundžia: „Vairuojame, o ką daryti? Kur darbą rasti esant tokio amžiaus?“
Paguoda – ventiliatorius
Atsargiai žodžius rinko ir 4-ojo maršruto troleibuso vairuotojas Antonas.
„Sėskite, sėskite, patys pasižiūrėkite“, – šypsodamasis paragino, kai pasiteiravome, ar jo darbo vietoje ne per karšta. – Na, ir kaip?“
Tvankioje troleibuso „Škoda“ kabinoje tyliai ūžė sprindžio dydžio ventiliatorius.
Anksčiau, kai troleibusų ir autobusų kabinos nebuvo sumažintos, vairuotojai galėdavo atsivėsinti neužsidarydami savo kabinos durų. Skersvėjai padėdavo kovoti su šutra.
Dabar, kai kabinos mažesnės, vairuotojai turi tenkintis pro vieną langelį į jų saloną srūvančiu oru.
„Kai kabiną sumažino, įstatė ventiliatorių. Anksčiau buvo geriau. Langas nelabai padeda“, – skundėsi vairuotojas.
Jo teigimu, skundžiasi ir kiti kolegos, bet viešai nekalba, nes bijo.
„Patys suprantate, su kuo turime reikalą“, – mįslingai kalbėjo 4-ojo maršruto troleibuso vairuotojas. Jis taip ir neatskleidė, ko bijo vairuotojai.
„Amber“ geras, bet negamins
Štai naujintelį 14-ojo maršruto troleibusą „Amber Vilnis 12 AC“ vairuojantis Valdas džiaugėsi. Jo salone maloniai vėsu, nes veikia kondicionierius.
„Dirbti neblogai. Užsidarai langą ir važiuoji“, – teigė vyras. Tiesa, kondicionierius troleibuse „Amber“ gaivina tik vairuotoją. Keleivių salone jis neveikia.
„Tai geras troleibusas, bet kažkodėl valdžia nusprendė jo atsisakyti“, – piktinosi Valdas.
Savivaldybės pozicija buvo nepatenkintas ir naujo autobuso „Volvo 7700 A“ vairuotojas Jonas, keleivius vežantis 38-ojo maršruto autobusu.
„Kondicionierius yra, bet nėra freono. Brangiai kainuoja jo pripilti. Todėl ne tik mes, bet ir keleiviai kaista. Mes tai nors langelį turime“, – aiškino vyras.
Stotelėse keleiviams dalijo vandenį
Antradienį bilietų kontrolieriai dirbo kiek kitokį darbą – nuo karščio alpėjantiems visuomeninio transporto keleiviams nemokamai dalijo vandens buteliukus.
Vanduo buvo dalijamas viešojo transporto stotelėse, kuriose būna daugiausia keleivių.
Vienas iš vandenį dalijančių kontrolierių sakė, kad svilinant tokiam karščiui jiems sunkiau iš keleivių išprašyti bilietų, nes žmonės būna labai išvargę.
Per savaitę keleiviams išdalyta apie 6500 geriamojo vandens butelių.
Kondicionieriams neturi pinigų
Inga Simanonytė
Vilniaus savivaldybės Viešųjų ryšių skyriaus vyr. specialistė
„Įmonė „Vilniaus viešasis transportas“ turi 45 troleibusus ir 104 autobusus su kondicionavimo sistemomis, kurios nuolat genda.
Vieno kondicionieriaus autobuse kaina – apie 35 tūkst. litų.
Šiuo metu įmonėje yra 220 troleibusų ir apie 300 autobusų be kondicionierių. Norint juos sumontuoti šiose transporto priemonėse reikėtų apie 15–17 mln. litų. „Vilniaus viešasis transportas“ šiuo metu neturi pinigų, kad galėtų atnaujinti transporto priemones ir vėliau sistemas prižiūrėti, nes kondicionieriai nuolat genda.
Vasarą kasdien remontuojama apie 25–30 kondicionierių.“