Nepaisant eismo saugumo specialistų perspėjimų, Europos Sąjungos Teisingumo Teismas priėmė sprendimą, kuriuo Lietuvos galiojantis draudimas registruoti „angliškus“ automobilius pripažintas prieštaraujančiu ES teisei.
Advokatų kontoros LAWIN teisininkė Elzė Matulionytė pabrėžė, kad tai išskirtinis atvejis, nes palyginus su kitomis valstybėmis narėmis, Lietuva itin retai pripažįstama pažeidusi ES teisę.
Per dešimt narystės metų buvo priimti tik keli Lietuvai nepalankūs sprendimai (vienas iš jų buvo susijęs ir su netinkamu direktyvos, reikalaujančios bendruoju pagalbos numeriu skambinančio asmens vietos nustatymo, įgyvendinimu).
Naujasis ES Teismo sprendimas ateityje palengvins dešiniavairių automobilių naudojimą ir registravimą Lietuvoje.
Iki šiol galioję Lietuvos nacionaliniai teisės aktai numatė, jog Lietuvoje draudžiama registruoti naujus, taip pat ir perregistruoti kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse jau registruotus automobilius, kurių vairas yra dešinėje pusėje.
Tuo tarpu, pagal Kelių eismo taisykles, tokiems automobiliams Lietuvos keliais važinėti buvo leidžiama iki 90 dienų per metus (išskyrus tuos atvejus, kai automobiliai registruoti Lietuvoje dar iki 1993 m. gegužės 1 d.).
Bylą dar 2011 metais inicijavo Europos Komisija. Prieš tai ji kreipėsi į mūsų šalį prašydama pakeisti aukščiau minėtą draudimą, bet Lietuvai nepakeitus jo, EK kreipėsi į teismą.
ES Teismo sprendimas susijęs su neva nesąžininga konkurencija rinkoje – nustatyta, jog draudimais ribojamas transporto priemonių importas į Lietuvą iš kitų Europos Sąjungos valstybių narių (pavyzdžiui, Didžiosios Britanijos, kurioje eismas vyksta kairiąja kelio puse, o transporto priemonių vairas yra priešingoje – dešinėje pusėje).
Tokiu ribojimu yra pažeidžiama sutartis, užtikrinanti laisvą prekių judėjimą Europos Sąjungoje. O dėl draudimo registruoti naujus automobilius, nesilaikoma dviejų Europos Sąjungos direktyvų nuostatų: dėl transporto priemonių vairo mechanizmo tipo patvirtinimo ir dėl EB motorinių transporto priemonių tipo patvirtinimo.
Svarbu paminėti, jog tam tikrais atvejais, ribojimai Europos Sąjungos teisėje gali būti pateisinami, tačiau jie turi būti proporcingi, būtini ir siekiantys apsaugoti viešąjį interesą. Būtent taip draudimą ir aiškino mūsų šalies specialista, mat automobilis nėra paprasta prekė.
Teismo manymu, šiuo atveju Lietuvoje taikytas draudimas registruoti naujus ir perregistruoti senus automobilius negali būti pateisinamas viešosios tvarkos ir saugumo keliuose siekiu. Be to, Lietuvos Vyriausybės pateiktuose duomenyse, Teismas neįžvelgė ryšio tarp kelių eismo įvykių bendro skaičiaus ir eismo įvykių, sukeltų dešiniavairių transporto priemonių.
Tokį pat sprendimą dėl ES teisės pažeidimo Teismas priėmė ir analogiškoje EK iškeltoje byloje prieš Lenkiją. Abi ES valstybės narės turi nedelsiant įgyvendinti Teismo sprendimą. Priešingu atveju, Teismas, Komisijos prašomas, gali šalims paskirti pinigines baudas.