Vilniuje praėjusią savaitę atidaryta 2,84 kilometro ilgio Vakarinio Vilniaus aplinkkelio atkarpa kainavo 211 milijonų litų. Tačiau nuo šiol šiaurinių gyvenamųjų rajonų – Justiniškių, Viršuliškių, Pašilaičių, netgi Šeškinės – gyventojai nesisukinėdami po Karoliniškes ir Lazdynus nestabčiodami prie šviesoforų, 80 kilometrų per valandą greičiu šaus tiesiai Gariūnų turgavietės link.
Nuo čia, jau kur kam reikia – kas į Kauną, o kas į Trakus. Ir čia – visos galimybės nemažinti greičio , jeigu tik pavyks išvengti erzinančio šviesoforo prie Gariūnų turgavietės. Kelias į Trakus platus, tiesus ir laisvas.
Jokių spūsčių, kaip kad dar prieš metus, kur po ratais pinasi M raidėmis pažymėti automobiliai ir Vilnių apvažiuoti bandantys vilkikai. Nuo Gariūnų iki Trakų link vedančios Galvės gatvės – 3,3 kilometrai greitkelio atidaryto šį rugsėjį ir verto maždaug 100 milijonų litų.
Su kolegomis nusprendę išbandyti naująją aplinkkelio trasą startuojame prie Spaudos rūmų. Ir mažiau nei per 15 minučių jau stovime degalinėje Galvės gatvėje, kur lūkuriuojame mūsų žurnalistų, pasiryžusių trasą nuo Spaudos rūmų iki šios vietos įveikti taip, kaip tai būdavo dar vos prieš porą trejetą metų, kai aplinkkeliai buvo dar tik popieriuje.
Paprastą dieną ne piko metu skirtumas nedidelis. Kelios minutės. Bet vienas ekipažas atsipalaidavęs lėkė 80 kilometrų per valandą greičiu, o kito automobilio vairuotojas įtempęs dėmesį sukiojosi Karoliniškių ir Lazdynų sankryžose prie šviesoforų.
Kiek laiko naujuose Vilniaus aplinkkeliuose sutaupote jūs?
Žingsnis po žingsnio
Bet, teisingai suskaičiavote – tai viso labo 300 milijonų. Kiti išleisti anksčiau arba dar bus išleisti.
2011 metais atidaryta pirmoji maždaug kilometro ilgio Vakarinio Vilniaus aplinkkelio atkarpa nuo Lazdynų iki Karoliniškių. Ji atsiėjo apie 130 milijonų litų. Būtent tuomet prie įvažiavimo į Lazdynus išdygo inžinerinis šedevras trijų lygių estakados, pridengtos pušyno. Šiek tiek Amerikos Lietuvoje. Taip pat ir antras Vilniaus tunelis – iš esmės skirtas gyventojus apsaugoti nuo aplinkkeliu lekiančių automobilių triukšmo.
Bet dar anksčiau - 2008-aisiais – pabaigtas Vilniaus pietinis aplinkkelis, kuriam ne vieną dešimtmetį tetrūko nelemtų 2,8 kilometrų. Vyresni vilniečiai dar atsimena, kelio šedevrą ties Naujininkais, kur plati autostrada nuo Minsko baigdavosi tiesiog akligatviu. Pabaigti Pietinį aplinkkelį, įskaitant efektingą estakadą per Geležinio Vilko bei Savanorių prospekto žiedą, bei išplatinti Lazdynų tiltą kainavo per 270 milijonų litų.
Vis dėlto atvažiavę nuo Kauno ir panorę lėkti Minsko link stabtelėtume ties dviem šviesoforais – ties Gariūnais ir ties Liepkalnio gatve, o visą miestą pralėktume 60 – 80 km/ val. greičiu.
Ir beje, kažin, ar „Ikea“ būtų išdygusi Vilniuje, jeigu ne šis kelias.
Nereikėtų pamiršti ir 2008 metais užbaigtos Geležinio Vilko gatvės atkarpos, kuri pagaliau kultūringai ir saugiai sujungė vieną ilgiausių sostinės gatvių su Molėtų plentu. Tai atsiėjo apie 40 milijonų litų.
O 2006 metais buvo pabaigtas iš tiesų pirmasis įspūdingesnis infrastruktūros projektas – Pietinis Vilniaus senamiesčio aplinkkelis – sujungęs Geležinkelio stotį su Olandų gatve. Tai atsiėjo apie 20 milijonų litų.
Nebaigti darbai
Daugiau gerų žinių vairuotojai sulauks dar šiemet. Iki šių metų pabaigos turi būti užbaigtas Pietinis išorinis aplinkkelis – ta pati Kirtimų gatvė, kuria šią savaitę lrytas.lt žurnalistai išbandė.
Tik jau nebereikės sukti Trakų link, o šoktį tiesiai ant 264 metrų ilgio estakados ir dar už keturių kilometrų išlįsti į Eišiškių plentą. Šie darbai artėja į pabaigą, Visas Pietinis išorinis aplinkkelis nuo Gariūnų iki Eišiškių plento kainuos 203 mln. litų.
Kas dar liko nebaigta? Šiuo metu itin intensyviai statoma estakada iš Geležinio Vilko į A.Goštauto gatvę, kuri sąskaitą kilstels dar 20 milijonų litų.
Visgi paskutiniu amžiaus projektu turėtų tapti likusi Vakarinio aplinkkelio atkarpa nuo Pilaitės prospekto iki Ukmergės plento. Šios maždaug 7 kilometrų ilgio atkarpos kaina sieks 340 milijonų litų o darbus ketinama pradėti 2015 metais.
Tuo metu tikslinga būtų įgyvendinti dar vieną akį bandantį ir vairuotojus erzinantį projektą. Su aplinkkeliu sujungti Ozo gatvę.
Tada, įsivaizduokite, prie „Akropolio“ sėdę į automobilį ir pasukę „Sportima“ ir „Utenos“ pramogų rūmų link nebesisukiosite pro miškelius ir mokyklas, o lėksite tiesiai per kapines, kirsite Viršuliškes ir štai jūs jau aplinkkelyje. Rožinė svajonė? Nebeturiu pagrindo abejoti.