Šeštadienį Jūros šventėje prasidės didžiausia Lietuvoje automobilių fiesta. Į ją planuoja susirinkti apie 70 įspūdingų senovinių automobilių savininkų. Mūsų šalyje tai bus didžiausias klasikinių automobilių pasirodymas, tačiau užsienyje vyksta dar didesnių festivalių.
Senovinių automobilių gerbėjai Jūros šventei pradėjo ruoštis dar trečiadienį, kai susirikiavę į koloną iš Klaipėdos senamiesčio pajudėjo į žygį aplink Lietuvą.
Traukė žvilgsnius
Žygį inicijavusio klubo „Seni kibirai“ steigėjas Augustinas Jankevičius pasakojo, kad visur, kur tik senoviniai automobiliai užsukdavo, dalyviai susilaukdavo vien teigiamų emocijų. „Žmonėms to tikrai reikia. Jie nuostabiai bendravo, domėjosi, mojavo pravažiuojantiems“, - sakė jis.
Į kelionę išsiruošė 19 automobilininkų, bet pakeliui, priartėjus prie kiekvieno miestelio prie kolonos kuriam laikui prisijungdavo ir vietinių senovinių automobilių mylėtojų. Į Klaipėdą vienoje kolonoje sugrįš 25 mašinos, o šeštadienio rytą Lietuvininkų aikštėje išsirikiuos 60-70 klasikinių automobilių.
A. Jankevičius apgailestavo, kad kol kas Lietuva negali pasigirti tokiais automobilininkų festivaliais, kurie pritrauktų svečių iš visos Europos, tačiau minėjo lankęsis šventėse Švedijoje ir Estijoje.
Prisiminimai iš Gudvudo
Bene didžiausias Europoje automobilių festivalis „Goodwood Festival of Speed“ kasmet rengiamas Didžiojoje Britanijoje. Jame visuomet pasirodo ne tik daugybė legendinių automobilių, bet ir garsių lenktynininkų, o savo stendus atsiveža ir sportinių automobilių gamintojai. Šįmet šventė Gudvude vyko jau 20 kartą.
Įspūdžiais iš kultinio Gudvudo greičio festivalio su portalu lrytas.lt dalijosi sportinių automobilių gerbėjas Mindaugas Čaplinskas:
„Festivalis vyksta kartą per metus, visą savaitgalį. Jame galima išvysti turbūt viską, ką svajojote pamatyti. Visai nesvarbu, ar jūs ralio, „Formulės-1, „Le Mans“, „Moto GP“ ar kitų lenktynių mėgėjas.
Šįmet „Porsche“ ir „Mclaren“ įspūdingomis ekspozicijomis minėjo 50 metų jubiliejus. Skraidė naikintuvai, važinėjo motociklai su sraigtasparnio varikliais, žemę drebino amerikietiški “dragsteriai”. Kur tik pasuksi galvą visur kažkas itin įdomaus ir pirmą kartą matyto!
Adrenalino antplūdis
Jau važiuojat iš traukinių stoties į festivalį mūsų taksi nuolat prasilenkia su įspūdingiausiais superautomobiliais. „Mclaren“, „Aston Martin“, „Ferrari“, „Lamborghini“, „Noble“... Tai tik keli iš jų. Jų variklio garsas iškart kelia adrenaliną, paklausiame vairuotojo ar dar ilgai važiuoti iki festivalio? Tuomet jau pradeda kilti nevaldomas entuziazmas. Juk dažnai tokių automobilių nepamatysi net ir gyvendamas Londone ar Niujorke.
Pirmoji diena pavadinta „Moving motor show“ ir skirta lankytojų supažindinimui su naujais automobiliais. Už akių iškart užkliūna įspudinga, 34 metrų aukščio „Porsche“ skulptūra, skirta paminėti „Carrera 911“ modelio penkiasdešimtmetį. Ji sudaryta iš ore kabančių legendinių 911 modelių. Skulptūra sukelia inžinerines diskusijas tarp festivalio dalyvių, kaip tokios plonos sijos išlaiko automobilių svorį?
Eilės prie „Ferrari“
Daugelis norinčiųjų galėjo sėsti į keleivio sėdynę tiek „Ferrari California“, tiek „Audi A4“. Pasirinkimas jūsų rankose. Tiesa, prie „Ferrari“ stendo būriavosi daugiausiai smalsuolių. Vietos jau buvo užimtos visai dienai.
Tuo pat metu festivaliui buvo ruošiami ir klasikiniai sportiniai automobiliai ir motociklai. Pradedu jaustis kaip vaikas žaislų parduotuvėje - kur pasuksi galvą ten legendos, svajonių automobiliai, meno kūriniai, dizaino ikonos!
Pasukome link jų. Nedideliame parkelyje atsiveria vaizdas į įspūdingą automobilių kolekciją. Pirmasis itin akį patraukęs automobilis 1936 metų „Bugatti Type 57S Atlantic“. Tokių automobilių likę itin mažai, o panašios jo variacijos parduodamos už beprotiškai dideles sumas - 20-30 mln. JAV dolerių. Vieno iš tokių automobilių savininkų yra visiems gerai žinomas dizaineris Ralph‘as Lauren‘as.
Automobiliai, matyti tik plakatuose
Kitas šalia stovintis nemažiau įspūdingas automobilis „Lamborghini Countach“. Šis „Lambo“ debiutavo 1974 metais su versija LP400. „Lamborghini“, išleisdamas šį automobilį, sulaužė visas serijinio automobilio dizaino normas.
Būtent šis modelis buvo vaikų kambario sienų karalius. Šalia „Countach“ stovi ir legendinis „Lamborghini Miura“. Truputi švelnesnio dizaino, tačiau abejoti, kad tai tų laikų superautomobilis turbūt niekas nedrįso.
Toliau stovi Rowanui Atkinsonui priklausantis beprotiškos sėkmės sulaukęs „Mclaren F1“, pirmasis serijinis „Mclaren“ gaminys. Netoliese ir automobilių pasaulio ikona „Ferrari F40“. Daugelis pripažįsta, kad šis italų modelis žymi naują superautomobilių kartos pradžią. 2,9 litro, dviejų turbinų varikliu varomas modelis pakeitė sėkmingą 288 GTO.
Mintyse iškart iškylą ryškūs prisiminimai apie kolekcionuotus “Turbo” kramtomos gumos popierėlius su automobilių atvaizdais. Dar būdamas vaikas būtent su Ferrari F40 paveiklsėliu po pagalve esu kelis kartus užmigęs.
Porsche 911 RS 2.7 ir 997 GT2 RS puikuojasi savo 50 metų menančia istorija. Pirmasis savo eroje buvo vienas įspūdingiausių automobilių. Antrasis – gamybos metais galingiausias serijinis Porsche automobilis. Jei jau pirmoji ekspozicija atrodo kaip pasisekęs festivalis, klausiu savęs, kas bus toliau?
Lenktyniniai žvėrys
Nekantraudami aplankėme „Michelin“ superautomobilių ekspoziciją. Joje išrikiuoti visi „Top Gear“ laidos metaliniai herojai: „Bugatti Veyron“, „Noble M600“, „Koenigsegg CCX“, „Bentley GT3“, „Mclaren P1“ ir kiti. Gaila, nebuvo Stig’o arba mes jo nesutikome, nes panašu, kad ten buvo visko.
Jau po pirmos dienos festivalis apsuko galvą, nors dar nebuvo prasidėjusi pagrindinė dalis – riaumojantys važiavimai į kalną. Kitą dieną buvo galima išvysti visą „Martini Racing“ komandos flotilę – „Porsche 935“, „Lancia Delta S4“ ir „Delta HF Integrale“ , „Ford Escort“ sportinius automobilius.
Toliau rikiuojasi visi pagrindiniai istoriniai „Porsche“ lenktyniniai automobiliai nuo „Le Mans“ iki ralio automobilių. Tiek visko pamačius atrodė, kad daugiau niekas nenustebins. Klydome.
Laukė visas paviljonas „Formulės-1“ bolidų, nuo seniausių iki naujausių „Lotus“, „Mclaren“, keletas „Ferrari“ ir „Mercedes-Benz“, legendinis „Brabham BT52“ – „Formulės-1“ turbo eros legenda, su kuria Nelsonas Piquet 1983 metais laimėjo čempionatą.
Kaip tik tuo metu mechanikai šildė bolido variklį, riaumojimas buvo it gražiausia muzika. Praleidome ten geras dešimt minučių.
Į kalno viršūnę
Kai visi bolidai buvo užkurti, jie vienas paskui kitą ėmė važiuoti į kalną. Tuomet prasidėjo dar kitokių įspūdžių antplūdis – žemė dreba, tėvai vaikams deda garsą slopinančias ausines, kiti kemšasi ausis pirštais, galvos vos spėja suktis palydėdamos pačius greičiausius pasaulio automobilius.
Sportiniai bolidai dirba vienas už kitą garsiau ir gražiau. Pavarų žeminimas sukelia neapsakomą pasitenkinimą, geriau būtų tik sėdėti viduje.
Motociklų paviljone – taip pat didžioji dalis legendinių „Honda“, „Ducati“, „Yamaha“, „Agusta“ modelių. Čia atvyko ir nemaža dalis legendomis jau tapusių lektynininkų, kurie šiam savaitgaliui vėl sėda prie savo automobilių ar motociklų vairo, su kuriais kadaise laimėjo lenktynes ar net visus čempionatus.
Tarp jų daugkartinis įvairių lenktynių čempionas Stirlingas Mossas, daugkartis „Moto GP“ čempionas, atstovavęs „MV Agusta“ komantai Giacomo Agostinis, penkiskart „Le Mano“ lenktynių nugalėtojas Dereckas Bellas, „Formulės-1“ čempionas N. Piquet ir kiti.
Išperkami visi bilietai
Taip pat ypač vertinga ir įdomi sausumos greičio rekordų siekusių bolidų ekspozicija. Jiems pritrūko vietos pademonstruoti savo galimybes, tačiau pažiūrėti į ką tikrai buvo. Įsivaizduoju kokie bebaimiai turėjo būti tų laikų lenktynininkai. Klaidos kaina galėjo būti labai didelė.
Užlipus į kalną mus pasitinka specialiai renginiui sukurta ralio trasa miške. Parodomuosius, bet kovingus važiavimus demonstravo riaumojanti „Lancia Delta HF Integrale“, įspudinga „Audi Sport Quattro“, „WRC Subaru Impreza“ ir kiti. Visi šie automobiliai daugkartiniai pasaulio ralio čempionato nugalėtojai. O virš galvos, žemę drebindama, dar praskrido karališkųjų oro pajėgų „Red Arrows“ akrobatinio skraidymo komanda.
Festivalis itin gerai organizuotas. Nesvarbu, kuri auto ar moto sporto šaką lankytojui prie širdies – beveik viską buvo galima rasti.
Jeigu kils mintis kitais metais vykti į festivalį, būtinai pasirūpinkite bilietais ir viešbučiu kiek įmanoma anksčiau. Šiemet visi bilietai buvo parduoti likus savaitei iki festivalio pradžios. Taip pat ir su viešbučių rezervacijomis. Visi aplinkiniai jau seniai užimti, o iki artimiausio laisvo viešbučio buvo mažiausiai valanda kelio ir papildomos išlaidos.“