„Hyundai“ gamykla Čekijoje: 3,9 tūkstančio alga ir pietūs už 4 litus

2013 m. birželio 21 d. 14:22
Mindaugas Grinius
Naujausia Europoje, 2008 metais pačiame Čekijos ir Lenkijos pasienyje veiklą pradėjusi „Hyundai Motor Manufacturing Czech“ (HMMC) gamykla galėtų būti puikus pavyzdys kaip motyvuoti net ir žemiausios grandies darbuotojus.
Daugiau nuotraukų (1)
Čia dirbantys 3,3 tūkstančio vietos gyventojų ne tik uždirba vidutinę 3,9 tūkstančio litų algą, gamyklos valgykloje pietus valgo vos už 4 litus, gauna 50 procentų kompensaciją už išlaidas visuomeniniam transportui. Darbuotojai net turi savo futbolo lygą, kurios 14 komandų kovoja visai šalia gamyklos įrengtose dviejose futbolo aikštėse.
Suprantama, visi šitie dalykai skirti vienam tikslui - kokybei.
„Kai žmonės jaučia, kad jais rūpinamasi, ne tik labiau brangina darbo vietą, bet ir patį darbą atlieka stropiau“, - aiškina Petras Vanekas, HMMC komunikacijos departamento direktorius.
Keliomis kalbomis laisvai kalbantis ir žodžio kišenėje neieškantis P. Vanekas čia pat priduria, jog gamyklos futbolo čempionatą laimėjusi komanda gauna ne tik taurę, bet ir 10 tūkstančių Čekijos kronų pergalei atšvęsti.
„Tai - maždaug 400 bokalų alaus. 20 žmonių komandos šventei - pats tas“, - juokiasi čekas.
Tačiau čia pat surimtėja ir ima berti skaičius, kurie verčia ne tik suklusti, bet tiesiog pavydėti čekams sėkmės.
Plūstelėjo milijardai
Nuo pat įmonės įsteigimo pradžios 2005 metais į „Hyundai“ gamyklą tiesiogiai investuota 1,2 milijardo eurų (per 4 milijardus litų). Tai - didžiausia Čekijos istorijoje užsienio kapitalo investicija.
Bet dar labiau nei investicijų dydis stebina Čekijos valdžios ir „Hyundai“ susitarimų bei pačios gamyklos statybos tempai.
Jie tiesiog glumina įvertinus tai, kad mūsų šalies valdžia jau septynerius metus niekaip nesugeba apsispręsti dėl strateginio dalyko: statyti naują Visagino atominę elektrinę ar ne. Palyginti - 2006 metų gegužę pasirašytas „Hyundai“ ir Čekijos vyriausybės susitarimas dėl investicijų. 2007-ųjų kovą pradėti gamyklos statybos darbai, o 2008 metų lapkritį pradėta masinė „Hyundai“ automobilių gamyba.
Dabar gamybos linijos sukasi visu pajėgumu, dirbama trimis pamainomis ir per metus pagaminami 300 tūkstančių „Hyundai i30“, „Hyundai ix35“ ir „Hyundai ix20“ automobilių.
Gamyklos cechuose - gyvos gėlės
Nors per daugelį žurnalistinio darbo metų yra tekę lankytis įvairiose automobilių gamyklose (jos savo principais pernelyg nesiskiria, išskyrus vienetinius „Bugatti“, „Spyker“ ar „Bentley“), tačiau šioje labiausiai nustebino švara ir daug šviesos cechuose.
Nors, tiesą pasakius, 28 hektarų plotą užimančius presavimo, dažymo, surinkimo ir kitus pastatus vadinti cechais kažkaip nesiverčia liežuvis. Šiaip, bendras HMMC plotas su 3 kilometrų ilgio bandymų trasa yra 200 hektarų (kaip 267 futbolo aikščių).
Tad vos tik pravėrus presavimo pastato duris labiausiai nustebino čia įrengtos gyvų gėlių salelės. Tokio dalyko nebuvau matęs jokioje kitoje automobilių gamykloje. Iš karto atkreipiau dėmesį ir į tai, kad patalpose tikrai šviesu - be šviesos gėlės juk neaugtų.
Kaip ir daugelyje kitų automobilių gamyklų, šioje patys automobiliai surenkami iš kitur atvežtų komponentų, o vietoje presuojamos tik plieninės kėbulo dalys ir kai kurie smagračiai.
Tačiau siekdami būti kuo arčiau „maitintojo“, komplektuojančių detalių gamintojai taip pat įsikūrė netoliese - Ostravos apylinkėse, maždaug 50 kilometrų spinduliu nuo HMMC. Sėdynės, buferiai, salono apdailos detalės - viskas gaminama netoliese.
Darbas - ne iš lengvųjų
„Vien mums detales gaminančiose ir tiekiančiose įmonėse dirba apie 7 tūkstančius žmonių“, - aiškina P. Vanekas.
Tad nesunku suskaičiuoti, kad Pietų Korėjos pramonės milžino įsikūrimas Ostravos pašonėje šiame regione sukūrė bent 10 tūkstančių naujų darbo vietų. Darbo ir gana solidų uždarbį gauna tiek žmonių, kiek gyvena Grigiškėse.
Beje, pietaujantys HMMC gamyklos valgyklose (jos įrengtos kiekviename pastate, kad darbininkams nereikėtų toli eiti ar šlapti per lietų) turi galimybę ir pataupyti. Mat pietūs šiose valgyklose kainuoja apie 10 litų, tačiau du trečdalius kainos kompensuoja įmonė, tad darbuotojas gali skaniai ir sočiai pavalgyti už maždaug 4 litus.
Galima rinktis iš 4 tradicinių čekiškų ar vieno korėjietiškos virtuvės rinkinio. Pats išmėginau korėjietiškų patiekalų rinkinį, darbininkams kainuojantį 7 litus. Ir egzotiška, ir skanu.
Gamyklos darbuotojai taip pat gali gauti solidžias nuolaidas „Hyundai“ automobiliams. P. Vaneko teigimu, darbuotojas, priklausomai nuo darbo stažo, gali mašiną įsigyti su 15 - 25 procentų nuolaida.
Tiesa, reikia pripažinti, jog darbas gamykloje - ne iš lengvųjų. Mat nuo praėjusių metų, kai imta dirbti trimis pamainomis, „Hyundai“ gamykla be perstojo dirba penkias dienas. Nedirbama tik savaitgaliais - konvejeris nesustodamas sukasi nuo pirmadienio ryto iki penktadienio vakaro.
Tad, priklausomai nuo savaitės, darbininkai triūsia rytinėje, vakarinėje arba naktinėje pamainoje.
Kas minutę - po mašiną
Kaip ir daugelyje kitų, šioje gamykloje taikomas „Just in time“ principas - nėra detalių kaupimo sandėlių, jos tiekiamos tiksliai nustatytu laiku. Todėl kas minutę prie gamyklos vartų privažiuoja komplektuojančių detalių prikrautas vilkikas su puspriekabe.
Lygiai tokiu pat tempu - kas minutę - nuo konvejerio nurieda ir naujas „Hyundai“ modelis.
Per valandą „iškepama“ 60, per dieną - 1440 naujų „Hyundai“. Per metus nuo konvejerio Čekijoje nurieda 300 tūkstančių šios markės automobilių.
Stebint gamybos procesą bene įdomiausia yra vadinamoji „važiuoklės vedybų“ (angliškai „chassi marriage“) vieta - keturi žmonės mažiau nei per minutę turi sujungti važiuoklę ir kėbulą. Apatiniu konvejeriu atkeliauja automobilio važiuoklė su varikliu, o nuo viršutinio konvejerio ant jos nuleidžiamas kėbulas.
Darbininkams čia reikia precizinio tikslumo, kad abi šios automobilio dalys ir laidai mažau nei per minutę būtų sujungti.
Kiek „Hyundai“ korėjietiškas?
Į 44 pasaulio šalis (tarp jų ir Lietuvą) iš šios gamyklos eksportuojami automobiliai pro vartus iškeliauja ant automobilvežių (70 procentų) ir traukiniais (30) procentų.
Lyg tyčia, mums išvažiuojant iš gamyklos, priekyje naujutėlaičius „Hyundai“ vežė automobilvežis lietuviškais registracijos numeriais.
„Lietuviai vežėjai yra labai darbštūs, nebijo sunkaus darbo ir siūlo labai konkurencingas kainas“, - nė kiek nenustebo P. Vanekas.
„O kiek šioje gamykloje gaminami „Hyundai“ yra korėjietiški?“, - paklausiau.
„Geras klausimas. Teoriškai, apie 20 procentų. Juk mašinų dizainas sukurtas Vokietijoje, visos detalės ir patys automobiliai gaminami Europoje. Tačiau iš Korėjos atkeliauja technologijos, elektronika ir žinios, kurios yra labai svarbios. Be to, visi esminiai sprendimai priimami Pietų Korėjoje. Tad atsakyti į jūsų klausimą tikrai nėra paprasta", - susimąstė P. Vanekas.
Alushyundai i30Automobilis
Rodyti daugiau žymių

UAB „Lrytas“,
A. Goštauto g. 12A, LT-01108, Vilnius.

Įm. kodas: 300781534
Įregistruota LR įmonių registre, registro tvarkytojas:
Valstybės įmonė Registrų centras

lrytas.lt redakcija news@lrytas.lt
Pranešimai apie techninius nesklandumus pagalba@lrytas.lt

Atsisiųskite mobiliąją lrytas.lt programėlę

Apple App StoreGoogle Play Store

Sekite mus:

Visos teisės saugomos. © 2024 UAB „Lrytas“. Kopijuoti, dauginti, platinti galima tik gavus raštišką UAB „Lrytas“ sutikimą.