Šios savybės lipduke pažymėtos kaip ant elektros prietaisų - kuo aukštesnė abėcėlės raidė, tuo geresnės padangos savybės.
Tiesa, lipdukais pažymėtos privalo būti tik tos padangos, kurios pagamintos po 2012 metų liepos 1 dienos.
„Dabar jau pats pirkėjas gali spręsti, ar jam labiau rūpi A raide pažymėtos savybės ant šlapio kelio, ar D triukšmo lygis“, - aiškina pašnekovas.
Iki šiol tik pardavėjas-konsultantas suteikdavo pagrindinę informaciją apie dominančias padangas.
Naudinga garsiems gamintojams?
Žinia, kuriant ir testuojant kiekvieną padangą, įvertinama bent keliolika svarbiausių jos savybių, tad spręsti apie padangą pagal tris iš jų nėra visai teisinga.
Tačiau, pašnekovo įsitikinimu, tai naudinga garsesniems gamintojams, kurių prekės ženklas yra aukštai vertinamas ir reputacija gera.
„Tuomet labai tikėtina, kad ne tik 3, bet ir visos kitos padangos savybės bus pakankamai aukšto lygio“, - mano E. Latkauskas.
Tuo tarpu mažai žinomi Azijos gamintojai, bandydami prisitaikyti prie naujų Europos Sąjungos reikalavimų, gali visą dėmesį sutelkti būtent tik į tas tris žymėti reikalaujamas savybes.
Todėl gali nutikti taip, tad tylią, kietą ir ekonomišką mažai žinomo gamintojo padangą nusipirkęs klientas vėliau gali likti nusivylęs jos ilgu stabdymo keliu ar savybėmis ant sauso asfalto.
Laimės išprusęs klientas
Tuo tarpu „Continental“, „GoodYear“, „Dunlop“, „Barum“, „Toyo“, „Vredestein“, „Yokohama“, „Michelin“, „Bridgestone“, „Kormoran“, „Debica“, „Continental Tire“, „Kumho“ ir kitų gamintojų produkcija prekiaujančios bendrovės „Melga“ savininkas Erlandas Gintneris nėra toks tikras, kad žymėjimas labai padės pirkėjui.
„Neabejoju, kad aktualiausias bus padangos triukšmingumas. Tuo tarpu kiti du kriterijai - kur kas mažiau objektyvūs. Juk, pavyzdžiui, vos 0,2 atmosferos mažesnis oro slėgis padangoje jos deklaruojamą ekonomiškumą sumažins kaip mat“, - kalba jis.
Be to, skirtumas tarp A ir B raidžių nurodant valdymo savybes ant šlapios dangos yra toks, kurio eilinis vartotojas realiai nepajus.
„Dėl šio žymėjimo laimės išprusę ir labiau pasiturintys klientai. Čia kaip perkant televizorių - juk visi nori turėti patį naujausią ir geriausią, tik ne visi gali“, - palygino E. Gintneris.
Tuo tarpu labiausiai žemos kainos besivaikantiems klientams tokie žymėjimai ne motais. Jų pasirinkimą lemia vienas faktorius - kuo pigiau, tuo geriau.
Svarbus ir dydis
E. Latkauskas pataria atkreipti dėmesį į tai, kad kiekviena skirtingo dydžio padanga konstruojama kaip atskiras visiškai naujas daiktas. Todėl net to paties modelio skirtingų dydžių savybės gali gerokai skirtis.
„Kiekvienos padangos savybes lemia ne tik dydis ir plotis, bet ir daug kitų faktorių“, - aiškina jis.
Todėl jeigu, pavyzdžiui, 14 colių konkretaus modelio padanga bus įvertinta trimis A raidėmis, tai dar anaiptol nereiškia, kad ir 16 colių to paties modelio padanga gaus aukščiausius įvertinimus.
Jis pasidžiaugė, kad „GoodYear“ kompanija yra privalomo padangų ženklinimo lyderė: net 60 proc. „Dunlop BlueResponce“ modelio padangų yra gavę A ir B įvertinimus.
Panašų kiekį aukščiausių įvertinimų gavo ir „GoodYear Efficient Grip Performance“ serijos padangos.
Kas vertina savybes?
„Man, kaip vartotojui, dar kiltų klausimas - kas įvertina padangų ekonomiškumą ir valdymo savybes. Juk gaminami tūkstančiai skirtingų modelių padangų, kurių fiziškai išmėginti jokie nepriklausomi ekspertai tiesiog neturi galimybės“, - samprotavo E. Gintneris.
Todėl, jo manymu, privalomas padangų savybių ženklinimas yra labiau orientacinio pobūdžio informacija.
„Čia panašiai, kaip automobilių gamintojų nurodomos degalų sąnaudos. Gali tais skaičiais tikėti, tačiau realiai jos visą laiką yra didesnės“, - kalba jis.
Padangų ženklinimo sistemos kūrėjai aiškina, kad ji grindžiama pačių gamintojų ar importuotojų teikiamais duomenimis.
Teigiama, kad ES valstybės narės privalo taikyti atitinkamuose nacionaliniuose teisės aktuose numatytas rinkos priežiūros nuostatas. Jos privalo stebėti rinką ir tikrinti, ar laikomasi įvairių reglamento dėl padangų ženklinimo nuostatų.
Be to, nacionalinės institucijos turi tikrinti, ar padangų etiketėje nurodytos degalų vartojimo efektyvumo, sukibimo su šlapia danga ir išorinio riedėjimo triukšmo kategorijos atitinka išmatuotas vertes.
Kaip ir kitų produktų atveju, kontrolę atliks tik nacionalinės valdžios institucijos, o ne nepriklausomos institucijos.
Tad kas galėtų paneigti, kad Indijoje, Kinijoje ar Indonezijoje pagamintas padangas proteguos šių šalių valdžios institucijos ir suteiks joms aukščiausius vertinimus?