Italijoje ilgą laiką buvo įprasta, kad lizingu įsigytą automobilį po trejų ar ketverių metų galima priduoti automobilių salonui ar parduoti kitataučiams ir vėl įsigyti naują.
Tačiau dabar vieni sunkmečio prispausti italai tebevažinėja senomis geldomis, kiti ėmė brangiai pardavinėti katastrofiškos būklės automobilius, klastoti dokumentus ir slėpti mokesčius. Į tokias pinkles pakliūva vis daugiau lietuvių, kurie gabena automobilius iš Italijos.
Kaip portalui lrytas.lt sakė 15 metų iš Italijos atvežtais automobiliais prekiaujantis vilnietis Tomas, krizės prispausti italai ėmė sukčiauti kaip niekada.
„Italai, su kuriais ilgus metus bendradarbiavome, tapo gudrūs ir labai išmanūs“, - sakė Tomas. Už įprastą rinkos kainą parduoda automobilius, kurių greičių dėžė atlaiko vos savaitę, nors iš pažiūros automobilis – puikios būklės.
Užrašo mažesnę kainą
Italai, slėpdami mokesčius, įsigudrino nurodyti mažesnę automobilio vertę. Toks automobilis, atkeliavęs į Lietuvą, sukelia didelių problemų dėl kainų skirtumo.
„Kai vilkiko vairuotojas parveža automobilius, nustembi, kad 5 tūkst. eurų vertės automobilio sąskaitoje randi nurodytus tik 50 eurų“, - piktinosi verslininkas. Anot jo, kai dokumentuose užrašyta automobilio vertė kelia juoką, o parduoti reikia kur kas brangiau - sunku pirkėjui įrodyti nesuvokiamą kainų skirtumą. Paskambinus automobilio savininkui tenka išgirsti atsakymą: „Padariau taip, kaip geriau man, o toliau – jūsų reikalas.“
50 eurų „įvertintas“ 2006 metų gamybos „WV Golf“ Italijoje kainuoja ne mažiau kaip 5 tūkst. eurų.
Kaip tikino Tomas, populiariausi automobiliai Italijoje – vokiški, tačiau net ir gerai išlaikytą vokišką automobilį nusipirkti jau beveik nebeįmanoma.
„Italai vokiškus automobilius vertina ir taupydami pinigus patys jais važinėti ėmė kur kas ilgiau“, - teigė pašnekovas.
Graibsto pinigus
Anot verslininko, gavę pinigus iš pirkėjo, perpardavinėtojai atsiunčia automobilį, o savininkui pinigų nebeatiduoda. Tomo teigimu, tokiu atveju itin sudėtinga išsiaiškinti, kur pinigai prapuolė net ir padedant teisininkams.
„Iš teisėsaugos pagalbos nesulaukiame, esą tokių smulkių nusikaltimų aiškinti niekas neskuba“, - teigė Tomas.
Į tokias pinkles dažnai pakliūva pavieniai pirkėjai, kurie susigundo automobiliais itališkuose interneto puslapiuose.
BRC autocentro lengvųjų automobilių skyriaus vadovas Žilvinas Veiveris verslininkui Tomui antrino, kad bendradarbiauti su italais – pavojinga.
„Automobiliai iš Italijos yra mažiau patrauklūs – jie dažnai būna kur kas labiau nudėvėti. Be to, pasitaiko problemų ir su vogtais automobiliais bei mokesčių slėpimu“, - sakė Ž. Veiveris.
Neįperka naujų automobilių
Sunkmečio suriesti italai patys ėmė važinėti kur kas senesniais automobiliais.
„Italai nebeturi pinigų naujoms transporto priemonėms, o pavažinėtų nebegali pusvelčiui parduoti“, - tikino Tomas.
Pasak Tomo, dėl krizės Italijoje pastebimai sumažėjo naujų automobilių, o jei kas ir sumano parduoti, tai užsikelia milžinišką antkainį.
Verslininko nuomone, jei krizė Italijos naudotų automobilių rinkoje užsitęs, iš Italijos parvežti naudoti automobiliai gali brangti nuo 5 iki 10 procentų.
Autocentro vadovo Ž. Veiverio nuomone, kategoriškai teigti, kad visi automobiliai iš Italijos yra prastos būklės ir labai brangūs – negalima.
„Nors prasta finansinė padėtis kai kuriems italams smogė ganėtinai skaudžiai, vis tik retsykiais galima rasti ir pigesnių automobilių, tačiau būtina saugotis apgaulės“, - portalui lrytas.lt sakė automobilių prekybos centro vadovas.
Dėl italų kaltės – automobilio konfiskavimas
Iš Italijos į patikrą atvežtas automobilis gali būti konfiskuotas, jei „Regitroje“ dėl transporto priemonės dokumentų kyla nesklandumų. Kol visi netikslumai išaiškinami, gali prabėgti net metai, o automobilio kaina per metus - gerokai smukti.
„Konfiskuoti automobilį gali net ir dėl elementarių mokesčių slėpimo. Jei pardavėjas nėra susimokėjęs mokesčių, kad ir už komunalines paslaugas, antstoliai gali areštuoti automobilį, o niekuo dėtas pirkėjas patirti didžiulių nuostolių“, - guodėsi Tomas.
Per mėnesį „Regitra“ vidutiniškai pateikia nuo 80 iki 120 užklausų į užsienio šalis dėl transporto priemonių statuso bei duomenų patikslinimo. Tokios procedūros gali užtrukti ir keletą mėnesių, o eksploatuoti transporto priemonę – draudžiama.
Pasak „Regitros“ Transporto priemonių identifikavimo skyriaus vadovo Mamerto Kulakausko, tie, kurie renkasi automobilį skelbimų puslapiuose, interneto portaluose ar naudotų automobilių turgavietėse, itin dažnai rizikuoja pakliūti į sukčių pinkles.
„Lietuvoje vykdoma daug nelegalių automobilių perpardavimo operacijų. Pirkėjai neretai rizikuoja netekti ir automobilio, ir pinigų arba, geriausiu atveju, – prarasti daug laiko ir nervų jį registruodami“, - įspėja M. Kulakauskas.
Taip nutikti gali tiems, kas perka automobilį iš nežinomo „vokiečio“, „italo“ ar „prancūzo“, kurių jie nėra matę ir niekada negalės pareikalauti atsakomybės už parduotą prekę.